این روزها وجود وانت بارها در مناطق مختلف شهر قم از جمله بلوار غدیر، خیابان زاد و بلوار جمهوری و... سرسام آور شده است و اشتغال از این طریق از جمله معضلاتی است که این روزها گریبان شهر و شهروندان را گرفته است.
کد خبر: ۲۲۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴ 04 May 2016
به گزارش تابناک قم، معضل وجود وانت‌بارها در سطح شهر، شغلی کاذب که برای شهروندان دستاوردی جز دردسر و ناراحتی ندارد. با حضور خود در هر گوشه از شهر سد معبر کرده و مانع عبور و مرور شهروندان می‌شوند گاهی نیز حادثه آفرین شده و در سطح شهر آشوب به پا می‌کنند... فریادهای آنها که دیگر هیچ، امان شهروندان را بریده و آرامش را از آنها سلب کرده است.

امروزه کمبود اشتغال و مشکلات معیشتی سبب بروز و گسترش انواع مختلفی از مشاغل کاذب شده است مشاغلی که علاوه بر اینکه امنیت را از شهروندان سلب کرده و موجب شلوغی و ازدحام می‌شوند موجب کسادی بازار هم پیشگان خود نیز شده و فرهنگ شهری خود را نیز دچار آسیب می‌کنند.

این روزها وجود وانت بارها در مناطق مختلف شهر قم از جمله بلوار غدیر، خیابان زاد، زیر پل نیروگاه، بلوار جمهوری و... سرسام آور شده است و اشتغال از این طریق از جمله معضلاتی است که این روزها گریبان شهر و شهروندان را گرفته و گله و شکایت در این خصوص زیاد است.

علی محمدی از جمله شهروندان است که از حضور وانت بارها در شهربه ستوه آمده و وجود آنها در گوشه و کنار کوچه و خیابان را نه تنها موجب بی‌نظمی و سلب آرامش و امنیت عنوان می‌کند بلکه آن را عاملی برای از بین رفتن جلوه‌ها و سیمای شهری نیز می‌داند.

محمدی با اشاره به اینکه قم شهری مذهبی است و همه روزه زائران بی‌شماری در آن تردد می‌کنند، گفت: گاه این وانت بارها در مقابل تابلوهای تعیین مسیر استقرار می‌یابند و مانع دید رانندگان می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیز گاه دیده شده که برخی از فروشندگان این وانت بارها از حضور مسافران در شهر سوء استفاده کرده و به دلیل عدم آشنایی به مسافران اجناس بی‌کیفیت و نامرغوب با قیمتی گزاف‌تر را ارائه می‌کنند که این امر فرهنگ مردم و شأنیت این استان مقدس را زیر سئوال می‌‌برد.

نرگس ستاری دیگر شهروندی است که حضور روزانه و بی موقع وانت‌بارها همراه با داد و فریاد در منطقه سکونت خود را معضلی جدی خواند و بیان کرد: این مسئله به جد مشکل آفرین شده و آسایش را از ساکنین محله سلب کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از این فروشندگان محصولاتی نامرغوب را عرضه می‌کنند، ادامه داد: اما به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به مغازه‌ها افرادی خواهان خرید از این فروشندگان هستند اما لازم است برای حفظ و ادامه فروشندگی این افراد، این وضعیت ساماندهی شود و منافع عده‌ای موجب از بین رفتن آرامش و آسایش دیگر شهروندان نشود.

وی تصریح کرد: بی‌شک فروشندگی آنها از این طریق به دلیل مشکلات مالی و فرار از پرداخت مالیات و دیگر مخارج است اما ادامه این روند نیز زندگی شهروندان را به چالش می‌کشد پس باید مسئولان در هر منطقه از شهر مکان‌هایی ویژه و ارزان قیمت را برای شاغلان در این عرصه مهیا کنند تا آنها با استقرار در آنجا به فعالیت خود ادامه داده و کسب درآمد کنند و آسایش نیز برای شهروندان بازگردد.

سجاد قدیری خود نیز که صاحب یکی از وانت‌بارها است و به فروش میوه و سبزی مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: من نیز از کار خود رضایت ندارم و می‌دانم که این نوع فروشندگی صحیح نیست و موجب آزار شهروندان می‌شود اما چون سرمایه‌ای ندارم و با حرفه دیگری آشنا نیستم مجبور به انجام این کار هستم.

وی بیان کرد: از مدت‌ها پیش بحث ایجاد بازارچه برای وانت بارها از سوی مسئولان شهری به گوش رسیده است اما تا کنون عملی نشده و آنها به جای سرعت بخشیدن به امور و فراهم ساختن مکان و عمل به وعده وعیدها دائم فروشندگان را مقصر دانسته و تهدید می‌کنند.

قدیری اضافه کرد: قطعا من و سایر همکارانم در صورت فراهم‌سازی شرایط بهتر و کسب و کار بیشتر با مسئولان همکاری خواهیم کرد و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

قابل ذکر است که از مدت‌ها پیش ساماندهی وانت بارها یکی از مهمترین برنامه‌های پیش روی شهرداری بوده است و در واقع می‌توان گفت به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری تبدیل شده است اما با این وجود و با تمام برنامه ریزی‌ها تا کنون شاهد اقدامی قابل توجه در این خصوص نبوده‌ایم. اکنون نیز خبرها حاکی از آن است که ساماندهی وانت‌بارها بار دیگر مورد نظر قرار گرفته و اجرای آن از سوی مسئولان در حال پیگیری است.

مصطفی برزگر گنجی دادستان عمومی و انقلاب استان قم با بیان اینکه برنامه‌ای برای ساماندهی وانت بارها از سوی شهرداری قم اندیشیده شده است، گفت: در اجرای این طرح دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز با شهرداری همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمهیداتی ویژه برای اجرایی کردن این طرح و ایجاد نظم و امنیت در شهر از سوی شهرداری و نیروی انتظامی صورت گرفته است، ادامه داد: از زمان آغاز اجرای طرح اطلاع‌بخشی به این قشر انجام شده و ثبت نام صورت گرفته و مکان‌های مورد نظر برای انجام فعالیت وانت‌بارها تعبیه شده است.

دادستان عمومی و انقلاب استان قم ادامه داد: پس از حضور وانت بارها در مکان‌های تعبیه شده برای ادامه فعالیت، از این پس باید گشت‌های شهری به طور مداوم در سطح شهر قرار گیرند تا بار دیگر وانت بارها در معابر و خیابان‌ها حضور نیابند و موجب سد معبر شوند.

برزگر گنجی به مکان‌های آماده شده برای فعالیت وانت‌بارها اشاره کرد و گفت: اکنون پنج مکان برای قرار گرفتن وانت‌بارها مشخص شده و باید افراد تعهد دهند که تنها در همین مکان‌های مشخص شده به فعالیت بپردازند.

وی با بیان اینکه برخورد جدی با سد معبرکنندگان صورت می‌گیرد، افزود: با شروع این طرح وانت بارهایی که منجر به تخلف و سد معبر شوند به پارکینگ انتقال داده می‌شوند و فقط در صورت تعهد خروج خودرو امکان‌پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است تنها وانت‌بارهایی که ساکن قم هستند در این مکان‌ها حضور یابند و دیگر افراد به شهرهای خود بازگردند.

با این حساب باید گفت که این بار اگر این طرح به واقع به اجرا برسد بی‌شک مشکلات ناشی از حضور وانت بارها در سطح شهر رفع و حل خواهد شد و این خود مایه خرسندی است.

سعید نصیری کارشناس مسائل شهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه ساماندهی وانت بارها باری بزرگ از دوش مسئولان مدیریت شهری برمی‌دارد، گفت: اجرای این طرح نیازمند حمایت و پشتیبانی و همکاری سازمان‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه در جاده‌های استان هر روزه حوادث بی‌شماری رخ می‌دهد که وانت‌بارها نیز در آن نقش دارند، ادامه داد: از این روی ساماندهی آنها الزامی است و تا حد ممکن باید از ورود وانت‌بارهای غیر بومی استان جلوگیری کرد.

نصیری با اذعان به اینکه بسیاری از افراد به دلیل عدم وجود اشتغال در شهر و استان خود، قم را محلی برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند، افزود: همین مسئله مشکلات بسیاری را برای استان متحمل شده که از جمله آنها همین معضل وانت بارها است که باید در خصوص آن به جد چاره‌اندیشی کرد.

این کارشناس مسائل شهری ادامه داد: ایجاد ترافیک سنگین به دلیل وجود وانت بارها از جمله مشکلات این شغل است و در بسیاری از مواقع نیز مانع عبور خودروهای امدادی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید ابتدا در این زمینه با آگاهی دادن به افکار عمومی از مشکلاتی که وانت بارها پدید می‌آورند آنها را به عدم خرید از این افراد و مراجعه به مراکز خرید ترغیب کرد.

در پایان باید گفت که مشکلات ناشی از حمل و نقل وانت بارها بر کسی پوشیده نیست و خود فروشندگان و صاحبان آن نیز نسبت به این مسئله آگاهی دارند اما بی‌شک دلیل اصلی اقدام به این کار نبود شغل مناسب برای افراد است و گسترش بیش از پیش این سبک از فعالیت در شهر گویای وضعیت نامناسب شغلی است که این روزها گریبان جامعه را گرفته است.

فروشندگان و صاحبان وانت بارها به عنوان قشری از جامعه نیازمند به شغل و کسب درآمد هستند ولی باید این کار به روشی منطقی و صحیح صورت گیرد که البته این امر نیز زیرساخت‌هایی را می‌طلبد که مدیران شهری باید آن را اجرا کنند و اکنون امید است با طرح در نظر گرفته شده تمام مشکلات این بخش حل و فصل شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار