بعد از عدم موافقت آمریکا با پیشنهاد روس ها برای ایجاد یک ائتلاف مشترک و بی توجهی واشنگتن به خواسته های مسکو، به نظر می رسد روس ها قصد بازگشت به استراتژی قبلی و هماهنگی مجدد گسترده با ایران و دولت سوریه برای یک پیروزی چشمگیر نظامی در سوریه را دارند.
کد خبر: ۲۴۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳ 12 June 2016

بی‌اعتنایی آمریکا، روسیه را بار دیگر متوجه ایران کردآیا روس ها به دنبال همکاری مجدد با ایران در سوریه در عملیات های میدانی هستند؟ این پرسشی است که شبکه خبری «الجزیره» مطرح کرده و بدان ها پاسخ داده است.

به گزارش «تابناک»، این شبکه خبری در سایت خود به سخنان اخیر بشار اسد اشاره کرده و گفته است: «بشار اسد دو مرتبه در دو ماه اخیر مدعی شده است که برای پس گرفتن وجب به وجب سوریه مبارزه خواهد کرد».

آخرین باری که بشار اسد در بهمن ماه بیانیه ای مشابه با این را صادر کرد با واکنش روسیه مواجه شده بود. در آن زمان، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به بشار اسد هشدار داد که نباید جنگ را به هر ترتیب ادامه دهد. با این که سفیر روسیه این سخنان را به عنوان «عقیده شخصی» اظهار کرد، در خلال آن گفته شده است که صلح و حتی سرنوشت بشار اسد بستگی به پذیرش محوریت روسیه در حل بحران دارد.

در این مدت، روسیه برای حل و فصل سیاسی بحران تلاش کرده و با همکاری آمریکا سعی در قطع مخاصمات جهت ایجاد یک فضای مساعد برای مذاکرات صلح برآمد. با این حال، روسیه نسبت به مواضع اخیر بشار اسد واکنش نشان نداده و در عوض، روسیه وزیر دفاع خود را برای دیدار با همتایان ایرانی و سوری خود به تهران فرستاد.

قبل از نشست که با ابتکار ایران برگزار شد، وزیر دفاع روسیه گفت: «محور این نشست موضوع مبارزه با داعش و گروه های تروریستی دیگر در سوریه است».

ایران و روسیه با یکدیگر در یک اتحاد اسمی (صوری) در سوریه به سر می برند و منافع استراتژیک همگرایی با یکدیگر ندارند. با این حال، به نظر می رسد آن ها زمینه های مشترک با هم بودن را پیدا کرده اند؛ به خصوص در زمانی که اختلافات زیادی بین مسکو و واشنگتن وجود دارد.

سرگی استورکان، یک تحلیلگر سیاسی در مسکو گفته است: «روسیه چندین مرتبه پیشنهاد یک ائتلاف جهانی برای مبارزه با داعش که شامل ائتلاف به رهبری آمریکا و ائتلاف به رهبری روسیه بود را به آمریکایی ها پیشنهاد دادند و تلاش کردند آمریکا را برای مبارزه با یک دشمن مشترک، برای افزایش وزن سیاسی و بین المللی روسیه با خود همراه کنند. اما آمریکایی ها نپذیرفتند و به نظر می رسد باید شاهد کاهش همکاری های این دو قدرت جهانی در سوریه باشیم».

در مقابل تلاش روس ها برای همکاری با ایالات متحده، واشنگتن مسکو را به تمرکز حملات بر «مخالفان میانه رو» بشار اسد به جای داعش متهم کرده است.

در حال حاضر به نظر می رسد کرملین در جستجوی یک پیروزی استراتژیک در سوریه باشد. در همین راستا، روسیه در حال پشتیبانی هوایی سنگین از نیروهای ارتش سوریه و ایران برای تصرف پایتخت داعش در رقه است. تصرف رقه برای روس ها به دولت این کشور برای ائتلاف علیه تروریسمش و بهبود روابط با غرب مشروعیت می بخشد و برای دولت های ایران و سوریه حکم بقا و جلوگیری از تجزیه سوریه را دارد.

در همین زمینه، وزیر دفاع ایران گفت، او و همتایان روسی و سوری اش در یک سرنوشت مشترک برای مبارزه با گروه ای تروریستی در سوریه قرار دارند و نتایج حاصل از همکاری ما در روزهای آینده دیده خواهد شد.

چندی پیش، سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه گفت، روسیه آماده ارائه فعال ترین پشتیبانی هوایی برای نیروهای زمینی سوریه است. 

به طور کلی لحن روس ها در دو هفته اخیر نسبت به ماه گذشته که با آمریکایی ها ارتباط نزدیک تری داشتند، بسیار متفاوت بوده است و به نظر می رسد همکاری بین واشنگتن و مسکو برای قطع مخاصمات رو به زوال رفته است و روس ها رویکرد جدیدی را در سوریه می خواهند در پیش خواهند گرفت.

ولادیمیر پوتین بعد از خروج بخشی از نیروهایش از سوریه اعلام کرده بود ما به اهداف خود در این کشور دست پیدا کردیم. با این حال، روسیه همواره سعی در ایجاد توازنی بین اهداف سیاسی و نظامی خود داشته است. 

به همین دلیل، بعد از عدم موافقت آمریکا با پیشنهاد روس ها برای ایجاد یک ائتلاف مشترک و بی توجهی واشنگتن به خواسته های مسکو، به نظر می رسد روس ها قصد بازگشت به استراتژی قبلی و هماهنگی مجدد گسترده با ایران و دولت سوریه برای یک پیروزی چشمگیر نظامی در سوریه را دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار