گزارش تابناک از جلسه شورای شهر یزد؛
جلسه امروز شورای شهر با عذرخواهی یک عضو روحانی شورا از خبرنگاران به دلیل توهین جلسه قبل همراه بود. هرچند رئیس شورا از طرح سوال از شهردار در هیئت رئیسه خبر داد.
کد خبر: ۴۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰ 07 June 2015
به گزارش تابناک یزد، در ابتدای جلسه علنی روز شنبه شانزدهم خردادماه شورای شهر یزد که با حضور گسترده خبرنگاران رسانه های مختلف استان آغاز شد، شهردار یزد به ارائه گزارشی کوتاه از سفر خود به فرانسه پرداخت. هفته گذشته شهردار یزد به همراه برخی از مسئولان استان از شهرهای لیون، ژنو و پاریس بازدید کردند.
شهردار در گزارش خود با اشاره به اینکه  بافت تاریخی شهر لیون توسط NGO ها مدیریت و نگه داری می شود گفت: نظم و قانونمندی شهر پاریس، مبلمان شهری و کف سازی خیابان های فرانسه مثال زدنی است.
وی افزود: شهرداری های فرانسه از قدرت بسیار بالایی در زمینه های اموزشی، محیط زیست فرهنگی و ... برخوردار هستند. شهردار همچنین درآمد موزه لوور پاریس را برابر درآمد نفت ایران دانست!
پس از سخنان شهردار، حجت الاسلام و المسلمین مطهریان، مودبانه از حضار و خبرنگاران به خاطر جمله خارج از عرفیه در جلسه قبل به کار برده بود عذرخواهی کرد. در جلسه پیشین این عضو شورای شهر خطاب به یکی از اعضای شورا و مردم و خبرنگاران حاضر در صحن علنی کلمه نامتعارفی به کار برده بود که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.
این عضو شورا از شهردار خواست تا برخی از تکنیک های شهرسازی فرانسه را که در یزد قابلیت اجرا دارد را در یزد پیاده کند تا این سفر دستاورد عملیاتی داشته باشد.
سخنگوی شورا افزود: سفرهای خارجی شهردار و اعضای شورای شهر تاکنون هیچ دستاوردی برای شهر یزد نداشته است.
امینی دیگر عضو شورا از شهردار خواست تا در مورد سیستم حمل و نقل عمومی پاریس توضیح بدهد. شهردار در پاسخ گفت شهر 700 هزار نفری لیون هم تراموا دارد و هم مترو.
در این جلسه که جو آرامی حاکم بود هیچ عضوی سعی به تسلط بر شورا را نداشت و خبری از تندروی های جلسات پیشین  نبود.
 در ادامه جلسه، مباحث مربوط به ترک تشریفات در مناقصات شهرداری مطرح شد.
یک عضو شورا با قرائت بند قانونی مربوط به ترک تشریفات مناقصه، شرایط قانونی ترک تشریفات را یادآور شد افزود: سقف معاملات با ترک تشریفات که وزارت کشور تعیین کرده است 800 میلیون تومان در سال است.
مدرسی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با 13 هزار میلیارد می تواند حداکثر 800 میلیون با ترک تشریفات معامله انجام دهد اما شهردار برای یزد این مبلغ را درخواست کرده است.
وی افزود: که شخص شهردار گفته است یکی از مشکلات شهرداری در سال 93 این بوده که سقف تعیین شده برای ترک تشریفات برای یزد هم در نظر گرفته شده است که شهردار با لبخند تکذیب کرد. اما مدرسی قاطعانه گفت شخص خودتان گفتید.
از نکات حایز اهمیت در این بحث خبری بود که یک عضو شورا داد. مدرسی گفت: طبق بررسی ها در شش ماهه دوم سال 93  شهرداری یزد حدود 6 میلیارد تومان پروژه در قالب  ترک تشریفات داشته است که مشخص نیست چه اتفاقی افتاده  و این مبالغ در ردیف بودجه مصوب نبوده است.
شهردار که نامه طرح سوال از وی در شورای شهر وصول شده است بر خلاف جلسات قبل شورا با تواضع بیشتری به سوالات پاسخ می داد هرچند در یک مورد، اعلام کرد مصوبه شورای شهر را وتو می کند.
آخرین بحث هم در مورد سازمان اتوبوسرانی بود که اعضای شورا تاکید داشتند دولت هشت سال است سهم خود در یارانه اتوبوسرانی یزد پرداخت نکرده و این مورد منجر به فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری در یزد شده است.
 پاکنژاد، وزیری و امینی سه عضو شورای شهر با افزایش 15 درصدی نرخ بلیط اتوبوس شهری مخالفت کردند. امینی پیشنهاد داد همانگونه که برای کمک به مساجد و مدارس هرکدام دو میلیارد تومان بودجه تصویب شده است برای کمک به سازمان اتوبوسرانی هم دومیلیارد تومان تصویب شود تا مجبور به افزایش نرخ بلیط اتوبوس نباشیم.
پاکنژاد نیز تذکر داد: توسعه حمل و نقل عمومی همه جانبه است و ما در یزد هزینه تردد ماشین شخصی را با عریض کردن خیابان و زیر گذر و... کاهش داده ایم و انتظار داریم شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند
در پایان جلسه ریاست شورا در پاسخ به سوال خبرنگاران، طرح سوال از شهردار که به تازگی توسط شورا مطرح شده است را تایید کرد ولی تاکید کرد: محتوای سوالات، همین سوالات معمول در جلسات است .
گفتنی است در پایان جلسه امروز شورای شهر، رای گیری در خصوص غیرلنی بودن جلسه بعدی شورا مطرح شد که با توجه به حضور مسئولان امنیتی استان که مورد موافقت و تصویب توسط اعضای شورای شهر قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار