از جمله کالاهای قاچاقی که در برخی شهرهای مرزی این استان تعدادی از مردم را به خود مشغول ساخته، قاچاق مشروبات الکلی و سیگار است. اخبار متعددی که روزانه از رسانه ها در رابطه با تعداد کشف و ضبط محموله های مشروبات الکلی به گوش می رسد صحت این ادعاست
کد خبر: ۲۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ 20 April 2015

از جمله کالاهای قاچاقی که در برخی شهرهای مرزی این استان تعدادی از مردم را به خود مشغول ساخته، قاچاق مشروبات الکلی و سیگار است. اخبار متعددی که روزانه از رسانه ها در رابطه با تعداد کشف و ضبط محموله های مشروبات الکلی به گوش می رسد صحت این ادعاست

به گزارش تابناک ارومیه،آذربایجان غربی بدلیل همجواری با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان یکی از استانهایی است که از بیشترین جمعیت مرز نشینی برخوردار است. این استان با 1300 روستای مرزی در 9 شهرستان و با جمعیت تقریبی بیش از 100 هزار جمعیت به عنوان یکی از استانهای حساس کشور به شمار می رود. در ادوار مختلف جمعیت مرزنشین علیرغم اینکه سپر بلای مرزهای کشور بوده اند،در عین حال از محروم ترین افراد جامعه کشوری هم محسوب میشده اند.

علیرغم حساسیتهای موجود در مرزهای استان ،مردم این مناطق از کم بهره ترین افراد استان بوده و بیشترین آمار بیکاری و بی سوادی در این مناطق به چشم می خورد.

از سوی دیگر استان آذربایجان غربی ازمنابع معدنی و طبیعی قابل ملاحظه ایی برخوردار میباشد. اما علیرغم برخورداری از چنین مواهب طبیعی،جمعیت این استان بدلیل خام فروشی منابع موجود،بدرستی از ثروتهای آن بهره مند نمیشوند.

بخش مهمی از جمعیت استان در کشاورزی و دامداری مشغول بوده و امرار معاش میکنند.که مرزنشینان از این نعمت نیز تا حدودی بی بهره هستند.لذا از آمار بالای بیکاری رنج میبرند.

مردمان مرز نشین برای امرار معاش خود چاره را در امر تجارت و بهره گیری از پتانسیل نزدیکی به مرز می بینند.اما متاسفانه بدلیل وجود موانع قانونی ، سخت گیرانه و هزینه بر در امر تجارت مرزی نمیتوانند از طریق قانونی به این امر مشغول شوند .لذا به امر قاچاق روی می آورند. در این مورد بیش از 45 قانون در ارتباط با تجارت وجود دارد همچنین عضویت در 15 کنوانسیون و بهره گیری از بخشنامه های متعدد صادره که باید امر تجارت را سامان دهد و صدور مجوزهای تکراری از جمله موانع پیش روی تجارت به شمار می رود.

از سوی دیگر با افزایش واردات کالا از مبادی قانونی کشور،افزایش کیفیت کالاهای داخلی و کاهش سود حاصله از تجارت اینگونه کالاها،اینان ناچار به قاچاق کالاهایی روی می آورند که از لحاظ قانونی ، از لحاظ شرعی و اخلاقی امری کاملا ناپسند میباشد.

از جمله کالاهای قاچاقی که در برخی شهرهای مرزی این استان تعدادی از مردم را به خود مشغول ساخته، قاچاق مشروبات الکلی و سیگار است. اخبار متعددی که روزانه از رسانه ها در رابطه با تعداد کشف و ضبط محموله های مشروبات الکلی به گوش می رسد صحت این ادعاست بنابراین ضرورت واکاوی این مساله بسیار می تواند مورد توجه رسانه ها باشد.

امروزه در شهرهای مرزی مانند پیرانشهر، اشنویه، مهاباد، سردشت، ماکو، سلماس و غیره خیل جوانان بیکار برای تامین هزینه های سنگین زندگی رو به قاچاق آورده و به صورت غیرقانونی اقدام به ورود کالا به شیوه هایی مانند کولبری و بار اسبی میکنند.

از سوی دیگر درآمد زیاد قاجاق کالا که بدون سرمایه مالی نیز عاید میشود سبب شده جوانان راه کوه و دشتها در پیش گرفته و در راه کسب سود از جان مایه بگذارند.

طبق بررسی های صورت گرفته ،مسائلی چون،بیکاری،نبود زمینه امرار معاش،بی سوادی،ناآگاهی،پرسود بودن کار قاچاق برخی کالاها و ترغیب جوانان از سوی برخی افراد سود جو، دخیل در امر گرایش به قاچاق کالا میباشند. برای جلوگیری از این امر که علاوه بر ضرباتی که به پیکره اقتصاد کشور وارد میکند ،باعث ایجاد زمینه فساد در جامعه نیز میشود ،با بررسی عوامل ذکر شده اقدامات جدی صورت گیرد.

براساس رابطه مستقیم وضعیت اقتصادی با وضعیت تحصیلی در جامعه می توان گفت نبود سرمایه گذاری و محرومیت اقتصادی در شهرهای مرزی آذربایجان غربی سبب کاهش سواد و آگاهی بین مردم شده و فرهنگ همگرایی و همسویی با منافع جمعی و ملی رشد پیدا نکرده است. در نتیجه هیچکدام از مرز نشینانی که در قاچاق فعالیت می کنند موضوع آثار زیانبار قاچاق بر اقتصاد کشور را درک نکرده و حتی به آن نمی اندیشند.

بعد دیگر موضوع مربوط به قبح شرعی است. زمانی پایبندی به اصول و موازین شرعی در بین مرزنشینان اهمیت خاصی داشت که سد محکمی در برابر قاچاق کالاهایی مانند مشروبات الکلی محسوب میشد. با این وجود در تغییری فاحش دیده می شود فعالیت در امر قاچاق مشروبات الکلی به عنوان ماده ای حرام، قبح شرعی خود را کم کم از دست داده است.

اجاره طویله به واردکنندگان مشروبات الکلی از سوی روستائیان موضوع قابل بحثی از لحاظ شرعی است که لازم است مسئولین فرهنگی توجه خاصی به آن داشته باشند.

با توجه به اینکه علمای شیعه و سنی متفقا در حرام بودن مشوربات الکلی هم نظرند ،باید در اشاعه احکام صادره از سوی علمای شیعه و سنی در بین مرزنشیانان همت گمارد.

در چرایی تبدیل شدن طویله هایی که باید تولید کننده شیر و گوشت مردم باشند ، به انبار مشروبات الکلی باید گفت این خود نشانی از بی رونقی و کم درآمدی دامداری میباشدبگونه ایی که روستاییان ترجیح می دهند تا بجای پرورش دام و گوشت،انبار دار مواد غیر شرعی و غیر قانونی باشند.

در این ارتباط فرمانده هنگ مرزی پیرانشهر در سخنانی اعلام داشتکه هفته گذشته 32 هزار بطری مشروبات الکلی از 300 طویله در روستاهای شهرستان اشنویه کشف و ضبط گردیده است.

از سوی دیگر در این بین کسانی هم هستندکه در امر واردات مشروبات الکلی، با انباشت درآمدهای کلان مالی در حال تبدیل به تاثیرگذاران مهم عرصه سیاست، فرهنگ و اجتماع هستند. موضوعی که در آینده نزدیک تاثیرات شومی بر جنبه های مختلف زندگی مردم خواهد گذاشت.

توسعه تجارت مرزی و تبدیل شهرهای مرزی کشور به مناطق ویژه یا آزاد تجاری ضمن ایجاد بسترهای سالم برای رشد واردات و صادرات قانونی سبب ایجاد فرصت های شغلی و در نهایت کاهش پدیده شوم قاچاق خواهد شد.

در این راستا عباسی فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی طی سخنانی با اشاره به اقدامات و فعالیت های مرزبانی در استان میگوید:تسهیل امورات مرزنشینان در موضوع بازارچه های مرزی، استفاده از مراتع به منظور دام و همکاری با سایر ارگان های دولتی برای ایجاد زمینه های شغلی، قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی در برنامه ها و نیز استقرار پاسگاه و برجک های مرزی در محل خلاء های نوار مرزی از اقدامات مرزبانی در آذربایجان غربی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار