حداقل قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن در این روزها نسبت حداقل این قیمت نسبت به هفته های گذشته حدود 4 هزار تومان بیشتر شده است.
کد خبر: ۴۵۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷ 12 July 2017
به گزارش تابناک : همزمان با رکود بی سابقه بازار مسکن طی سه سال اخیر در حالی این روزها خرید خانه برای بسیاری از خانواده‌ها به یک رویا تبدیل شده است، که افزایش بی سابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نیز دستیابی به این رویا را ناممکن کرده قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن نسبت به دو هفته گذشته حدودا سه هزار تومان افزایش یافته است و با این حساب زوج های تهرانی بری گرفتن وام مسکن باید حدودا 17 میلیون و 160 هزار تومان صرف خرید برگ تسه کنند.

حداقل قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن در این روزها نسبت حداقل این قیمت نسبت به هفته های گذشته حدود 4 هزار تومان بیشتر شده است. در اواخر هفته اولِ ماه جاری "حداکثر" قیمت اوراق تسهیلات مسکن مربوط به امتیاز تسه مهر ماه 1394 ، به قیمت تقریبا هر برگ 76 هزار تومان می رسید این در حالی است که امروز "حداقل" قیمتِ اوراق  که مربوط به امتیاز اوراق تسهیلات مسکن بهمن ماه 1393 بود به بیش از 77هزار و 100 تومان می رسید.

همچنین در ساعاتی از معاملات امروز امتیاز تسهیلات مسکن خرداد ماه 1395 به قیمت هر برگ 78هزار و 514 تومان معامله شد و بیشترین قیمت تسه را به خود اختصاص داد. 

 این روزها زوج‌ های تهرانی با خرید 200 برگ از اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان وام دریافت کنند که به این مبلغ 10 میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد، با این حساب برای دریافت 100 میلیون تومان وام با قیمت هر برگ تقریبا 78 هزار تومان، زوج‌های تهرانی باید 15 میلیون و 600 هزار تومان اوراق بخرند.

اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن از آبان ماه 89 به منظور جلوگیری از واسطه‌گری در خرید و فروش اوراق استفاده از تسهیلات مسکن و ایجاد تمرکز در نقل و انتقال آنها وارد فرابورس شد.

امکان برخورداری از اوراق استفاده از تسهیلات مسکن برای خرید یا ساخت واحد مسکونی، قابلیت انتقال و اهدای اوراق ممتاز به دیگران و امکان تجمیع تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز مسکن و تسهیلات اوراق ممتاز برای ساخت یک واحد مسکونی از مزایای آن ذکر شد و قرار شد تا با وارد شدن این اوراق به بازار سرمایه قیمت این اوراق واقعی‌تر شود.

به این ترتیب مدتی پس از ورود این اوراق به فرابورس، قیمت آنها به مرور واقعی‌تر شد و حتی به کمتر از 40 هزار تومان رسید اما با تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن به 35 میلیون تومان در دی ماه 92، قیمت وام مسکن در فرابورس افزایش بی سابقه‌ای یافت و بازار این اوراق داغ شد.

اما در ابتدای سال جدید روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن رنگ دیگری به خود گرفت و با خیمه سفته بازان روی این اوراق مواجه شد به طوری که سفته بازانی که از سود کردن در سایر سهم ها ناامید شده بودند، با هجوم بردن به خریداری این برگه‌ها سودهای کلانی را به جیب زدند و بار سنگینی را روی دوش خانواده های در انتظار خرید مسکن گذاشتند.

به این ترتیب با افزایش شدید قیمت‌ها در اوراق تسهیلات مسکن، افراد متقاضی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید بیش از پانزده میلیون تومان هزینه کنند تا بتوانند از وام مسکن استفاده کنند این در حالی است که قبل از سال افراد با هزینه کردن شش میلیون تومان می توانستند نسبت به خریداری این برگه ها اقدام کنند.

بنابراین سفته بازان بدون توجه به نیاز مردم برای خرید این اوراق برای خانه دار شدن و تنها به دلیل کسب سودی ناچیز، مانعی پیش روی افراد نیازمند به خرید این اوراق گذاشتند تا جایی که روزانه افراد زیادی با مراجه برای خریداری "تسه" و به امید کاهش قیمت آن نا امید بر می‌گردند.

این در حالی است که این اوراق با هدف کمک به افراد برای خانه دار شدن وارد فرابورس شده ولی متاسفانه عده ای سود جو روی این اوراق خیمه زده و هر روز قیمت آن را افزایش می‌دهند که در این شرایط مسئولان باید برای جلوگیری از افزایش قیمت و سفته بازی روی این اوراق چاره‌ای اندیشیده و همانند سال گذشته محدودیتی برای خرید این اوراق اعمال کنند تا فشاری برای خانواده های نیازمند مسکن فراهم نشود و افراد با خیال راحت نسبت به خریداری این اوراق اقدام کنند.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار