محسن رضایی در برنامه «متن، حاشیه»:
مشکل آقای ترامپ این است که یک فضای منفی نسبت به ارتباط ترامپ با روسیه وجود دارد. آقای ترامپ باید این فضا را می شکاند که من با روس ها نیستم. همچنین سه چهار طرح ایشان از جمله مهاجران و جایگزین طرح اوباما به جایی نرسید و باید فضای افکارعمومی در آمریکا را تغییر میداد. بنابراین شلیک این موشک ها عمدتاً مصرف داخلی و همچنین روحیه دادن به کشورهای منطقه و در راستای ثابت کردن خودش داشت.
کد خبر: ۴۰۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ 09 April 2017
محسن رضايي امشب در برنامه «متن، حاشیه» درباره شعار سال و مسائل منطقه از جمله حمله خودسرانه آمریکا به سوریه و مسیر پرفراز و نشیب پیش رو سخن گفت.
 
به گزارش تابناک تبریز دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت 23:16 در برنامه زنده تلویزیونی «متن و حاشیه» درباره ابعاد شعار سال و مسائل منطقه در شبکه سوم سیما سخن گفت.
 
دکتر محسن رضایی در ابتدای این گفت و گو درباره درگیری های اخیر سوریه و دلیل اینکه چرا آمریکا در این مقطع به سوریه پس از شش سال حمله کرد، گفت: دلیل این حمله این است که تروریست ها در اوج شکست قرار دهند و این امیدشان که تروریست ها بتوانند این محدوده بزرگ در سوریه و عراق را بگیرند و در آینده این کشورها نقش داشته باشند، از دست رفت؛ لذا این حمله را انجام دادند تا بدین ترتیب بتوانند دوباره در صحنه حضور داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه سال 2013 در استان ادلب(شمال غرب سوریه) که مهمترین نقطه در دست شورشی ها بود در منطقه شیخون حادثه شیمیایی روی داد، افزود: نقل است 80 نفر کشته شده اند و از آنجا که ما اولین قربانی بمباران شیمیایی در جهان هستیم طبیعتا این اتفاق را محکوم کردیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پس از آن حادثه آمریکایی ها سوریه را محکوم کردند و شورای امنیت هم مشغول بررسی ابعاد فاجعه شد، آمریکایی ها منتظر نماندند و با پرتاپ 59 موشک امروز صبح مقداری از تاسیسات سوریه را تخریب کردند اما این اقدام به قدری عجولانه بود که هنوز برخی موشک ها  عمل نکرده اند.
رضایی تصریح کرد: دلیلی وجود ندارد سوریه ای که به دنبال آرامش است دست به چنین اغتشاشی زده باشد، قوی ترین احتمالی که وجود دارد تحریکات طرف سومی است که(گروه های تروریستی مورد حمایت سعودی ها) با رویداد سازی آمریکایی ها را وارد بازی کرده تا خود نفع ببرد.
وی ادامه داد: اقدام عجولانه آمریکا نشان می دهد ترامپ بدون اینکه کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد بی گدار به آب زده است، در زمان اوباما اول فضای ذهنی و افکار عمومی با تبلیغات سیاسی آماده می شد و سپس اقدامی انجام می گرفت اما ترامپ با این سیاست نا آشناست.
رضایی افزود: ترامپ از آغاز دوره ریاست جمهوری اش مترصد حمله موفق به جایی بود تا مشکلات درونی اش را حل کند او اگر می دانست بلافاصله بعد از حمله به سوریه پاسخی دریافت می کند این کار را نمی کرد ترامپ نمی خواست این حمله پاسخ داشته باشد در فاصله زمانی کمتر از 5 ساعت از مطلع سازی روسیه دست به پرتاب موشک زد.
وی گفت: حدود یک ماه است ناوهای آمریکایی بر خلاف حرکت مودبانه قبلی شان در خلیج فارس، حرکات درگیری آفرین انجام می دهند که البته برادران سپاهی ما با فروتنی رفتار کرده و آمریکایی ها را در راه هدفشان ناکام می گذارند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هر وقت لیبرال ها در ایران و آزادی خواهان در آنسوی مرزها به روی کار بیایند احتمال اینکه منافع ملی میان چکش و سندان قرار گیرد زیاد است، البته منظور من این نیست که دولت فعلی لیبرال است برای آینده عرض کردم.
رضایی با بیان اینکه ترامپ چند مشکل داخلی و منطقه ای داشت که باید به آنها سر و سامان می داد گفت: ترامپ قصد داشت که بگوید؛ من اهل عمل هستم تا انتظار کشیدن، مرا اینگونه باور کنید. ترامپ باید در جایی مانند این حمله می گفت که منافعی با روس ها ندارد.
وی ادامه داد: طرفداران آمریکا از جمله عربستان و اسرائیل منتظر بودند تا بعد از اوباما عرض اندامی در منطقه داشته باشند که با روی کار آمدن ترامپ  به هدفشان نزدیک شدند اما میان عربستان و ترکیه فرق بسیار است زیرا ترکیه از طرفی با ما و روس ها است و از سوی دیگر با عربستانی ها مذاکره می کند اما عربستان کاملا با تروریست ها است و مقابل ما قرار دارد. حمله به سوریه یک اتحاد عربی و آمریکایی را اثبات می کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : حمله آمریکا به سوریه جان تازه ای به ائتلاف ضد ایرانی به سرکردگی آمریکا می دهد البته این ائتلاف فاصله میان روس ها و آمریکایی ها را بیشتر می کند.
رضایی افزود: ما و روس ها در رویدادی به هم رسیده ایم که برای هردوی مان منفعت دارد، منفعت ما مبارزه با تروریست ها و حفظ لبنان و فلسطین و ایران از نفوذ دشمنان مان است و منافع روس ها حفظ پایگاه شان در شهر ترتوس سوریه است.
وی متذکر شد: هنر ما این است که از طرفی با معارضین اسد مذاکره می کنیم و از طرفی با اسد هستیم.
رضایی با اشاره به اینکه بزرگترین اشتباه آمریکایی ها تکیه بر غرورشان است گفت: اگر جرقه در منطقه ما برخیزد جنگ جهانی سومی برپاخواهد شد. رهبران عاقل در محیط مشتعل دست به ریسک خطرناک نمی زنند، نباید در این میان کاباره ای برخورد کرد این نکته ای است که ترامپ نمی داند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در خاورمیانه هیچ ارتشی معقول تر از ارتش و سپاه ما و هیچ رهبری مدبرتر از رهبر ما نیست افزود: ما موشک های قوی و دقیقی داریم اما نه برای جنگ بلکه برای بازدارندگی از نفوذ متجاوزین، همین موشک هاست که در سالهای اخیر مانند دستی قدرتمند ایران را از حملات احتمالی حفظ کرده است.
وی عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 95 را اینگونه عنوان کرد: گزارش هایی در بعد نظارت بر عملکرد دولت تهیه کردیم و به صحن علنی مجلس فرستادیم که نواقص عملکرد دولت را به منظور رفع ایرادات به رهبر ارائه کردیم بیشتر کارمان نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است.
رضایی ادامه داد: در سال قبل در حوزه نفت با افزایش فروش مواجه بودیم این اقدام رشد اقتصادی ما را در حسابداری نشان می دهد و نه در رشد اشتغال و تولید اما برخی متصورند که باید افزایش فروش نفت تاثیر مستقیم بر اشتغال و تولید داشته باشد.
او خاطرنشان کرد: سال 95 نسبت به 94 یک درصد رشد بیکاری داشته ایم و رشد اقتصادی هم چنگی به دل نمی زد، امسال هم مطابق سال 95 با سیاست های مورد انتظار دولت که حاصل از برجام است شاهد هیچ اتفاقاتی نخواهیم بود زیرا اقتصاد ما نیازمند تحولی دیگر است و با دست فرمان فعلی دولت این نیاز رفع نمی شود.
رضایی گفت: انتقاد من از دولت نه به این خاطر است که امسال کاندید ریاست جمهوری نیستم، بلکه اینها حقایق مدیریتی دولت فعلی است و من معتقدم اقتصاد ما در دورانی قرار دارد که مدیریت جناحی را پشت سر گذاشته و بر روی ریل سیاستگذاری، شایسته سالاری و ریل انقلابی باید به مقصد برسد.
وی با بیان اینکه در طول سال بیش از 100 هزار میلیارد تومان به بخش یارانه تخصیص می یابد ادامه داد: با این رقم می توان به هر ایرانی ماهانه 110 هزار تومان داد و ایجاد اشتغال هم کرد اما اجرای این فرمول نیازمند خلاقیت و تحول در نظام مدیریتی اقتصاد کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :