یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مسدود بودن سایت ثبت سفارش خودرو لز حدود دو ماه گذشته تا به الان، افزود: متاسفانه مسئولان واردات را، یک ماه است که ممنوع کرده اند و منتظر مانده اند تا هیئت دولت یک قانون را مصوب کند .
کد خبر: ۴۷۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 14 August 2017
به گزارش تابناک : اخیرا معاون وزیر صنعت از یک تصمیم جدید در وزارت صنعت رونمایی کرده که حاشیه های زیادی را در پی داشته  است. مجتبی خسروتاج اعلام کرده که سایت سفارش ثبت خودرو که از حدود یک ماه پیش مسدود شده، کماکان بسته خواهد ماند و از سوی دیگر واردات خودرو منوط به استفاده 50 درصدی از ارز صادرکنندگان است.تصمیمی که بنا به گفته کارشناسان بدون آنکه در هیئت دولت تصویب شود وارد فاز اجرا شده است.

تصمیمی ابهام برانگیز!
یک کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اینکه اجرای این طرح به بدون اینکه در دولت به تصویب برسد اجرایی شده است، در گفتگو با اکوتیتر گفت:  آقای خسروتاج عنوان کرده که ما این طرح را به دولت فرستاده ایم و چنانچه تصویب نشود آن را اجرا نمی کنیم . واقعیت امر این است که این عملکرد برای بنده بسیار تعجب برانگیز است. اینکه برخی مدیران سیر اجرای قوانین را وارونه طی می کنند، بسیار نادر است.

فربد زاوه با تاکید بر اینکه نوع مدیریت  وعملکرد در حقیقت روشی جدید در اجرای قانون و قانونگذاری است، توضیح داد: در حال حاضر مسئولان منشاء استفاده 50 درصدی از ارز صادرکنندگان را مشخص نکرده اند.اگر مقصود ارز صادرکننده خودرو است که ما اصلا صادرات آنچنانی نداریم که بخواهیم از 50 درصد آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اما اگر مد نظر صادرات هرگونه کالایی باشد که تقریبا همه ارزهایی که دربازار فروخته می شود از همین محل است. اما به طور کلی منظور اصلی آقای خسروتاج خیلی روشن و مشخص نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منشاء ارز کشور از لحاظ نرخی یا ارز متقاضی و یا مبادله ای است ، خاطرنشان کرد: ارزهای مبادلاتی را معمولا دولت تخصیص می دهد . واردات خودرو مشمول ارز متقاضی است و به نرخ روز استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ارز با منشاء غیرصادراتی نداریم، افزود: هدف از اجرای این طرح همان ادامه طرح ممنوعیت واردات خودرو است.برای این هم شاهد بهانه های مختلف هستیم به طوری که یک روز عنوان می شود در حال جابه جا کردن اطلاعات سیستم هاهستیم و روز دیگر بحث ارز صادراتی و... اما هدف اصلی این است که از واردات جلوگیری شود.

زاوه با بیان اینکه دولت باید در این خصوص یک تصمیم نهایی بگیرد، گفت: این روش اصلا صحیح نیست چرا که به هر حال بسیاری در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند و نباید با سرمایه آنها بازی کرد.

وی همچنین با اشاره به مسدود بودن سایت ثبت سفارش خودرو  لز حدود دو ماه گذشته تا به الان ، افزود: متاسفانه مسئولان واردات را یک ماه است که ممنوع کرده اند و منتظر مانده اند تا هیئت دولت یک قانون را مصوب کند .

زاوه با اشاره به اینکه تصویب قانون مراحل و شرایط خاصی دارد، گفت: هیچ قانونی قبل از تصویب شدن ، نباید اجرایی شود . یک وزیر یا یک معاون این حق را ندارد که یک قانونی که مصوب نشده اجرایی کنند. وزارت صنعت می تواند طرح ممنوعیت واردات خودرو را تهیه کند و به هیئت دولت بفرستد و هیئت دولت مجاز و مختار است که آن را بررسی کند و تصمیم گیری کند و این مسئله را در چهارچوب قانون اجرایی کند.

وی ادامه داد: اینگونه تصمیم گیری ها در حوزه اختیارات هیئت دولت است و نه یک وزیر یا وزارتخانه و کسی این حق را ندارد.

این کارشناس حوزه خودرو همچنین با اشاره به حضور آقای شریعتمداری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت در دولت دوازدهم گفت: امیدوارم آقای شریعمتداری همان جهت گیری که در دوران مدیریت خود در وزارت بازرگانی داشته اند یعنی تلاش برای قدرت رقابت پذیری محصولات همان را در پیش بگیرد.

وی افزود: ایشان شعار تولید و تجارت صادرات محور را داده اند . این اتفاق زمانی رخ میدهد که محصولی تولید شود که رقابتی باشد و نمی شود با دیوار بلند تعرفه و قوانین عجیب و غریب که هیچ معیار منطقی ندارد به این هدف رسید و جنسی را دربازار جهانی به فروش رساند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار