طبق اظهارات وزیر اسبق راه و شهرسازی، در صورتی که تسهیلات لازم برای ساخت مسکن و نوسازی بافت فرسوده پرداخت شود از نیمه دوم امسال رونق در بازار مسکن رخ می دهد.
کد خبر: ۴۷۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 05 August 2017
به گزارش تابناک : با گذشت حدود چهار سال از رکود ایجاد شده در بازار مسکن هم اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل اصلی ایجاد رکود در بازار کاهش قدرت خرید متقاضیان است و بر همین اساس تیم اقتصادی دولت به منظور برطرف کردن این مشکل سیاست هایی را در دستور کار خود قرار داده که از جمله آنها می توان به افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن و اتمام پروژه مسکن مهر اشاره کرد.

در این میان به گفته کارشناسان در این سال‌ها مساله مسکن فراز و فرودهایی داشته ، سرمایه‌گذاری کشور در این زمینه که حدود 30 تا 35 درصد در مسکن صرف می‌شد یک دفعه در اواخر دهه‌ی 80و اوایل دهه 90 به دو برابر رسید و بخش بزرگی از آن برای خانه‌های مجلل ، لوکس و مراکز تجاری صرف شد. 

از طرفی تورم به شدت بالا رفت و از طرف دیگر سود پس از آن به صورت دستوری کاهش یافت.و سرمایه گذاری برای تولید نیز به دلیل صادرات بی رویه دچار معضل شد.

کارشناسان معتقدند در زمانی که سود بانکی کمتر از تورم بود و به دلیل واردات زیاد تولید صرفه‌ی اقتصادی نداشت یکی از راه‌هایی که مردم برای پس انداز پیدا کرده بودند مسکن بود آن هم نه به عنوان جایی برای زندگی، بلکه جایی برای تفنن. به همین دلیل مسکن حالت خاصی پیدا کرد. لذا سرمایه گذاری بزرگی به این سمت رفت و قیمت مسکن نیز به طور مداوم در حال افزایش بود. به طوری که ما در سال 91 و اوایل 92 با مسکن فراوان و شروع رکود ، خانه‌های خالی ، مراکز تجاری و برج‌های نیمه تمام مواجه شدیم.

رونق بازار مسکمن از نیمه دوم امسال 
به اعتقاد کارشناسان مسکن در حال حاضر قیمت ها در بازار مسکن تغییری نکرده است و پبش بینی می شود در صورت ارائه تسهیلات لازم برای ساخت مسکن در فصل تابستان سال جاری شاهد رونق در بازار مسکن باشیم.

در همین رابطه احمد خرم وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفت و گو با اکو تیتر سیاست های دولت یازدهم را از این پس موجب رونق بازار مسکن دانست و در این زمینه عنوان کرد: سیاست احیای بافت فرسوده و اتمام مسکن مهر موجب خواهد شد تا ما از این پس شاهد رونق در بازار مسکن باشیم.


طبق اظهارات وزیر اسبق راه و شهرسازی، در صورتی که تسهیلات لازم برای ساخت مسکن و نوسازی بافت فرسوده پرداخت شود از نیمه دوم  امسال رونق در بازار مسکن رخ می دهد. 

خرم، با بیان این که 97 تا 98 درصد ساخت مسکن توسط بخش خصوصی انجام می شود ادامه داد: در حال حاضر بخش مسکن بخشی است که باید توسط مردم سیست گذاری شود بنابراین لازم است دولت در این بخش نقش هدایت و راهبری را در پیش بگیرد. 

وزیر اسبق راه و شهرسازی در ادامه یکی از مشکلات اصلی بخش مسکن را عدم تهیه طرح جامع مسکن و صنعتی سازی دانست و در این زمینه یاد آور شد: همیشه سیاست گذاری دولت ها به گونه ای بوده است که برای تهیه مسکن تکیه شده است به سپرده های مردمی در حالیکه سه تا چهار دهک جامعه توان سپرده گذاری ندارند. 

وی، با بیان این که مدل ساخت مسکن در کشور ما هنوز مشخص نیست افزود: برای ساخت مسکن هم اکنون در کشور آمریکا سه نوع وام خرید زمین و خانه های کلنگی، وام ساخت و وام خرید پرداخت می شود. که همین سیاست نیاز متقاضیان را پاسخ می دهد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی، ادامه داد: مسکن مهر در حقیقت سیاست زمین به میزان نیاز را قصد داشت دنبال کند اما این سیاست به دلیل مکانیابی غللط شکست خورد. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم به جای مسکن مهر اجرای طرح مسکن اجتماعی را مطرح  کرد اما متاسفانه زوایای مختلف این طرح نه برای سازنده ها روشن است و نه برای مردم.

وزیر اسبق راه و شهرسازی، در ادامه یاد آور شد: بازار مسکن در سال جاری با دو میلیون و300 هزار واحد مسکن مهر و 300 هزار واحد خالی در تهران با شیب ملایم افزایش قیمت مواجه می شود. اما عمده افزایش قیمت ها از نیمه دوم  سال 96 در بازار مسکن رخ می دهد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار