کد خبر: ۲۱۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ 24 April 2016
روزنامه اعتماد درباره اقدام اخیر آمریکا نوشته است:  عامل توقيف دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي بانك مركزي ايران از سوي امريكا كه دو روز گذشته در رسانه‌هاي جهان مخابره شد؛ دولت قبل است. اين توضيحي است كه ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي از چرايي اين اتفاق مي‌گويد. دليلي كه البته اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور در نشستي در جمع بانك‌ها و حميد بعيدي‌نژاد، مدير كل اداره امور خلع سلاح و مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه ايران نيز آن را در صفحه اينستاگرام خود تاييد مي‌كنند. همه آنچه سبب شده امروز دارايي‌هاي ايران در امريكا توقيف شده و حقوق ملت تضييع شود؛ به گفته اين دو مسوول، بي‌احتياطي است!

بي‌احتياطي مسوولان وقت كه با وجود هشدارهاي كارشناسان، نه‌تنها نسبت به خروج دارايي‌هاي موجود در امريكا (كه امكانش در آن زمان فراهم بود) اقدام نكردند بلكه در اقدامي ناآگاهانه و غيرمسوولانه نسبت به خريد اوراق دلاري روي آوردند آن هم با اين وجود كه احتمال تحريم اين دارايي‌ها همان موقع نيز گوشزد مي‌شد؛ بنابراين با تحريم دوباره معاملات دلاري هم اوراق خريداري شده به توقيف رفت و هم دارايي‌هايي كه مي‌شد از امريكا پيش از آغاز تحريم‌ها خارج شود. با اين وجود، بدون توجه به ريشه‌هاي اين ماجرا امروز باز هم دولت يازدهم در تيررس انتقادهاي تندي قرار گرفته اما مسبب آن مسوولان دولت قبل هستند.

يك روز از بازتاب خبر توقيف اموال ايران در رسانه‌هاي جهان مي‌گذرد كه سيف، رييس كل بانك مركزي توضيحات مبسوطي از چرايي اين اتفاق ارايه مي‌كند. نوك پيكان انتقادهاي سيف كه در پايگاه اطلاع‌رساني دولت منتشر شده به سمت دولت قبل است. به گفته او دليل توقيف بيش از دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي كشورمان كه با حكم ديوان عالي امريكا صورت گرفت؛ بهانه واهي مشاركت ايران در انفجار پايگاه تفنگداران دريايي آن كشور در بيروت است. سيف متذكر شد: متاسفانه در دولت گذشته، هنگام خريد اوراق بهادار و سرمايه‌گذاري‌هاي دلاري، سهل‌انگاري‌ شده و دقت كافي و احتياط‌هاي لازم صورت نگرفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار