هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه انعقاد قرار داد فاز 11 پارس جنوبی که اولین قراردادی بود که در دوران پسابرجام اتفاق افتاد، گفت: این قرارداد منجر به این شد که نه تنها بانک ها خارجی بلکه شرکت های خارجی هم کم کم ایران را به شرایط قبل از تحریم های ظالمانه ببینند.
کد خبر: ۴۸۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ 26 August 2017
به گزارش تابناک : در اواخر هفته گذشته اتفاق مهمی  بزرگترین قرارداد وام خارجی پس از برجام به امضا رسید. به گزارش اکوتیتر، این قرارداد با حضور معاون وزیر اقتصاد و مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو در سئول به امضا رسید. هیات ایرانی که با حضور رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی و نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از بانکهای تجاری کشورمان به منظور امضا قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از ۸ میلیارد یورو به سئول سفر کرده بود، طی مراسمی رسمی موفق شدند بزرگترین قرارداد وام خارجی پس از برجام را امضا کنند.

 امضای قرارداد خط اعتباری بیش از ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره با توجه به اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندیهای تکنولوژیکی مطلوبی دارد، اتفاق بسیار مهمی است. این قرارداد که همراه قرارداد فاز 11 پارس جنوبی جزو قراردادهای مهم پسابرجام محسوب می شوند ، پیام مهمی را به کشورهای مختلف دنیا مخابره می کند چرا که نشان می دهد که ایران به ور کامل از بند تحریم ها رها شده  و شرایط سرمایه گذاری در ایران به خصوص در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی جذاب است. 

دیوار تحریم ها به طور کامل فروریخت
در این خصوص ، دکتر هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه انعقاد قرار داد فاز 11 پارس جنوبی که اولین  قراردادی بود که در دوران پسابرجام اتفاق افتاد، گفت: این  قرارداد منجر به این شد که نه تنها بانک ها خارجی بلکه شرکت های خارجی هم کم کم ایران را به شرایط قبل از تحریم های ظالمانه ببینند. 

وی با بین مطلب فوق در گفتگو با اکوتیتر خاطرنشان کرد: اولین فروپاشی دیوار تحریمها به معنای جدی و واقعی زمانی اتفاق افتاد که  قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با رقم 4.8 میلیارد دلاربسته شد. حالا این قرارداد جدید که به تازگی منعقد شده باز هم نشان داد که تحریم ها از بین رفته  و نه تنها شرکت های بزرگ دنیا تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند بلکه بانک های متعلق به این شرکت ها هم این تمایل را پیدا کرده اند که وارد بازار نفت ، گاز و،پتروشیمی ، صنعت و معاون کشور شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره تاکید برنامه ها و سندهای چشم انداز کشور مبنی بر جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: با توجه به برنامه اقتصادی کشور به خصوص اینکه در ابتدای برنامه 5 ساله ششم  قرار داریم تاکید این برنامه بر این است که  سالانه 65 هزارمیلیاردلار جذب سرمایه خارجی داشته باشیم بعد از قرارداد 8/4 میلیاردلار فاز پارس این دومین قرارداد بزرگی است که در پسابرجام و در راستای برنامه ششم توسعه تحقق پیدا کرده است.

وی با پیش بینی راغب شدن سرمایه گذاران خارجی برای ورود به عرصه سرمایه گذاری در ایران  بعد انعقاد این قرارداد،گفت: کم کم بعد از این دو قرار داد شاهد قراردادهای بیشتری در اقتصاد ایران و در صنایع مختلف خواهیم بود و اقتصاد ایران  پس از سال ها و تحریم های طولانی می تواند سرمایه گذاران خارجی را جذب کند و از این رهگذر می توان به رونق اقتصادی در کشور و مرتفع شدن برخی مشکلات امیدوار بود.  





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار