رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با بیان اینکه باید توضیح روشنی درباره اقتصاد فرهنگ داشته باشیم، گفت: اگر در تخت جمشید، حافظیه و سعدیه را ببندند چند درصد مردم به شیراز می‌روند لذا بیشتر اقتصاد حمل و نقل و ... آن منطقه به این وابسته است.
کد خبر: ۳۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳ 03 May 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سیدمحمد بهشتی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در نشست خبری هشتمین دوره انتخاب موزه برتر که روز 28 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود، اظهار داشت: سابقه تاریخی بشر نشان می‌دهد هر زمانی که جامعه‌ای در وضعیت و ثبات و پایداری باشد فرهنگ آن جامعه فرصت عرض اندام بیشتری پیدا می‌کند و البته در مواقع بحران وظیفه فرهنگ حفظ بقا است.

وی اضافه کرد: بنابه ماموریت موزه‌ها که تذکر به بقا و چیستی جامعه است، نسبتی بین موزه و پایداری وجود دارد و آن این است که موزه‌ها محصول پایداری جوامع هستند و البته عامل پایداری جوامع هم محسوب می‌شوند، لذا هرچه بیشتر موزه‌ها نقش خود را ایفا کنند جامعه پایدارتر خواهد بود و گرنه پایداری جامعه موقتی است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با بیان اینکه شعار امسال ایکوم پایداری موزه‌ها است خاطرنشان کرد: موزه‌ها ستون‌هایی هستند که موجب پایداری جوامع می‌شوند و شعار امسال ایکوم جهانی نشان‌دهنده این موضوع است. امیدواریم کشورمان به سمت پایدار شدن موزه‌ها برود.

بهشتی با بیان اینکه در دولت گذشته شرایط ناپایداری برای موزه‌ها ایجاد شده بود، گفت: ایکوم لنگر کشتی طوفان زده موزه‌های کشور است و امروز با توجه به اینکه آرام و قرار در جامعه شکل گرفته است شاهد فعالیت بیشتر آن هستیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه بحث خرید 3 درصد آثار هنری توسط دستگاه‌های دولتی اجرا نمی شود که باید برای آن فکری شود.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران در ژاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که چرا اقتصاد موزه‌ها لنگ بوده است، گفت: از کارهایی که باید صورت بگیرد و باید نسبت به آن توضیح روشنی داشته باشیم موضوع اقتصاد فرهنگ است، به عنوان مثال اگر امسال تخت جمشید را تعطیل کنیم و حافظیه و سعدیه را نیز به دلیل تعمیرات ببندیم، مردم ما چقدر بهانه برای رفتن به شیراز دارند که در جواب معلوم است بسیار کم لذا این به معنای آن است که همه اقتصاد در حمل و نقل، خوراک، اسکان و موارد مختلف بسته به وجود تخت جمشید و آثار دیگر است که اگر نباشند اقتصاد تعطیل می‌شود.

بهشتی یادآور شد: باید اقتصاددانان خود را به این موضوع متوجه کنند چرا که آنها فکر می‌کنند موزه یک محل هزینه است و این نگاه باید اصلاح شود چرا که سرمایه‌گذاری در موزه‌ها سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌هاست.

وی با بیان اینکه موزه دوران اسلامی در دولت گذشته تعطیل شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر رفتن خانم گرجی به عنوان رئیس موزه ملی ایران از این موزه گفت: خانم گرجی از موزه نخواهند رفت چرا که افرادی که با میراث فرهنگی عقد دائم دارند، همیشه خود را در کنار میراث فرهنگی می‌دانند.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران اضافه کرد: موضع ایکوم یک جایگاه مشورتی است و برایش فرقی نمی‌کند که چه کسی مسئول است چرا که موزه و رسیدگی به آن اهمیت دارد. از طرفی باید در نظر داشت که مشورت‌های ایکوم برای دولت ها الزام آور نیست.

بهشتی با اشاره به پیشنهادی که به رئیس سازمان میراث فرهنگی داده است، خاطرنشان کرد: در زمانی که مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را داشتم مصوبه‌ای از دولت گرفته بودیم که کل مجموعه میدان مشق در اختیار سازمان قرار گیرد که در دولت گذشته این مصوبه لغو شد، لذا پیشنهاد من به دولت این بود که این مصوبه را برگردانند.

وی اضافه کرد: برای دولت ضرورتی وجود ندارد که تمام مشاوره های ایکوم را اجرایی کند و از طرفی اگر بخواهیم ایکوم را که یک سازمان مردم نهاد است دولتی کنیم این سازمان را از وظایف اصلی اش دور کردیم، این درست نیست که گفته می شود ایکوم اگر از دولت پولی نگیرد یا قدرتی نصیبش نشود تعطیل می شود چرا که ما سازمان مردم نهادیم و قدرت ما از جای دیگری است.

در ادامه این نشست سید احمد محیط طباطبایی با اشاره به هشتمین دوره انتخاب موزه برتر گفت: این انتخاب در دو بخش موزه خصوصی و دولتی و در 12 شاخه صورت می گیرد و خوشحالیم که تعدادی موزه به خانواده موزه های ایران اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در این همایش به اتفاقات تلخ سال گذشته در عراق نیز خواهیم پرداخت، گفت: متاسفانه در سال گذشته شاهد تخریب سایت‌های موزه‌ای آترا و موزه موصل توسط گروه وحشی داعش بودیم که امسال نیز به این موضوع می‌پردازیم.

محیط طباطبایی با بیان اینکه موزه‌ها خودکفا نیستند، گفت: در هیچ جای دنیا از نظر اقتصادی موزه‌های خودکفایی نمی‌بینیم به عنوان مثال بیش از 20 درصد هزینه موزه لوور در پاریس را شهرداری آنجا می پردازد چرا که جایگاه موزه برای آنها مشخص است اما متاسفانه از مهم ترین مشکلات ما این است که جایگاه موزه برای مسئولان ما مشخص نیست.

قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایران اضافه کرد: این نگاه باید در بدنه شهرداری، دولت و مردم اصلاح شود که هزینه کردن در میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری است و همه باید برای این کار قدم بردارند.

وی یادآور شد: تا سال 83 کل درآمد موزه‌ها اختصاصی بود یعنی همه درآمد آن به خود موزه برمی‌گشت اما متاسفانه از آن سال به بعد از اختصاصی بودن درآمد و در حال حاضر هم وجود ندارد و ما به دنبال آن هستیم. البته باید این را درنظر داشت که این یک معادله چندمجهولی است و فقط موزه‌ها یا فقط مردم و یا فقط شهرداری‌ها نیستند که می‌توانند به موزه‌ها سامان دهند، بلکه همه باید دست به دست هم دهند.

طباطبایی در پاسخ به سوالی در زمینه جایگاه ایکوم در برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی گفت: از ما نظر می‌خواهند و یک جلسه ما را دعوت می‌کنند اما جلسه دوم دیگر خبری نمی‌شود.

قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایران با اشاره به موزه بزرگ خراسان نیز گفت: اسم این موزه در ابتدا موزه خراسان بزرگ بود که قرار بود در آن محتویاتی در خصوص منطقه خراسان بزرگ یعنی افغانستان، تاجیکستان تا سمنان قرار بگیرد اما متاسفانه در سال 83 تعطیل شد و نام موزه خراسان بزرگ را به خود گرفت و به همین دلیل محتوایش هم عوض شد.

وی افزود: در خصوص موزه دوران اسلامی نیز باید گفت، این موزه برپا بود ولی سیستم الکترونیک موزه خراب شد که کارشناسان برای طراحی آن اقداماتی را انجام دادند و قرار بود آقای کارگر، مدیرکل فعلی موزه‌های سازمان میراث فرهنگی آن را اصلاح کند اما در سال 83 وی برکنار شد.

طباطبایی در مورد موزه ایران باستان یادآور شد: این موزه از سال 1316 تا 1359 در دو طبقه دایر بود و طبقه دوم آن فقط یکشنبه‌ها برای بازدید باز می‌شد چرا که آسیب کمتری ببیند اما این موزه متاسفانه جمع شد و در حال حاضر در نوع مدیریت آن نقدهایی داریم.

قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: هیئت امنایی شدن موزه‌ها مورد تایید ما است اما در آنجا جایگاه حقیقی برای ایکوم دیده نشده است همانطور که می‌توانند برای مدیریت سایت‌های تاریخی جایگاهی برای ایکوموس ببینند.

وی افزود: به طور کلی اگر درباره استاندارد موزه‌ها بخواهیم صحبت کنیم، این است که در حال حاضر موزه فرش و آبگینه استاندارد هستند اما سیستم نگهداری آنها استاندارد نیست و این یکی از بزرگترین مشکلات ما است که ما را اذیت می کند، چرا که موزه را راه می‌اندازند اما نگهداری آنها ضعیف است ولی در عین حال اگر بین بازنشدن یک موزه و نداشتن سیستم نگهداری آن قرار بگیریم، ترجیح می‌دهیم که موزه باز شود حتی اگر نگهداری آن ناقص باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار