یزد به عنوان یکی از استان های صنعتی و یکی از اضلاع مثلث گردشگری مرکز ایران در کنار استان های اصفهان و فارس درطول فعالیت دولت تدبیر وامید با استقبال بالای گردشگران بویژه گردشگران خارجی مواجه شده اما بخشی از تورها به دلیل نبود پرواز مستقیم به استان یزد، لغو می شود.
کد خبر: ۲۹۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳ 20 September 2016
به گزارش تابناک یزد،ظرفیت های استان یزد در بخش میراث فرهنگی و گردشگری تفریحی و سلامت به عنوان یکی از محورهای توسعه استان تعریف شده اما عمده ترین مشکل در این بخش نبود پرواز مستقیم خارجی است.
از سوی دیگر با توجه به رشد روزافزون اقتصاد و و صنعت استان و نیز صنعت گردشگری و استقبال کشورهای خارجی برای سفر به یزد، ظرفیت برای دایر کردن پروازهای مستقیم در استان وجود دارد و آژانس های مسافرتی نیز از دایر کردن پروازهای خارجی و اضافه کردن پروازهای فرودگاه یزد استقبال می کنند.
در خصوص وضعیت گردشگری استان یزد و رشد آن در دولت یازدهم معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: این استان در چند سال اخیر در میانگین رشد گردشگری خارجی در کشور مقام نخست را داشته است.
سیدمصطفی فاطمی افزود: گردشگران خارجی یزد از هزار نفر در سال در دهه 80 به بیش از 50هزار در 6ماه نخست امسال رسیده که پیش بینی می شود تا پایان سال به 100هزار نفر برسد و این امر بیانگر رشد خوب این صنعت است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از گردشگران به دلیل نبود پرواز مستقیم به این استان به یزد سفر نمی کنند و رشد بیشتر و رونق صنعت گردشگری مستلزم برقراری پرواز مستقیم خارجی به این استان است.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد درباره نیاز استان یزد به پروازهای خارجی با توجه به صنعتی بودن استان و سفرهای متعدد تجار و بازرگانان یزدی به خارج و وجود یزدی ها مقیم سایر کشورها، می گوید: استان یزد نیازمند پرواز بین المللی است و هم اکنون ظرفیت فرودگاهی استان مناسب این پروازهاست و صدور روادید نیز انجام می شود اما هنوز پروازهای خارجی و بین المللی از یزد انجام نمی شود.
محمدعلی روستایی با اشاره به اهمیت ارتباط با یزدی های خارج از کشور می افزاید: باید زمینه ای فراهم شود که امکان سرمایه گذاری یزدی های خارج از کشور در استان فراهم شود که یکی از این موارد توسعه زیرساخت هایی مانند حمل و نقل است.
وی ادامه می دهد: استان یزد یکی از استان های هدف گردشگری کشور است که ظرفیت های بسیار زیادی دراین زمنیه دارد و هر سال تعداد زیادی گردشگر خارجی به یزد می آیند ولی نبود پرواز بین المللی به کشورهای مختلف از مشکلات استان در ارتباطات خارجی به حساب می آید.
همه این موارد موجب شد تا شرکت تعاونی پیشگامان که 40 هزار سهام دار دارد با حمایت دولت و میراث فرهنگی برای حل مشکل پرواز مستقیم دست به کار شود و پس از 2 سال سرانجام با یک شرکت داخلی قراردادی برای استقرار یک هواپیمای اختصاصی برای فرودگاه یزد بسته شد که ابتدا پروازهای داخلی فرودگاه یزد افزایش یافته و سپس پروازهایی به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار شود.
بر این اساس این قرارداد، پروازهای شرکت هواپیمایی آتا از مبدا یزد با سرمایه گذاری و حمایت گروه تعاونی پیشگامان از 7 مهرماه سال جاری آغاز و در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی انجام خواهد شد.
در مرحله اول پرواز در مسیرهای یزد - تهران ، یزد - مشهد، مشهد - رفسنجان و یزد - کیش پیش بینی شده و پرواز یزد - زاهدان نیز اگر تعداد مسافر به حد نصاب مورد نظر برسد، برقرار خواهد شد.
ضمن آنکه در بعد خارجی پرواز یزد - نجف و یزد - تبریز - دبی پیش بینی شده است.
رئیس انجمن صنفی دفاترمسافرتی و گردشگری یزد در این خصوص در جلسه آیین معارفه پروازهای این شرکت هواپیمایی در یزد گفت: هر شهری تلاش می کند سیستم پروازی خاص خودش را داشته باشد، اما انتخاب یزد به عنوان بیس پروازی نشان از آینده نگری دارد، زیرا یزد به دلیل جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی با ارزش بهترین بستر را برای توسعه زیرساخت های صنعت هوایی دارد .
احمدرضا موحد افزود: فعالیت در زمینه گردشگری به نفع همه بخش هاست و یکی از زمینه هایی که می تواند به رونق این بخش کمک کند، ایجاد پروازهای خارجی است زیرا وضعیت صنعتی استان انجام سفرهای تجاری زیاد را اجتناب ناپذیر می کند.
مدیر عامل گروه پیشگامان کویر یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه یزد باید به عنوان یک مرکز اقتصادی و تبادل تجاری شناخته و معرفی شود، گفت: با ایجاد بندر خشک و برخی کارهای اقتصادی در استان تلاش شده تا زمینه توسعه برخی خدمات و تبادلات تجاری در استان فراهم شود.
محمدرضا رضایی نژاد افزود: برای توسعه روابط تجاری استان مقرر شده با همکاری یک شرکت هواپیمایی، یک هواپیمای اختصاصی در اختیار یزد قرار گیرد تا روزانه هر دو ساعت یک پرواز از استان داشته باشد که این امر به رونق بازار وبهبود رفت و آمد بازرگانان، پزشکان و گردشگران کمک می کند.
وی ادامه داد: این پروازها از هفتم مهرماه آغاز و در هر روز 5 پرواز از فرودگاه یزد، برقرار می شود و به گونه ای برنامه ریزی شده که در ساعات پروازی فعلی این هواپیما تداخل پروازی نداشته باشد و در ساعاتی که هواپیما کم است، پرواز هواپیمای اختصاصی استان انجام شود.
معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی طرف قرارداد تعاونی پیشگامان نیز در این خصوص گفت: با توجه به ظرفیت مسافر استان یزد تا 4 فروند هواپیما را می توان برای این استان به صورت اختصاصی برنامه ریزی کرد که تحقق این امر کمک همه آژانس های هواپیمایی را می طلبد .
موسوی در ادامه گفت: برنامه ریزی برای برقراری پرواز از یزد به تمام نقاط آسیا پیش بینی شده که در این میان تامین مسافر و برقراری پرواز امن مورد توجه قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای استقرار هواپیمای 130 نفره در فرودگاه یزد انجام شده است.
با توجه به برنامه ریزی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و رونق گردشگری و سفر هیات های تجاری و اقتصادی برخی کشورها بعد از برجام، امیدواری های زیادی را برای رشد جایگاه صنعت و اقتصاد نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان که جایگاه چهارم را در میان استان های صنعتی کشور دارد، افزایش داده که بهره گیری از این فرصت تاریخی شتاب بخشی به توسعه زیرساخت های حمل ونقل و خدمات رفاهی را دوچندان کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار