بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴ 23 April 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان 
از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



متن کامل اظهارات برجامی ظریف و جان کری

خبرآنلاین: وزارت خارجه کشورمان متن کامل اظهارات دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و جان کری وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار روز جمعه پیرامون اجرای برجام ‎‎را منتشر کرد.

مشروح اظهارات  دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکره دوجانبه روز جمعه در مورد اجرای برجام بدین شرح است:

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا: عصر بخیر عرض می کنم خدمت همه. اجازه بفرمایید چند کلمه بیان کنم. من بسیار خوشحال هستم که با جناب ظریف وزیر امورخارجه امروز دیدار می کنم تا بحثهایمان را درباره اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ادامه بدهیم. ما اوایل هفته، جلسه ای بسیار سازنده داشتیم. ما هنوز هم گفتگوهای زیادی باید انجام بدهیم.

ما درباره برخی چالش ها تبادل نظر کردیم. ما هر دو تصمیم گرفتیم که این مهم است که برخی کارها را انجام بدهیم و حالا بازگشته ایم تا آن گفتگوها را ادامه دهیم. در ابتدا می خواهم مطلبی درباره یکی از موضوعاتی بیان کنم که درباره آن گفتگو کرده ایم.

همانطور که رئیس جمهور اوباما و همچنین جک لو وزیر خزانه داری و همچنین من گفته ام، ما بارها و بارها گفته ایم که ایالات متحده مانعی در مسیر تجارتی ایجاد نکرده است که از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، اجازه آن به ایران داده شده است، و در ادامه نیز مانع ایجاد نخواهد کرد. من می خواهم بر این مسئله تاکید کنم که ما تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای را همانطور که متعهد شده بودیم، برداشتیم و حالا فرصتهایی برای بانک های خارجی وجود دارد تا با ایران به تجارت بپردازند.

متاسفانه به نظر می رسد که نوعی سردرگمی در برخی از بانک های خارجی وجود دارد و ما می خواهیم تا آنجا که می توانیم این مسئله را شفاف کنیم. ازجمله تحریمهای هسته ای که برداشته شده، تحریمهایی بوده است که مانع از تعامل ایران با بانکهای غیرآمریکایی می شد از جمله هرگونه دسترسی به منابع مالی محدود شده ایران که قبلا در خارج از این کشور توقیف شده بود.

می خواهم با صراحت بگویم که ما مانعی در مسیر تعامل بانکهای خارجی نیستیم که بخواهند با بانکها و شرکت های ایرانی تعامل داشته باشند و با این کار، هیچ مخالفتی نداریم البته کاملا روشن است این نگرش تازمانی وجود دارد که این بانکها و شرکتها به علل غیرهسته ای، در فهرست تحریمهای ما نباشند.

اما برداشتن تحریمهای هسته ای به بانکهای غیر امریکائی اجازه می دهد با فعالیتهای تجاری و شرکتها در ایران تعامل کنند وهمچنین به انها اجازه می دهد به منابع مالی دسترسی داشته باشند و به ایران اجازه می دهد به منابع مالی خود دسترسی داشته باشد.

من می خواهم بگویم که ما می فهمیم که بانکها و تجار باید تصمیمات اقتصادی و تجاری پیچیده ای بگیرند و آنها باید این تصمیم را بگیرند و این به عنوان موضوعی است که نشان می دهد ، چرا وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری امریکا چرا بطور فعال در تعامل با دولتهای شریک و بخش خصوصی در تلاش برای روشن نمودن تحریمهائی است که برداشته شده است و اگر بانکی و یا هر شرکتی هرگونه سئوال در این رابطه دارد ما خوشحال می شویم که به این سئوالات پاسخ دهیم. این شرکتها و بانکها نباید تصور کنند فعالیتهائی که قبل از اجرائی شدن برجام ممنوع بوده هنوز هم ممنوع است . همچنین آنها نباید تصور کنند که فعالیتهائی که هنوز براساس تحریمهای اولیه ممنوع است برای بازیگران خارجی هم ممنوع می باشد.

زمانیکه شرکتها وبانکها تردید دارند ،پیام من اینست زمانیکه در موضوعی تردید دارید سئوال کنید.

اکنون ما معتقدیم برای شرکتها زمانی نیاز است که برای تعامل مجدد با ایران احساس اطمینان کنند و منصفانه است که بگوئیم این امر بواسطه تحریمها نیست بلکه این امر بواسطه نگرانیها است و همانگونه که ما در مذاکرات صراحتا اعلام کردیم، ایران نیز نیازمند زمان برای بروز کردن سیستم بانکداری خود برای انجام امور(مربوط به برداشتن تحریمها) است. اقدامی که که ظرف سالهای تحریم انجام نشده است و این امر (بروز رسانی سیستم بانکداری) روند را تسهیل خواهد کرد.

من می خواهم روشن کنم که آمریکا متعهد به انجام تعهدات مربوط به خود (در برجام ) است همانگونه که معتقدیم تضمین اجرای برجام به نفع ما است . توافق هسته ای که ما به ان دست یافتیم یک سند کاری برای همه طرفها است و همانگونه که مابه تعهدات خود پایبند هستیم . ما نیز به کار با ایران برای اینکه آنها نیز به تعهدات خود پایبند باشند ادامه می دهیم . یک تعهد چند جانبه در برجام ایجاد شده است و این مهم است که مطمئن شویم که برجام بطور چند جانبه اجرا شود.

دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: من فکر می کنم آنچه که برای همه مهم است که ان را بدانند این است که برجام یک توافق متوازن است و ایران بخش مربوط به تعهدات خود را اجرائی نموده و ما امیدواریم که با سخنانی که جان کری اظهار داشت و دیگر گامهائی که توسط آمریکا برداشته شده ،ما شاهد اجرای جدی همه منافعی باشیم که ایران باید از برجام برخوردار شود و در این صورت است که ما می توانیم بگوئیم که این توافق راهی برای حل مشکلات بین المللی است .تحریمها و فشار مشکلات بین المللی را حل نمی کنند ،اما مذاکره ،گفتگو و دیالوگ راهی برای حل مشکلات بین المللی است .

من امیدوارم که اظهاراتی که امروز توسط جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بیان شد،راه دشواری را باز نماید که به علت نگرانی بانک ها درباره رویکرد ایالات متحده درخصوص اجرایی شدن تعهدات براساس برنامه جامع اقدام مشترک بسته شده است. ما همچنان اختلافاتی با ایالات متحده خواهیم داشت. اختلافات ما بسیار جدی و در حیطه های مختلف هستند اما ما با هم و با گروه پنج بعلاوه یک تصمیم گرفته ایم که به این موضوع رسیدگی کنیم. و ما می خواهیم نشان دهیم گروه پنج بعلاوه یک و ایران توانسته اند که مسئله بسیار دشوار و جدی را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند.

من معتقدم که ما باید گام های ضروری در این خصوص را برداریم و من امیدوارم که از طریق اقدام عملی جدی، مردم ایران بتوانند منافع ناشی از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را مشاهده کنند. ما می توانیم با وجود تاثیرات درازمدت این توافق خیلی مهم به جلو حرکت کنیم. توافقی که می تواند به جای فریبکاری، پایه های حل و فصل مسائل بین المللی را ایجاد کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا :جناب وزیر خارجه (ظریف) به نکته ای اشاره کرد که برای شفاف کردن مسئله ای بود که تلاش می کنیم به آن بپردازیم. جناب وزیر خارجه درست می گوید. اختلافاتی وجود دارد و بدیهی است که برخی از آنها اختلافاتی جدی هستند و این مسائل باید موضوع بحث مذاکرات آینده باشند. اما درک این نکته مهم است که همه بدانند توافق، توافق است و لازم است این مسائل را از هم جدا کنیم حتی درحالیکه که تلاش می کنیم این اختلافها را حل و فصل کنیم. هیچیک از سخنانی که گفته ام سبب نمی شود تعهد ایالات متحده برای کمک به حل و فصل این اختلافات کاهش یابد و مطمئنا ما به تلاش در جهت صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهیم داد.



توضیح یک مقام آگاه درباره توقیف 2 میلیارد دلار دارایی‌ ایران


یک مقام آگاه در مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری اعلام کرد رأی دیوان عالی کشور آمریکا مبنی بر تأیید رأی دادگاه بدوی به نفع عده ای از اتباع امریکا، مربوط به یک پرونده قدیمی است که از بیش از 10 سال قبل در محاکم امریکا مطرح بوده است.

به گزارش ایسنا، این مقام آگاه اضافه کرد: این رأی آشکارا خلاف موازین و اصول حقوق بین الملل، منجمله مصونیت دولت خارجی در محاکم داخلی و اصول دادرسی صحیح و منصفانه و قانونی است. وی گفت این اقدام امریکا به منزله نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی بین ایران و امریکا نیز می باشد و موجب مسئولیت بین المللی امریکا در مقابل ایران است. این عهدنامه در سال 1334 بین دو دولت منعقد شده و هنوز معتبر است.

این مقام در مورد سابقه موضوع نیز توضیح داد که منشاء این دعاوی به حوادث سال 1362 (1983) در لبنان بر می گردد که مقر تفنگداران دریایی امریکا در بیروت مورد حمله قرار گرفت و 241 نفر از تفنگداران امریکایی کشته شدند. همچنین عده ای از بازماندگان کشته شدگان امریکایی در انفجار برج الخبر در عربستان سعودی در سال 1375 (1996) نیز جزو خواهان ها هستند. ورثه و بازماندگان این کشته شدگان به دادگاه های امریکا مراجعه نمودند و با انتساب این حوادث به جمهوری اسلامی ایران و ادعای واهی حمایت ایران از تروریسم، علیه ایران طرح دعوی کردند و در سال 1386 (2007) دادگاه امریکا به نفع آنها رأی داد و ایران را به پرداخت قریب 7/2 میلیارد دلار محکوم کرد اوراق بهدار بانک مرکزی را توقیف کرد. اما چون قوانین امریکا اجازه طرح دعوی علیه دولت خارجی (ایران) در دادگاه های داخلی آمریکا و توقیف اموال و اجرای رأی از محل این اموال بانک مرکزی را نمی داد، این خواهان ها به کمک لابی صهیونیست ها در امریکا و از طریق کنگره امریکا، قانون خاصی به تصویب رساندند که اجازه می داد که اموال ایران در امریکا توقیف و احکام صادره از محل همین اموال اجرا شود.

وی توضیح داد: در واقع براساس اطلاعی که در سال 1391 (2012) خزانه داری امریکا به این مدعیان داد، ایشان به وجود قسمتی از دارایی های بانک مرکزی در امریکا پی بردند و در یک اقدام هماهنگ بین دستگاه قضائی، کنگره و دستگاه اجرایی امریکا، موفق شدند این دارایی ها را بازداشت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که این دارایی ها چیست، گفت: در سال 87-1386 که درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت افزایش چشمگیری داشته، مسئولین دولت وقت مقادیری اوراق بهادار از طریق یک کارگزار لوکزامبورگی (به نام کلیراستریم) خریداری کردند. آن کارگزار بخشی از این اوراق را در اروپا و بخش دیگری را به صورت فیزیکی نزد سیتی بانک در امریکا نگهداری می کرده است که همین امر باعث شده خواهان های امریکایی بتوانند آنها را توقیف نمایند. قراردادن اموال و دارایی های با قدرت نقد شوندگی بالا در امریکا در سال هایی که جریان تحریم ها روز به روز سخت تر می شده و از نظر سیاسی نیز روابط دو کشور متشنج بوده، ریسک سیاسی قابل توجهی برای نگهداری این اوراق در امریکا داشته است. البته قسمتی از این اوراق به فروش رفته (حدود 250 میلیون دلار) اما قسمت اعظم آن در امریکا نگهداری می شده است.

این مقام آگاه در مورد روند قضایی پرونده در امریکا نیز توضیح داد و اظهار داشت: بانک مرکزی با هماهنگی مرکز امور حقوقی بین المللی نسبت به توقیف اوراق بهادار و اجرای احکام واهی به اصطلاح ضدتروریستی از محل آنها اعتراض کرد و آن را خلاف قوانین امریکا و موازین بین المللی منجمله مصونیت دولت و بانک مرکزی دانست اما دادگاه استدلال بانک مرکزی را نپذیرفت. وکلای خواهان های امریکایی برای مقابله با دفاعیات موجه بانک مرکزی، از طریق سناتورهای متعلق به لابی صهیونیستی در سنا، یک قانون مخصوص را تصویب کردند. در سال 1391 (2012) دولت امریکا با یک دستور اجرایی بانک مرکزی را متهم به پولشویی کرد و با ادعای اینکه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش می کند، اموال بانک مرکزی را مسدود نمود.

وی اضافه کرد که در همان سال 1391 (2012) قانون جدیدی به اسم «کاهش تهدیدات ایران و سوریه و حقوق بشر در سوریه» (ماده 8772) در کنگره تصویب شد که به دادگاه اجازه می داد که رأی صادره در همین پرونده خاص (پترسون) از محل اموال دارایی های مسدود شده بانک مرکزی ایران، پرداخت شود. هدف این قانون از اثر انداختن دفاعیات و استدلالات حقوقی بانک مرکزی بود.

این مقام آگاه در مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گفت: به عقیده اغلب حقوقدانان این اقدام امریکا، یک بدعت بزرگ است و در تاریخ رسیدگی قضایی امریکا، بی‌سابقه است که کنگره امریکا برای تأمین ادعاهای عده‌ای از اتباع امریکا به ضرر یک دولت خارجی، قانون خاصی را حتی با ذکر نام پرونده از تصویب بگذراند. بانک مرکزی ناگزیر به دیوان کشور امریکا متوسل شد و استدلال نمود که رفتار دستگاه قضایی و قانونگذاری امریکا برخلاف قانون اساسی (تفکیک قوا) امریکا است و به منزله دخالت کنگره در رسیدگی‌های قضایی در دادگاه های امریکا است. بالاخره جلسه دیوان کشور در اواسط دی ماه سال 1394 تشکیل شد و در تاریخ اول اردیبهشت سال جاری رأی خود را صادر نمود و اعلام کرد رفتار کنگره و دادگاه های امریکا، خلاف استقلال قوا در امریکا نیست و اجازه داد رأی صادره علیه امریکا، به اجرا درآید.

به گفته وی این رأی با اکثریت آراء دیوان کشور صادر شده اما رئیس دیوان کشور همراه یکی دیگر از قضات دیوان، با این رأی مخالفت کرده است و به نفع بانک مرکزی از رأی داده است. او در نظریه مخالف خود توضیح داده که عمل کنگره (وضع قانون برای یک پرونده خاص) خلاف قانون اساسی آمریکا است.

این مقام آگاه در مرکز امور حقوقی بین المللی در پایان اضافه کرد: سابقه توقیف اوراق بهادار بانک مرکزی در امریکا یک پرونده چندین ساله است و چیز جدیدی نیست. رأی این پرونده در سال 1382 صادر شده و در سال 1386 دارایی ها بانک مرکزی توقیف شده است و در طول این سال ها دولت و بانک مرکزی با تمام توان و با استفاده از کلیه امکانات حقوقی در امریکا تا سطح دیوان کشور امریکا، تلاش کردند که جلوی آن را بگیرند اما در اثر اقدامات هماهنگی و پشتیبانی تمام عیار کنگره، دادگستری و دولت امریکا از رأی صادره؛ بالاخره دیوان کشور امریکا رأی بدوی را تأیید کرده است و اجازه پرداخت محکومٌ به مربوط به احکام صادره در دعاوی به اصطلاح ضدتروریستی را داده است.

وی اضافه کرد: در یک پروندۀ دیگر هم حدود 9 میلیون دلار از مبلغ یک رأی داوری صادره به نفع ایران توسط همین خواهان ها برداشت شده که به دیوان کشور امریکا اعتراض کرده ایم و منتظر تصمیم آن هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقدام حقوقی دیگری می توان کرد، پاسخ داد: در محاکم امریکا، اقدام خاصی متصور نیست. اما این رأی دیوان کشور مسلماً از نظر حقوقی پایان کار نیست و جمهوری اسلامی ایران، می تواند در سطح بین المللی (و نه در سطح داخلی امریکا) علیه دولت امریکا طرح دعوی کند و خسارات ناشی از این عملکرد، بی سابقه و غیرموجه امریکا را مطالبه نماید. دولت، از کلیه امکانات حقوقی برای احقاق حق خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

وی در پایان اضافه کرد: این رأی هیچ ربطی به برجام یا اجرای آن ندارد و یک پرونده کهنه و قدیمی است که پس از 10 سال رأی آن نهایی و قابل اجرا شده است.



افشاگری بزرگ «بعیدی نژاد» از «احمدی نژاد»


مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در صفحه تلگرام خود به چند نکته در خصوص دستبرد جدید به اموال ایران در آمریکا اشاره کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد نوشت:

١- اصولا اقدام سرمایه گذاری توسط مسوولان وقت بانک مرکزی ایران که به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا به‌عنوان یک کشور متخاصم انجامید با سیاست کلان ایران هماهنگ نبوده است، به‌ویژه که در همان زمان پرونده‌هایی در آمریکا علیه ایران مطرح بود و اصلاحیه قانون جدید مصونیت دولت‌ها در آمریکا، امکان ضبط اموال دولت‌ها برای پرداخت به قربانیان آمریکایی را مجاز شناخته بود.

٢- خارج نکردن این اموال با شروع روند تحریم‌های شدید مالی و بانکی آمریکا از سال 2006 میلادی که کاملا متصور بود به تحریم بانک مرکزی می‌انجامید، یک بی‌احتیاطی روشن بوده است.

٣- خارج نکردن این اموال از آمریکا از سوی مسوولان وقت قبل از سال 1387 با توجه به تلاش بی‌شمار "اصحاب پرونده پدرسون" که به‌شدت دنبال یافتن منابع مالی ایران در آمریکا برای توقیف بودند یک بی‌خبری و بی‌احتیاطی دیگر محسوب می‌شود.

٤- دخالت و رأی دیوان عالی آمریکا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی آمریکا بعد از رای دادگاه اولیه و به‌دنبال اعتراض بانک مرکزی ایران در سال 1391 صورت گرفت و عملا هر گونه انتخابی را از دست دولت ایران و امکان دخالت سیاسی از بین برد. این اتفاق بیش از یک‌سال قبل از شروع حتی مذاکرات تفاهم ژنو بود.

٥- ایران این اقدام آمریکا را به‌هیچ‌وجه به رسمیت نمیشناسد و حق خود را برای بازگرداندن این اموال از هر طریق قانونی و بین‌المللی محفوظ می‌داند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار