اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا درباره موضوع موشکی، ایران واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است. درباره چرایی این اظهارات در این برهه زمانی تاکنون تحلیل های فروانی شکل گرفته است.
کد خبر: ۲۰۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳ 10 April 2016
پنجشنبه هفته گذشته، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وزیر خارجه بحرین اشاره کرد که ایالات ‌متحده برای حل مسالمت‌آمیز مسائل مورد اختلاف با جمهوری اسلامی، از جمله آزمایش‌ اخیر موشک‌های بالستیک، آماده قول و قرار یا «ترتیبات تازه» با تهران است. 

وزیر خارجه آمریکا همچنین برای نخستین‌ بار اعلام کرد که آمریکا آمادگی دارد برای حل صلح آمیز اختلاف بر سر برنامه موشکی همکاری کند. همچنین کری گفت: آمریکا و متحدانش حاضرند برای یافتن روش صلح‌آمیز برای حل این اختلافات با ایران همکاری کنند و ایران باید ابتدا این موضوع را روشن کند که آماده توقف اقدامات است و اینکه نیت خود را مشخص کند.

به گزارش«تابناک»، هرچند مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به اظهارات کری بیان داشت که سخنان جان کری نشانه آمادگی برای مذاکره با ایران درباره آزمایش موشکهای بالستیک نیست، اظهارات وزیر امور خارجه امریکا در ایران با واکنش های شدیدی در ایران روبه رو شد.

در رابطه با دلیل اظهارات کری در این برهه زمانی، تحلیل های فروانی بیان شده است. با وجود این، به نظر می رسد جان کری کوشيده است با طرح کردن موضوع موشکي جمهوري اسلامي ايران در بحرين و در ميان کشورهاي عربي، نه فقط پروژه ايران‌هراسي خود را ـ که منجر به فروش ميلياردها دلار تجهيزات نظامي به کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مي‌شود ـ به مرحله اجرا بگذارد، بلکه ايالات متحده را يک ناجي براي اعراب معرفي کند؛ حرکتي که مي‌تواند درهاي اين کشورها را هر چه بيشتر به روي ايالات متحده بگشايد. در همین زمینه به برخی واکنش های مقامات ایرانی به این اظهارات اشاره می کنیم.

قدرت موشکی غیر قابل مذاکره و خط قرمز ایران اسلامی است

در نخستین واکنش سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تأکید بر لزوم موضع‌گیری به موقع و قاطع دستگاه دیپلماسی کشور در قبال گستاخی مقامات آمریکایی گفت: برای چندمین ‌بار می‌گوییم قدرت موشکی غیر قابل مذاکره و خط قرمز ایران اسلامی است. سردار سیدمسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر آمادگی برای همکاری با ایران در حل و فصل موضوع آزمایش‌های موشکی افزود: «جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت‌ساز خود را مستقل از خواست و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد.»

او افزود: «به مدعیان قدرت جهانی یادآوری می‌کنیم ملت ایران از بهمن 57 از نقش و تأثیر آنها در تعیین مقدرات دفاعی کشورمان خلع‌ید کرده و نشان داده‌اند هر دستی را که بخواهد در این زمینه دخالت کند، قطع خواهند کرد».

امریکا صلاحيت صحبت و مذاکره در خصوص موشک‌هاي ايران را ندارند


سردار سرلشکر محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز که به عنوان سخنران اصلي مراسم بزرگداشت شهيد سپهبد علي صيادشيرازي حضور داشت، در اين مراسم با اشاره به اظهارات اخير وزير خارجه امريکا در خصوص آمادگي براي مذاکره موشکي با ايران افزود: آنها که تا الان هم خلاف برجام عمل کردند و صلاحيت صحبت و مذاکره در خصوص مسائل منطقه و موشک‌هاي ايران را ندارند و توانمندي دفاعي و موشکي ما هم قابل مذاکره نيست.

امریکایی ها حرف مفت نزنند

همچنين سردار حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با اشاره به مواضع امريکايي‌ها به‌خصوص وزير خارجه اين کشور درباره ايجاد محدوديت براي توانمندي‌هاي دفاعي ايران اظهار داشت: امريکايي‌ها هميشه اين رفتار را داشته‌اند و سخنان اخير وزير خارجه آنها هم از چند جهت قابل بررسي است که نشان‌دهنده انفعال و استيصال امريکا در برابر توانمندي‌هاي دفاعي ايران و نيز نگراني عناصر وابسته به امريکاست که مي‌بينند امريکايي‌ها ديگر توان حمايت از آنها را ندارند.

دهقان خاطرنشان کرد: امريکا سعي مي‌کند تا منطقه را از دو جهت به خود وابسته کند؛ يکي از طريق فروش سلاح و ديگري اينکه بگويد لازمه بقاي کشورها اجراي سياست‌هاي امريکايي‌هاست. وي خاطرنشان کرد: اگر امريکايي‌ها واقعاً به دنبال ايجاد ثبات در منطقه هستند، بهتر است اينجا را خالي کنند و به کشور خودشان برگردند و از تروريست‌ها حمايت نکنند. اگر امريکايي‌ها به اين موضوعات فکر کنند، ديگر ياوه‌گويي نکرده و حرف مفت نخواهند زد.

برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «مارینا کالجوراند» وزیر خارجه استونی که برای اولین بار در تاریخ مناسبات دو کشور در این سطح به تهران سفر می‌کند، در نشست خبری مشترک در پاسخ به سؤالی در واکنش به اظهارات جان کری و برنامه موشکی ایران و همچنین متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت: اظهارات کری در حدی بی اساس بود که وزارت خارجه آمریکا آن را تکذیب و ادعا کردند که چنین اظهاراتی صورت نگرفته است. 

مشخص است هم آقای کری و هم وزارت خارجه آمریکا می‌دانند بحث موشکی و توانمندی دفاعی ایران بحثی است که موضوع مذاکره نیست. ظریف تصریح کرد: اگر دولت آمریکا واقعا در مورد مباحث دفاعی جدی است، باید فروش سلاح‌ها به منطقه که هر روز مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد، کاهش دهد و سلاح‌هایی را متوقف کند که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: دولت آمریکا در این زمینه‌ها به خوبی می‌داند که بحث دفاعی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست. اتفاقا مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا بارها این موضوع را رسما اعلام کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار