عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از رشد نقدینگی به دلیل افزایش شبه پول در اقتصاد کشور بوده که ناشی از افزایش فعالیت‌های سفته بازی بین بانکی است.
کد خبر: ۴۶۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ 29 July 2017
به گزارش تابناک تبریز ، معصومه آقاپورعلیشاهی در خصوص کارنامه ٤ ساله شاخص‌های اقتصادی اظهار داشت: رشد نقدینگی ١٧٤ درصدی، از موارد مهم در کارنامه اقتصادی چهارساله کشور محسوب می‌شود، که بررسی این میزان رشد حجم نقدینگی قابل تأمل است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش قابل توجهی از رشد نقدینگی به دلیل افزایش شبه پول در اقتصاد کشور بوده است که البته ناشی از افزایش فعالیت‌های سفته بازی بین بانکی است.

آقاپور علیشاهی در تشریح عوامل مؤثر در رشد نقدینگی گفت: انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی برای تسویه با پیمانکاران به دلیل کسری بودجه دولت نیز از موارد مهمی بوده که در رشد نقدینگی تاثیرگذار بوده است، البته باید توجه داشت که در چهار سال گذشته قیمت نفت با کاهش روبرو شده و اقتصاد کشور نیز با رکود همراه بوده و البته افزایش نرخ تورم نیز مهار شده که تمامی موارد مذکور در جریان رشد نقدینگی تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: در چهار سال گذشته سفته بازی بین بانکی با افزایش روبه‌رو شد و دولت نتوانست بدهی‌های خود را با پیمانکاران تسویه کند و نرخ پول نیز در بانک مرکزی با افزایش روبه‌رو شده که این عوامل در عدم تسویه تولیدکنندگان با بانک نقش داشت که به انجماد منابع مالی بانکی منتهی شده است.

وی در خصوص راهکارهای کاهش حجم نقدینگی گفت:کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی و مقداری رشد نرخ تورم باعث می‌شود فاصله این 2 نرخ اقتصادی متناسب شوند، همزمان با انجام این مهم، باید نرخ سود بین بانکی نیز با کاهش روبه‌رو شود.

آقاپور علیشاهی افزود: مالیات بر مصرف باید حلقه آخر در اخذ مالیات بر ارزش افزوده باشد تا فشار از روی دوش تولیدکنندگان کاسته شود و در این راستا کمیسیون اقتصادی در حال بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:کاهش بهای تمام شده و تحریک تقاضا داخلی نیز باید در دستور کار سیاست‌های اقتصادی در این وضعیت اقتصادی باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :