مدیر حوزه‌های علمیه:
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اینکه در کشور شاهد اختلاس‌ها و فسادها باشیم غیر قابل قبول است و همه باید در برابر این مسائل حساس باشیم.
کد خبر: ۳۲۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷ 10 November 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در اجلاس نماز استان قم که در سالن همایش مدرسه امام خمینی برگزار شد، با اشاره به آیه 45 سوره عنکبوت اظهار کرد: قصه عبادت روح همه ادیان الهی است و دین بدون عبادت ارزشی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سابقه نماز در بین عبادات به عنوان مجموعه افکار و اذکار دارای سابقه‌ای به بلندای تاریخ است و از زمان آدم وجود داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اصل مجموعه نماز نمادی از تواضع و خشوع در پیشگاه خداوند است، ‌گفت: نماز مانند همه عبادات از ظاهر و باطنی برخوردار است،‌ به این دلیل در نماز احکام، آداب و اسرار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ همانگونه که قرآن کریم به پایان نمی‌رسد، نماز نیز پایان ندارد، در بین عبادات نماز مانند خورشیدی می‌درخشد و انسان‌ها را بیدار می‌کند و حیات می‌بخشد.

اعرافی عنوان کرد: کسی که اهل سلوک است هر نمازش با نماز پیشینش متفاوت است،‌ اولیای الهی در نردبان و پلکان بی‌پایان نماز صعود می‌کنند، بنابراین درجات بی‌پایان نماز باید احیا شود.

وی با بیان اینکه امروز حج در نگاه آمریکایی سکولاریستی و نگاه آل سعود و وعاظ و سلاطین وابسته به آنها عمل فردی در انزوای از اجتماع و سیاست است، گفت:‌ حج پدیده شگفتی است که در تار و پود اجتماع و سیاست نهفته است.

امام جمعه قم ادامه داد: در زمینه نماز نیز این قصه وجود دارد،‌ تفسیرهایی از نماز وجود دارد که برای تنظیم ارتباط با خداست و ارتباط دیگر با فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه ندارد، این نگاه متأثر از فرهنگ غربی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ برخی ناآگاهانه تفسیرهای نادرست از حقایق و معارف دین دارند و عبادت، نماز، انتظار و رمضان، زکات و خمس را عملی بریده از قلمروهای دیگر سیاسی و اجتماعی تفسیر می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید بر اسلام سیاسی و اجتماعی تأکید شود، گفت: این روح از سوی انقلاب اسلامی، شهدا، مراجع و امام خمینی(ره) احیا شد. حقیقت اسلام توحید،‌ ولایت و امامت است ولی در درون آنها جامعه و سیاست نهفته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اینکه در معماری‌ها و شهرسازی‌ها مسجد را از محوریت فرهنگ، اقتصاد و جامعه جدا کرده‌ایم و مسجد را موجود خشک بریده از فرهنگ و اقتصاد و جامعه تنظیم کردیم، به معنای نگاه سکولاریستی است که در سبک زندگی عبادی تجلی کرده است.

اعرافی عنوان کرد:‌ عبادات در منظومه فرهنگی، اقتصادی، ‌سیاسی و عبادی قرار می‌گیرد، عالی‌ترین عبادت‌ها نماز است. بنابراین عالی‌ترین عبادت‌ها در مسجد است و اینگونه پیوند با خدا، جامعه، اجتماع و سیاست گره خورده است.

وی با بیان اینکه مجلس، دولت و مسؤولان حوزه باید در برابر اینکه عبادات را در جایگاه درست بگذاریم کار کنند، گفت: در دل مسجد و نماز پیام‌های فرهنگی،‌ اجتماعی و اقتصادی وجود داشت و ما از آن فاصله گرفتیم. انقلاب اسلامی نگاه درست و اسلام ناب را در دوران ما احیا کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نماز ما را از فحشا، منکر، خلاف و آسیب در جامعه باز می‌دارد، گفت: نماز را نباید به صورت سکولاریستی تفسیر کنیم، بلکه باید تفسیر درست اسلامی از نماز داشته باشیم. اگر نماز در جایگاه مناسب خود قرار گرفت بخش زیادی از آسیب‌ها را پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت:‌ روحانیت، مسؤولان و خانواده‌ها باید بیندیشند و لحظه‌ای غفلت نداشته باشند. آسیب اجتماعی گریبان ما را گرفته است و اگر رشد این آسیب‌ها متوقف نشود،‌ جامعه با خطرات جدی مواجه می‌شود.

اعرافی با اشاره به مشخص شدن آسیب‌ها و جایگاه استان‌ها نسبت به آن آسیب عنوان کرد:‌ جایگاه استان قم در این آسیب‌ها مشخص است. در برخی مکان‌ها دارای وضعیت بهتر و برخی مانند میانگین کشوری است و برخی بدتر بوده که آزاردهنده است.

وی خاطرنشان کرد: پیام اجلاس سالانه نماز در هر استانی این است که روحانیت و ائمه جماعات به خود آیند و مسجد را با واقعیت‌های اجتماعی بسنجند.

امام جمعه قم عنوان کرد:‌ معتاد، زندانی، حاشیه‌نشینی، افزایش سن ازدواج و طلاق از جمله آسیب‌هاست. آسیب‌های اجتماعی استان قم در مجموع پایین‌تر از میانگین است ولی با توجه به تاریخ، عظمت و وضعیت علمی برای قم همین میزان نیز مناسب نیست.

وی با بیان اینکه نماز و مسجد باید در نظریه درست بازسازی شود، گفت: بر اساس تراز اسلامی سرانه هر هزار نفر یک مسجد معقول است، در حالی که اکنون در قم فکر می‌کنم این سرانه بیشتر از دو هزار نفر است.

اعرافی دسترسی به مسجد در هر محله، ‌اقامه نماز در هر سه وقت، احداث مساجد در مناطق جدید، نقش محوری مسجد در محله، نظم، نظافت و ایجاد اتاق مشاوره را از جمله موارد مهم در امور مساجد ذکر کرد.

وی با بیان اینکه مسجد و نماز محور رسیدگی به نیازمندان و محرومان است و به مقوله ازدواج، اعتیاد و فقر توجه دارد خاطرنشان کرد: اینکه در کشور شاهد اختلاس‌ها و فسادها باشیم غیر قابل قبول است و همه باید در برابر این حساس باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید نماز و مسجد را به جایگاه فرهنگی، معنوی و اجتماعی بازگردانیم،‌ عنوان کرد: اگر هسته‌های فرهنگی ناظر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در هر محله با محوریت مسجد پایه‌ریزی کنیم، سال به سال رشد آسیب‌ها متوقف می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: باید در قم مسجدهایی در تراز و الگویی با نقش‌های اجتماعی ایجاد شود و به سایر نقاط کشور گسترش پیدا کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار