نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی:
نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: اگر درون‌زایی و فعالیت‌های درونی اقتصاد کشور روبه‌راه شده و موانع برطرف شود قطعاً از رکود شدیدی که خود وزرا اعتراف می‌کنند، بیرون می‌آییم و وضع بهتری را به دست خواهیم آورد.
کد خبر: ۲۶۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۹ 15 July 2016

 آیت‌الله محسن مجتهد شبستری امشب در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مسأله اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: یکی از جهات این مسأله الهام از متون اسلامی بوده و چرا که دین مقدس اسلام بر روی اقتصاد سالم تأکید داشته و آیات متعدد قرآن تحت عنوان معاش مطرح ‌شده است.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، افزود: در عین‌ حالی که اسلام به معنویات توجه خاصی دارد به مسائل اقتصادی نیز و تأمین معاش مردم توجه خاصی داشته است و با توجه به مسائلی که در قرآن و سنت آمده رهبر معظم انقلاب نیز که تربیت ‌شده مکتب اسلام بوده و فقیه موفق و اسلام‌شناس واقعی است به همین دلیل بر مسائل  اقتصادی تأکید دارند.

وی ادامه داد: یکی از جهات دیگر تأکید بر این مسأله، تبدیل‌شدن به مشکل روز جامعه است بر همین اساس بر روی اقتصاد مقاومتی تأکید داشته‌اند و سال‌های اخیر اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و فرمودند که تنها بر روی کاغذ اکتفا نشود باید عمل کرد و در این راستا راهکارهایی را ارائه کردند و دولت را بر این مسأله موظف کردند که تا حدودی دولت شروع به فعالیت کرده و اقتصاد مقاومتی به مرحله پیاده شدن و اجرا درمی‌آید.

امام‌جمعه تبریز، با بیان اینکه یکی از مسائلی که اقتصاد را دچار مشکل کرده ثابت نبودن نرخ ارز بوده که سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده است، گفت: در مورد واردات و صادرات باید قوانین موردبازنگری قرار گرفته و با شرایط روز تطبیق داده شوند، مخصوصاً در صادرات باید کیفیت کالاها موردتوجه قرار گیرد و از ورود کالاهای قاچاق ممانعت شود.

وی در ادامه با تأکید بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، گفت: باید تسهیلات بانکی برای تولید کنندگان نسبتاً راحت‌تر شود، چرا که بهره بانکی بالا در ازای تسهیلات برای تولیدکنندگان به‌ صرفه نیست و باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

آیت‌الله مجتهد شبستری در ادامه با اشاره به بالا بودن سودهای سپرده و تأثیر منفی آن در تولید، گفت: این مسأله باعث شده تولیدکنندگان میلی به تولید و فعالیت‌های اقتصادی نداشته باشند، که البته اخیراً تجدیدنظری شده که مایه امیدواری است، چرا که در صورت عدم تجدید نظر اقتصاد دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: درعین‌ حالی که دولت از وارد شدن کالاهای قاچاق ممانعت می‌کند باید با جدیت از ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود نیز جلوگیری کند، ورود چنین کالاهای مشابه که در داخل تولید می‌شود سّم مهلکی برای تولیدات داخلی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، در ادامه با تأکید بر فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف کالای داخلی، بیان کرد: وظیفه روحانیت و رسانه ملی و به‌ طور کلی وظیفه همگانی است، فرهنگ مصرف کالاهای داخلی باید نهادینه شود و این مسأله باید برای مسلمانان یک وظیفه شرعی تلقی شود و باوجود کالاهای داخلی اجناس خارجی را نخرند، البته اگر مرغوبیت و قیمت کالای داخلی مناسب باشد مردم به سمت کالاهای خارجی روی نمی‌آورند.

وی ادامه داد: همچنین استقبال از کارهای سخت باید به یک ارزش تبدیل شود و به این‌گونه نباشد که فارغ‌التحصیلان به دنبال کارهای سهل به بگردند، اگر در کشورهای بزرگ شاهد پیشرفت هستیم به دلیل پرکاری است، این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود و عافیت‌طلبی را کنار بگذاریم.

آیت‌الله مجتهد شبستری، بیان کرد: همه این مسائل سبب می‌شود رکود موجود و اقتصاد مریضی که دغدغه رهبری و دلسوزان اجتماع و دولت و همه عزیزان شده ، از بین برود، باید نگاهمان به خارج نباشد که تحریم را برمی‌دارند یا برنمی‌دارند، اگر درون‌زایی و فعالیت‌های درونی اقتصاد کشور روبه‌راه شده و موانع برطرف شود قطعاً از رکود شدیدی که خود وزرا اعتراف می‌کنند بیرون می‌آییم و وضع بهتری را به دست خواهیم آورد./فارس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار