با اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز زمینه سرمایه گذاری درکشور فراهم می شود به طوری که می توان اقتصادی با قابلیت پیش بینی بالا داشت و درمقابل تاخیر در نرخ ارز فضای مبهمی از اقتصاد کشور پیش روی سرمایه گذاران قرار خواهد داد که به هیچ عنوان به سود فضای کسب و کار نیست.
کد خبر: ۴۷۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 13 August 2017
به گزارش تابناک : با توجه به اینکه حرکت به سوی ارز تک نرخی اگر چه سیاست اصولی دولت طی سه سال گذشته بوده اما کوتاهی در اجرای این سیاست نشان می‌دهد که رانتی پنهان در اختیار ویژه خواران قرار خواهد گرفت. 

همچنین حجم بالای سپرده‌های بانکی و سود ناشی از آن از عواملی است که بر سر تک نرخی شدن ارز وجود دارد و فعالان بازار ارز واسطه گری و دست های پنهان را عامل اصلی در اجرایی نشدن سیاست یکسان سازی نرخ ارز می دانند.

بنا به گفته کارشناسان تک نرخی شدن نرخ ارز علاوه بر عدالت در توزیع ارز و فراهم کردن زمینه رقابت برای سرمایه گذاران سبب کوتاه شدن دست برخی از رانت خواران از ارزهای دولتی خواهد شد. 

در این خصوص رییس اتاق بازرگانی تهران گفته است: یکسان سازی نرخ ارز علیرغم وعده های قبلی دولت، هنوز محقق نشده، اما با شروع کابینه می توان انتظار داشت که این کار مهم در اقتصاد ایران هم عملیاتی شود؛ البته به نظر می رسد که کارهای اساسی همچون تک نرخی کردن ارز، یارانه های نقدی، تعیین تکلیف بانکها و سود سپرده ها، در دولت دوازدهم تعیین تکلیف شود.

وعده شیرین بانک مرکزی هر سال به سال بعد موکول می شود
این در حالی است که تک‌نرخی شدن ارز یکی از نیازها و ضرورت‌های مهم برای ثبات اقتصادی از یک سو و حرکت به سمت شفاف‌سازی از سوی دیگر به شمار می‌آورد و یکی از وعده‌های مهمی هم که در سه سال گذشته مدام از سوی بانک مرکزی تکرار شده یکسان‌سازی نرخ ارز است. این وعده شیرین اما هر سال به دلایلی از سوی بانک مرکزی به سال بعد موکول شده است. 

به اعتقاد کارشناسان  موانع ساختاری مانند کمبود نقدینگی ارزی، پایدار نبودن درآمدهای ارزی، بی ثباتی در قیمت جهانی نفت، وجود برخی تحریم‌های بانکی و البته فشار بخش دلالی از جمله موانعی است که وعده یکسان‌سازی ارز را در حد یک رویا باقی گذاشته است.

جالب اینکه رییس کل بانک مرکزی  در روزهای اخیر گفته است: «یکسان‌سازی نرخ ارز در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.

موانع ایجاد ارز تک نرخی
به گفته متخصصان اقتصادی یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که وجود یک بازار چند نرخی ارز در اقتصاد ایجاد می‌کند، رانت ارزی است. برخی‌ها به منابع ارزان‌ قیمت‌تر ارزی دست‌ پیدا می‌کنند یا آن را به قیمت بالاتر  می‌فروشند یا وقتی به مصرف واردات می‌رسانند کالاهای وارداتی را بر اساس نرخ بالای ارز محاسبه می‌کنند.

این در حالی است که در چنین شرایطی بانک مرکزی مدام در تله دلالان ارزی می‌افتد و برای آرام نگه داشتن بازار ارز مجبور می‌شود بیشتر از حد نیاز ارز خارجی به بازار تزریق کند.

دو نرخی بودن به ایجاد یک بازار کاذب ارزی هم دامن می‌زند که ثبات نرخ‌ها را به هم می‌ریزد و تجار را در دو راهی نگه می‌دارد. با وجود اینکه بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی کنترل بازار پولی و مالی به این مسائل آگاه و برای تک‌نرخی کردن ارز برنامه‌ریزی کرده است اما موانع ساختاری مانع از اجرای این سیاست ضروری در‌اقتصاد کشورمان شده است.

چندی پیش غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چرا نرخ ارز یکسان نمی‌شود به خبرگزاری صدا و سیما  گفت: «یکی از دلایل عمده‌اش کمبود نقدینگی ارزی بانک مرکزی است. اگر بنا باشد یکسان‌سازی ارز صورت بگیرد باید بانک مرکزی بتواند هر مقدار تقاضای ارز را بر اساس نرخ تنظیم شده پاسخگو باشد. در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که بانک مرکزی مقدار نقدینگی ارزی کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند از پس تقاضای بازار برآید، بر‌همین اساس با احتیاط قدم بر می‌دارد، چرا که اگر نتواند پاسخگو تقاضای احتمالی باشد بازگشت مجدد به نظام دو نرخی اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه در این باره ما نیازمند به استفاده از ارز مازاد صادرکنندگان هستیم که بیش از مقداری را که معادلش واردات می‌کنند، به نظام اقتصادی تزریق کنند، گفت: این می‌تواند کمک بزرگی باشد و نقطه تعادلی در نرخ ارز و شکل گیری ارز تک نرخی به وجود آید.

بر اساس این گزارش به گفته سخنگوی هیات رییسه مجلس  در حال حاضر برای یکسان‌سازی نرخ ارز اجباری وجود دارد و بانک مرکزی با سازوکارهایی که دارد آن را اعمال می‌کند، بهروز نعمتی، می گوید: «اگر بخواهیم نرخ ارز را یکسان سازی کنیم و منطقی شود ناچاریم نرخ تولید را افزایش دهیم، آن هم با تولید محصولاتی با کیفیت و صادرات محور تا مجموعه تولید بر مجموعه صادراتمان غلبه کند.»

نکته قابل توجه اینکه، تاکید کارشناسان بر افزایش میزان صادرات خصوصا صادرات غیر نفتی برای افزایش نقدینگی ارزی و یکسان‌سازی نرخ ارز در حالی است که در ماه‌های اخیر میزان صادرات غیر نفتی کشورمان کاهش یافته و این می‌تواند سیگنال منفی به بازار در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز باشد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار