کد خبر: ۲۳۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 01 June 2016
جام ‌جم از عرضه مواد غذایی لوکس خارجی گزارش داده است: شاید تا همین یکی دو سال پیش اگر به‌دنبال نوعی خوراکی یا سس خارجی بودیم، تنها گزینه دستیابی به این نوع محصولات کوچه مروی شهر تهران و بازارهای ته لنجی شهرهای جنوبی کشورمان بود. این در حالی است که امروز در اقصی نقاط شهرها بخصوص سوپرمارکت‌های لوکس سطح تهران حجم قابل‌توجهی از انواع و اقسام خوراکی‌های لوکس و گران‌قیمت خارجی که عمدتاً غیرقانونی وارد شده‌اند، خودنمایی می‌کند و دسترسی به آنها کار سختی نیست.

انواع سس، ترشیجات، آبمیوه و تنقلات خارجی جزو این اقلامند که فرهنگ مصرف گروه خاصی از همشهریان را به خود جلب کرده ‌است. این روند برخلاف اقتصاد مقاومتی است و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، لازم است ارگان‌ها و نهادهای مسئول برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش ویژه‌ای داشته و مانع خروج ارزهای کشورمان برای واردات مواد غذایی شوند، بخصوص آن‌که ایران در صنعت مواد غذایی هیچ کم و کسری ندارد...

در همین حال یکی از اعضای انجمن واردکنندگان خوراکی و آشامیدنی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به جام‌جم گفت: گرچه براساس قانون، واردکنندگان باید با استفاده از دستورالعمل‌ها و تائیدیه‌های وزارت بهداشت مواد خوراکی و آشامیدنی را وارد کشورمان کنند، اما می‌بینیم به میزان قابل‌توجهی از این نوع کالاها به صورت قاچاق وارد بازار شده و توزیع می‌شوند که عمدتاً هم در فروشگاه‌های لوکس بالای شهر و مراکز خرید بسیار معروف این اتفاق می‌افتاد.

وی فروش انواع بستنی و شکلات‌های خارجی با برندهای معتبر را پوششی برای فروش دیگر اقلام خوراکی غیرمجاز دانست و افزود: امروز می‌بینیم برخی آبمیوه‌ و بستنی‌فروشی‌های سطح شهر در مغازه خود این کالاها را ارائه می‌کنند یا این‌که سوپرمارکت‌های خاصی در میان انبوهی از کالاهای وارداتی این اقلام را نیز به متقاضیان خود ارائه می‌کنند، اما این مواد هیچ‌کدام دارای برچسب‌های بهداشت و گمرک نیست و بعضاً می‌توانند باعث بروز بیماری برای مصرف‌کنندگان باشند.

وی افزود: بسیاری از سودجویان از ترفند فروش محصولات غیرقانونی در دنیای مجازی استفاده کرده و به فروش برخی محصولات که اصلاً با فرهنگ زندگی ما ایرانیان متناسب نیست، اقدام می‌کنند به عنوان مثال انواع سوسیس، سس‌های متفاوت و سرکه‌های طعم‌دار، جزو پرفروش‌ترین‌ها هستند. این عضو انجمن واردکنندگان خوراکی و آشامیدنی درباره چگونگی واردات این حجم از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یاد شده به خبرنگار ما گفت: بازارچه‌های مرزی، بازارهای مناطق آزاد، مراکز فروش و ته لنجی‌های جنوبی ایران جزو مشهورترین‌ها هستند، اما امروز همان‌طور که گفتم فروشگاه‌های مجازی، مواد غذایی خارجی را با استفاده از امکانات پستی از همین مناطق به دست متقاضیان می‌رسانند، بدون آن‌که مشکلی برایشان پیش بیاید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار