سناتورهای آمریکایی درپی جنجال های گسترده علیه اعمال شکنجه برای گرفتن اطلاعات از متهمین، لایحه اصلاح ماده قانون موسوم به « مجوز دفاع ملی» آمریکا را که به موجب آن هر گونه شکنجه زندانیان منع شده است، تصویب کردند.
کد خبر: ۴۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 17 June 2015
به گزارش تابناک یزد،سناتورهای آمریکایی روز سه شنبه با 78 رای موافق درمقابل 21 رای مخالف لایحه جدیدی را تصویب کردند که به موجب آن ماموران اطلاعاتی وامنیتی این کشور اجازه اعمال انواع شکنجه از جمله شیوه های موسوم به «غرق مصنوعی»، «اعدام های ساختگی و «تحقیرهای جنسی» متهمین برای گرفتن اطلاعات را نخواهند داشت.

به موجب تغییرات پیشنهادی در این لایحه مسوولان دولت آمریکا ملزم خواهند بود تا در صورت بازداشت افراد با اتهام های سیاسی بلافاصله مراتب را به صلیب سرخ بین المللی اطلاع دهند.

لایحه مذکور هفته گذشته و 6 ماه پس از انتشار گزارش ویژه کمیته اطلاعات سنا در ماه دسامبر سال گذشته که درآن به شیوه های خشونت آمیز و وحشیانه شکنجه برای گرفتن اطلاعات از متهمین واقعه 11 سپتامبر اشاره شده بود، از سوی جان مک کین سناتور جمهوری خواه و سرپرست کمیته تسلیحات سنای آمریکا و دایان فاینستاین سناتور دموکرات آمریکایی و رییس سابق کمیته اطلاعات سنا پیشنهاد شده بود.

جان مک کین که تاکنون بارها استفاده از شکنجه برای گرفتن اطلاعات از متهمین در این کشور را انکار کرده بود روز سه شنبه با اعتراف ضمنی به رواج شکنجه در اقرارگیری های ماموران سیا و با دفاع از لایحه پیشنهادی خود گفت: ما باید مصرانه بکوشیم تا شیوه هایی را که در مبارزه برای صلح و آزادی مورد استفاده قرار می دهیم به اندازه اهداف و ایده آل هایی که برای آن ها می جنگیم درست و شرافتمندانه باشند.

در صورت قانونی شدن این لایحه مسوولان نظامی آمریکا نیز ملزم خواهند بود تا هر سه سال مفاد « دستورالعمل میدانی » ارتش این کشور را منطبق با ضرورت های موجود اصلاح و بروزگردانی کنند.

دستورالعمل میدانی ارتش آمریکا درحال حاضر استفاده از شیوه هایی از قبیل فشارهای روانی ومحرومیت از خواب را که از نظر بسیاری از متخصصین اخلاق، غیر انسانی و بی رحمانه شناخته شده مجاز می شمارد.

لایحه اصلاحی مذکور باوجود آن که عطف به ماسبق نشده و موجب پیگرد قانونی کسانی که در بازجویی از متهمان واقعه یازدهم سپتامبر از این گونه شکنجه ها استفاده کرده اند نمی شود، از سوی فعالان حقوق بشر در این کشور مورد استقبال قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار