تابناک: "انتخاب يك خانم براي شهرداري يكي از مناطق اصفهان ممكن نيست، به هر حال شهرداري كار دشواري است، مثلاً ممكن است نيمه شب اتفاقي بيفتد،‌ براي يك زن سخت است كه در آن موقع شب در محل حاضر شود." اين بخشي از پاسخ سيدمرتضي سقائيان‌نژاد، شهردار سابق اصفهان" بود، به پرسشي در خصوص چرايي نبود يك مدير زن در مجموعه شهرداري اصفهان؟
کد خبر: ۴۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 13 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در بهاري كه قرار است اصفهان پس از 12 سال رنگ شهرداري ديگر را به خود ببند، مطرح شدن يك گزينه زن در ميان نامزدهاي شهرداري اصفهان از سوي شوراي چهارم، آخرين روزهاي بهاري اصفهان را سبزتر مي‌كند. يك شهردار زن در راه اصفهان است؟ تابوي مديريت زنان در اصفهان مي‌شكند؟ آيا شورايي كه به حكومت 12 ساله شهردار سابق پايان داد، اين بار با انتخاب يك زن، بر چهره اصفهان طرحي نو در‌مي‌اندازد؟

آنچه در زير مي‌آيد، گفت‌وگوي با علیرضا نصراصفهانی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص روند انتخاب شهردار است؛

آخرین نتايج جلسات شورا براي انتخاب شهردار چه بوده است؟

تمام اعضای شورا تاکید دارند که در اولین گام به گزينه‌هاي محدود دست يابيم و تلاش بر این است که در انتخاب سرعت و دقت مدنظر باشد. شورا 30 ویژگی اصلي برای انتخاب شهردار در نظر دارد و اگر شخصي دو سوم این ویژگی‌ها را هم داشته باشد فردی کار آمد خواهد بود. شورای اصفهان به دنبال نگاه شورایی در انتخاب شهردار است و به دنبال استفاده از پتانسیل کامل و نظرات هر 21 عضو است چراکه خروجی تفکر شورایی قطعاً خروجی مناسبی خواهد بود.

تاکنون چند جلسه برای انتخاب شهردار اصفهان برگزار و چند گزينه معرفي شده است؟

در حال حاضر 12 گزینه برای شهرداري اصفهان مطرح شده است، که قطعاً این تعداد هرچه سریع‌تر به شش نفر تقلیل خواهد یافت تا انتخاب شهردار آسان‌تر شود زیرا سعی داریم تا قبل از ماه رمضان شهردار انتخاب شود.

چقدر شورا استقلال خود را در مقابل فشارهای مختلف مبنی بر معرفی گزینه‌های خاص حفظ می‌کند؟

شورای شهر در انتخاب شهردار قطعاً استقلال خود را حفظ خواهد کرد و تا امروز بحث فشار شخصی یا جریانی خاصی نبوده است، البته شورای شهر از نظرات خیرخواهانه افراد و گروه‌ها استفاده می‌کند اما اینکه با فشار شخصي را وارد لیست نهایی و یا با فشار شخصي را انتخاب كند، این طور نیست.

شورای شهر چه شخصیتی را شایسته سکانداری شهر اصفهان می‌داند این فرد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قطعاً تمام اعضا به دنبال شخصي هستند که در طراز شهر اصفهان باشد و چهره محبوبی به لحاظ مدیریت شهری و نگاه فرهنگی مناسبی به شهر داشته باشد، فردی اخلاق مدار، در تکریم مردم پیش قدم و در ارتباط و تعامل با نهادهای دیگر انسان قوی باشد.

با توجه به تاکید شورا بر سابقه مدیریت شهری گزینه‌ها، آیا مطرح شدن نام مرضیه وحید دستجردی به عنوان یک گزینه صحیح است؟

خانم دستجردي سابقه وزارت بهداشت دارند و اصفهاني هستند، رویکرد شورا این است که یک فضای جدید در شهری ايجاد شود، و قرار گرفتن يك زن در رأس مدیریت شهری يک اقدام جديد است. قطعاً تاکنون نقش پررنگی از اینکه بانویی در رأس مدیریت شهری قرار داشته باشد نداشتیم و احتمال اینکه ایشان موفق باشند بسیار است. آیین نامه داخلی شورا می‌گوید هر عضوی می‌تواند سه نفر را برای شهردار شدن معرفی کند بنابراين خانم دستجردی جای کسی را نگرفته است.

آیا نام خانم دستجردی در لیست 12 نفر پایانی مطرح است؟

البته باید گفت که امکان دارد که در روزهای پایانی حتی افراد تغییر کنند و قرار نیست دقیقاً افراد نام برده شده گزینه نهایی باشند و شاید در آخرین لحظات نام شخص دیگری بر روی کاغذهای اعضای شورا نقش ببندد. اما بودن نام ايشان در ميان ليست نامزدهاي شهردار آینده اصفهان جاي خرسندي است.

از ابتدای روند انتخاب شهردار اصفهان اسامی افرادي مطرح شده که در گذشته يا در حال حاضر سمت‌هاي مطرح كشوري دارند، آیا چنین افرادی از شورا بزرگ‌تر نخواهند شد؟

هيچ شهرداري بزرگ‌تر از شورا نيست؛ شخصي که با رأی شورا شهردار می‌شود قطعاً بزرگ‌تر از شورا نخواهد شد. شهردار با هر توانمندی و مدرک و تجربه ای قطعاً نمی‌تواند از یک شورای 21 نفره بزرگ‌تر شود. اینکه گفته می‌شود که شهردار باید سرباز شورا باشد بيشتر به دليل مجري بودن شهردار است. اعضا قصد ندارند یک شهردار ضعیف انتخاب کنند تا بتوانند نظرات خودشان را بر او تحميل كنند بلکه شهردار بايد اينقدر قوي باشد كه مصوبات شورا را اجرا كند، اما با اين حال به اعتقاد من اشخاص پرآوازه و پرنام آفت‌هایی دارند.

احتمال انتخاب آقاي اميني چقدر است؟

آقای امینی هم می‌تواند یکی از گزینه های مطرح باشد و فقط لازمه شهردار شدن ایشان این است که از شورای شهر استعفا دهند؛ اما تا این لحظه وی به تعهد خود نسبت به رأی مردم اصفهان پایبند است و نمی‌خواهد وارد عرصه انتخاب شهردار شود.

تا چه حد انتخاب شهردار اصفهان زیر سایه مباحث سیاسی خواهد بود و نظر شما نسبت به برخی موضع گیری‌ها که گفته می‌شود "سقاییان نژاد سیاسی رفت و شهردار بعدی نیز سیاسی منصوب خواهد شد" چیست؟

طرح چنين بحث‌ها به این دلیل است که عده‌اي می‌خواهند هزینه‌های بی‌تدبیری‌های گذشته خود را لاپوشانی کنند و به همین دلیل با غوغاسالاری‌ها می‌خواهند کار را پیش ببرند در حالی که ناتوانی و کوتاهی آن‌ها در شهر مشهود شده بود، اما چون نمی‌خواهند زیر بار کم کاری خود بروند مباحث سیاسی را مطرح می‌کنند؛ اعضای شورای شهر یک هدف مشترک داشتند و در نهایت با تلاش به نتیجه رسیدند.

پس از رفتن آقای سقاییان نژاد تاکنون چه تعداد از شاغلان در بدنه شهرداری جدا شده‌اند و با ایشان به قم سفر کرده‌اند؟

در حال حاضر طبق آخرین اخباری که دارم آقای معتمدی مدیر روابط عمومی از بدنه شهرداری اصفهان جدا شده و به شهر قم عزیمت کرده است، هم‌چنین آقای معتمدی مسئول حراست نیز بازنشسته شده است و از بدنه جدا شده البته آقای رنجبر مسئول دفتر هم جدا خواهد شد، اما ساير افراد فعلاً در مسندهای خود حضور دارند و به کار خود ادامه می‌دهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار