رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت:تمامی زیرساخت های مورد نیازاین اردوگاه ها تامین شده است و به صورت حق بهره برداری به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شوند.
کد خبر: ۲۵۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰ 10 July 2016
رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت:تمامی زیرساخت های مورد نیازاین اردوگاه ها تامین شده است و به صورت حق بهره برداری به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شوند.


به گزارش تابناک ایلام؛محمد نوراللهی با بیان اینکه اردوگاه های گردشگری کلم و حیدرآباد به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: مراکز مهران و دره شهر نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

وی تاکید کرد: این اردوگاه ها تکمیل نهایی شده و تمامی زیرساخت های مورد نیاز تامین شده است و به صورت حق بهره برداری به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شوند.

وی یادآور شد: علاوه بر این مراکز در حوزه های میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز چند طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: قلعه های کنجانچم و میرغلام هاشمی از جمله بناهای تاریخی استان است که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد و تا کنون سه مزایده در این خصوص برگزار شده است.

نوراللهی افزود: قلعه تاریخی کنجانچم در 15 کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام - مهران در مسیر راه کربلا و تردد زائران عتبات عالیات قرار دارد و در سال 1326 هجری قمری بدستور غلامرضا خان ابوقداره آخرین والی ایلام بعنوان قلعه زمستانی ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم،حمام، برج نگهبانی، قسمت مسکونی و دیوانخانه است.

وی ادامه داد: قلعه میرغلام هاشمی نیز یکی از بناهای دوره قاجاریه است که بر اساس سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا، در سال 1303 هجری قمری توسط میرغلام هاشمی، حاکم وقت در روستای فرهادآباد در هشت کیلومتری شمال غرب دره شهر به شکل چهار ایوانی و با مصالحی از سنگ و ملات گچ ساخته شده و در زمان خود کاربرد نظامی، مسکونی داشته است.

نوراللهی با بیان اینکه این بنای تاریخی بدلیل سبک معماری و نوع مصالح بکار رفته در آن از استحکام قابل توجهی برخوردار است، اضافه کرد: در این قلعه 35 اتاق ساخته شده که به صورت تو در تو به یکدیگر مرتبط هستند.

رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: شرایط واگذاری قلعه تاریخی کنجانچم و میرغلام به بخش خصوصی با توجه به ویژگی های خاص این استان باید تغییر کند.

نوراللهی با اشاره به اینکه این بناهای تاریخی به منظور واگذاری به بخش خصوصی از سوی صندوق احیا و بهره برداری بناهای تاریخی کشور تا کنون سه بار به مزایده گذاشته شده است، افزود: متقاضیانی برای سرمایه گذاری در قلعه کنجانچم مراجعه کرده اند اما به علت سختی شرایط تعیین شده قادر به انجام کار نیستند.

به گفته وی، شرایط صندوق احیا از نظر سپرده ها، ضمانت، نوع واگذاری، تهیه طرح و فرآیند واگذاری متناسب با شرایط مالی سرمایه گذاران ایلامی نیست و با خانه ها و اماکن تاریخی استان های برخوردار و گردشگر پذیر کشور از جمله اصفهان و یزد یکسان است.

رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: این قلعه های تاریخی با کاربری پذیرایی و اقامتی بین راهی به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود و شرایط لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را دارد اما با این شرایط کسی به این حوزه ورود پیدا نخواهد کرد.

نوراللهی با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی در حال احداث شهر ایلام نیز به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود، تاکید کرد: این بازارچه با 18 غرفه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود یک میلیارد و 600 میلیون ریال برای تکمیل و تجهیز آن نیاز است.

وی ادامه داد: در ازای تکمیل بازارچه صنایع دستی ایلام، حق بهره برداری از بازارچه به سرمایه گذارانی که علاقمند به مشارکت در این طرح باشند، داده می شود.

نوراللهی اظهار کرد: هم اکنون چند متقاضی برای تکمیل و بهره برداری از بازارچه صنایع دستی ایلام اعلام امادگی کرده اند اما به علت زودبازده نبودن طرح تمایل چندانی برای ادامه کار ندارند.

رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، هزینه تکمیل این بازارچه دوره بازگشت چهار ساله دارد و اجرای طرح نیازمند مشارکت متقاضیان علاقمند به سرمایه گذاری واقعی و توسعه تولید و اشتغال است.

نوراللهی افزود: طبیعی است بخش خصوصی بیشتر علاقمند است در زمانی کوتاه به سود برسد بنابراین متقاضیان علاقه زیادی برای مشارکت در این طرح ندارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار