خودروسازی داخلی بنایی بر بهبود شرایط ندارد و نیازی هم نمی بیند، این کار را انجام دهد و هزینه کند، چون خودرو را با هر قیمت و کیفیتی بخواهد در بازار خواهد فروخت؛ بنابراین، هنگامی که رقابتی در کار نیست و دولت هم سینه خود را در مقابل انتقادات سپر کرده، چه لزومی بر بهبود کیفیت است؟!
کد خبر: ۲۰۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲ 06 April 2016
با آغاز سال جدید با اینکه گمانه زنی ها، حاکی از بهبود وضعیت بازار خودرو بود، تغییری در شرایط بازار ایجاد نشد و خودرو همچنان جزو تولیداتی است که تقاضای کمتری نسبت به میزان ظرفیت تولیدی که هست، دارد. البته با اینکه برخی محصولات اولیه کم شده، خبرها حکایت از آن دارد که خودروسازها خیال کاهش قیمت محصولات خود را ندارند.

به گزارش «تابناک»، در سال گذشته، نه دوپینگ تسهیلات 25 میلیون تومانی وام خودرو توانست جاده معیوب خودرو را صاف کند و نه قراردادهای پر حاشیه با رفیقان نارفیق دوران تحریم مانند پژو و رنو توانست دردهای عمیق صنعت خودرو کشور را اندکی التیام بخشد.

اکنون با آغاز سال جدید و بالا رفتن نرخ برخی خدمات مانند بیمه های شخص ثالث، خودروسازان نیز ساز ناکوک به دست گرفته و سودای افزایش قیمت در سر می پرورانند؛ اتفاقی که روز گذشته دیدیم و خودروسازها قیمت های جدید خود را با افزایش قیمت بین 5 تا 10 درصد اعلام کردند.

احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان در این باره می گوید: هزینه های تولید با افزایش نرخ بیمه ها و افزایش حقوق 14 درصدی کارگران بالا رفته است؛ بنابراین، خودروسازان برای اینکه بتوانند پاسخگوی هزینه های خود باشند، باید قیمت های خود را بالا ببرند.

اما حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مقابل ادعای نعمت بخش اظهار داشت: متأسفانه موضوع افزایش قیمت، هر سال این موقع شروع می شود و چند ماهی ادامه می یابد. این بحث تکراری است، چون ما به ریشه این کار نپرداخته ایم و تنها دلیل آن هم ساختار شبه دولتی حاکم بر سیستم خودروسازی کشور است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با این وضعیت و این هیاهویی که خودروسازی ها در حال راه انداختن آن هستند، پیش بینی می شود که اجازه کاهش قیمت به خودروها داده نشود، ولی اجازه افزایش قیمت هم به اندازه ای که خودروسازها در نظر دارند به آنها داده نخواهد شد.

اما در این میان، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو که شاید بیش از هر کس دیگری از اوضاع کف بازار و جیب خریداران خودرو اطلاع دارد، درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید به نکته قابل تأملی اشاره می کند و می گوید، خودرو با این کیفیت اساسا ارزش گران شدن ندارد.

منصوری در این خصوص می گوید: اگر تدبیری برای بهبودی اوضاع اندیشیده نشود، امیدی به خروج از رکود نیست.

وی در این باره گفته است: بازار سال 95 همچنان در رکود است؛ بنابراین، تولیدکننده ها تا زمانی که کیفیت را بالا نبرده اند، صحبتی از قیمت نکنند و اکنون که کیفیت ها پایین است، قیمت های خود را کاهش دهند.

وی افزود: اگر تولیدکننده های داخلی به این شکل عمل کنند، اطمینان داشته باشید، بازار همچنان در رکود خواهد ماند و امیدی به بهبود اوضاع نیست.

اما نکته مهم دیگر اینکه به تازگی وزیر صنعت و معدن، در جلسه کمیسیون صنایع مجلس حاضر شده و از ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خودروسازی ها سخن گفته، حال آنکه برخی نمایندگان، پرداخت این قبیل تسهیلات را به صلاح این صنعت نمی دانند، چون تجربه نشان داده است، سود این قبیل تسهیلات تنها به جیب خودروسازی ها و بانک ها می رود و تأثیری در قیمت و کیفیت خودرو ندارد.

محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود تسهیلاتی که سال گذشته به خودرو داده شد، باعث بهبودی کیفیت خودروهای تولید داخل شود. این در حالی است که خودروسازی ها با استفاده از این تسهیلات، کالاهای به درد نخور خود را با چند برابر قیمت به مردم فروختند و سود کلانی به جیب زدند.

این نماینده مجلس افزود: خودروساز داخلی بنایی بر بهبود شرایط ندارد و نیازی هم نمی بیند، این کار را انجام دهد و هزینه کند، چون خودرو را با هر قیمت و کیفیتی بخواهد در بازار خواهد فروخت؛ بنابراین، هنگامی که رقابتی در کار نیست و دولت هم سینه خود را در مقابل انتقادات سپر کرده، چه لزومی بر بهبود کیفیت است؟!

این نماینده در پایان یادآور شد: در این میان، تنها مردم مظلوم قربانی می شوند و هر ساله چندین هزار تن، عزیزان خود را در جاده ها از دست می دهند و یا هزینه چند برابری برای خودروهای از رده خارج پرداخت می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار