کد خبر: ۲۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 09 April 2015
نویسنده و خالق آثار ارزشمند حوزه تاریخ و جغرافیای ایران و جهان، امروز با حضور باشکوه دوست‌داران فرهنگ و تاریخ ایران، در شرقی‌ترین نقطه استان مازندران تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌بابا عسگری نویسنده و محقق حوزه تاریخ و جغرافیا در سال 1311 در شهر گلوگاه مازندران متولد شد، او هر چند دوران ابتدایی تحصیل خود را بدون وجود پدر و با فقر و نداری آغاز کرده بود و حتی چیز زیادی از درس و مدرسه نمی‌دانست اما با تشویق نخستین معلم گلوگاهی معروف به «رمضان مدیر» دوران تحصیلات ابتدایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و هر چه به دوره‌های بالاتر تحصیلی قدم می‌گذاشت، روزنه‌های جدیدی از علم و پژوهش را پیش روی خود می‌دید.

علاقه او به تاریخ، جغرافیا و هویت سرزمینی وصف‌ناپذیر بود و هر روز، بی‌تابی او برای دانستن در این حوزه‌ها، بیشتر می‌شد، ذهن خلاق و کنجکاو علی‌بابا عسگری او را به سمتی برد که توانست به درجه استادی در تاریخ و جغرافیا برسد، او در فاصله سال‌های 42 تا 91 توانست مرجع معتبری برای تهیه، تالیف، تایید، چاپ و انتشار اطلس‌های تاریخی و جغرافیایی باشد.

تالیف نقشه مدینه منوره، نقشه کتاب دانش‌نامه امام حسین (ع)، نقشه کتاب دانش‌نامه علی‌بن ابی‌طالب (ع)، اطلس جهان در عصر فضا، جغرافیای کشورها و کتاب معروف «اشرف‌البلاد» که مرجع بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و جغرافیای مازندران و به‌ویژه شهرستان بهشهر (اشرف‌البلاد) است، تنها بخش کوچکی از نوشتارهای مهم اوست.

نقش این استاد فرهیخته در زمانی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درصدد تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی بودند، بسیار ارزنده و قابل توصیف است؛ ارائه اسناد و مدارکی از سوی استاد عسگری و تیم همراه او مبنی بر نام این خلیج استراتژیک به نام ایران باعث شد تا در این زمینه، بسیاری از هجمه‌های تاریخی و جغرافیایی علیه کشورمان خنثی شود.

علی‌بابا پیش از آن نیز در سال 54 با ارائه اسناد و مدارک مستدل، ثابت کرد که دریای خزر و خلیج فارس جزو جداناشدنی از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده و هیچ نام دیگری نمی‌توان بر آنها نهاد.

علی‌بابا عسگری سه فرزند دارد که همه آنها در آمریکا زندگی می‌کنند و دوران پایانی تحصیلات عالیه (دکتری) را می‌گذرانند، وی به دلیل کهولت سن به آمریکا و نزد فرزندانش رفت.

این محقق و پژوهشگر تاریخ و جغرافیای ایران و جهان، هشتم فروردین 94 در آمریکا از دنیا رفت و فرزندانش نیز به دلیل وصیت پدر مبنی بر خاکسپاری او در روستای «سفیدچاه» در نزدیکی شهرستان گلوگاه، استاد را به ایران انتقال دادند.

پیکر مرحوم علی‌بابا عسگری شب گذشته و ساعاتی پس از ورود به خاک ایران، از مسجد امام حسین (ع) شهرستان بهشهر به سمت پارک ملت این شهر تشییع شد و امروز نیز از مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه به سمت میدان 22 بهمن این شهر تشییع و از آنجا به روستای سفیدچاه در منتهی‌الیه جنوب شرقی شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه و در منطقه‌ای کوهستانی منتقل و در قبرستان تاریخی این روستا به خاک سپرده شد.

به گزارش فارس، بنا بر اعلام ستاد ارتحال استاد فرزانه مرحوم علی‌بابا عسگری، مراسم سومین روز درگذشت آن فقید سعید روز شنبه 22 فروردین از ساعت 10 صبح در مساجد علوی (مردانه) و جامع (زنانه) شهرستان گلوگاه برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار