مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی عنوان کرد: سال گذشته نام‌های فاطمه و امیرعلی بیشترین درخواست برای ثبت نام‌ نوزادان در سطح استان بوده است.
کد خبر: ۲۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱ 08 April 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایکنا،مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی گفت: در کل استان طبق اسناد سه جلدی جمعیت استان خراسان رضوی 6 میلیون و 200 نفر زندگی می‌کنند و از این تعداد 291 هزار و 653 نفر سید، سیده و یا سادات هستند.

سید حسین نیری افزود: در سال 93 نام فاطمه با پنج هزار و 561 انتخاب رتبه اول نام‏گذاری دختران در خراسان رضوی بوده است و بعد از آن به ترتیب نام نازنین‌زهرا با دو هزار و 457 ، یسنی با دو هزار و 294، زینب با دو هزار و دو نفر، ریحانه با هزار و 603، فاطمه زهرا با هزار و 323، کوثر با هزار و 283، نرگس با هزار و مهیا با 853 نفر رتبه‌های بعدی انتخاب را به خود اختصاص داده‌اند.

نیری اظهار کرد: در بین پسران نیز امیرعلی با سه هزار و 884 رتبه نخست را در بین اسامی به خود اختصاص داده است و بعد از آن ابوالفضل با سه هزار و 81، محمدطاها با دو هزار و 814، امیرحسین با دو هزار و 703، محمد با دو هزار و 522، علی با دو هزار و 287، حسین با هزار و 661، امیرمحمد با هزار و 660، مهدی با هزار و 433 و محمدجواد با هزار و 397 در جایگاه دوم تا دهم نامگذاری پسران قرار داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در سال 93 از بین 14 هزار و 935 تولد، 76 هزار و 558 نفر از متولد شدگان پسر و 72 هزار و 677 نفر دختر بوده‌اند که نسبت به هر هزار دختر، هزار و 5 پسر به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی با بیان اینکه کلات کمترین میزان تولد را در استان به خاطر همجواری با مشهد داشته است، ادامه داد: در سال 93، تعداد 28 هزار و 303 نفر در سطح استان فوت کردند که 15 هزار و 966 نفر از این افراد مرد و 12 هزار و 367 نفر زن بودند که به ازای هر صد زن، 129 نفر مرد فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کسانی که نام آن‌ها هم نام ائمه معصومین(ص) و یا القاب آن‌ها است، طبق قانون سازمان اجازه تغییر نام ندارند، ابراز کرد: اما افرادی که اسامی بی‌معنا و خارجی دارند، می‌توانند با مراجعه به دادگاه، تقاضای خود را برای تغییر نام به این سازمان ارائه دهند.

نیری عنوان کرد: سازمان ثبت احوال کشور در ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) یعنی از 15 فروردین‌ماه تا 12 اردیبهشت ماه امسال تمهیداتی اندیشیده است که در این زمان کسانی که می‌خواهند اسامی خود را به فاطمه، زهرا و علی تغییر دهند، با کمترین زمان ممکن و رفت و آمد اداری بتوانند نام خود را به اسمی تغییر دهند.

وی با اشاره به این که قصد داریم در روز میلاد حضرت زهرا(س) بزرگداشت ساداتی که در سه‌جلدی‌ها به صورت سید، سادات و سیده آمده است، را داشته باشیم، ادامه داد: این طرح در دو سال گذشته به صورت راهبردی برنامه‌ریزی شده است و با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اجرایی می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که اداره ثبت‌ و احوال در بحث تنظیم سند، سه جلدی و وقایع چهارگانه قدمت 100 ساله دارد، اظهار کرد: اداره ثبت و احوال خودش را ملزم میداند در مسائل فرهنگی قدم بر دارد لذا از دوسال گذشته برنامه تجلیل از سادات به اداره ثبت احول استان‌ها ابلاغ شده است لذا ایام میلاد حضرت زهرا(س) را مغتنم شمرده و این مراسم را در این روز برگزار می‌کنیم.

مدیر کل ثبت‌ احوال خراسان رضوی عنوان کرد: اهداف این همایش را می‌توان تقویت و التزام سیره اهل بیت(ع) و زنده نگه داشتن واقعه غدیر و تجدید بیعت با ولایت و ولی امرمسلمین، مطرح کردن سنت حسنه احترام به سادات و فرزندان رسول اکرم(ص) نام برد.

وی ادامه داد: بررسی تاریخ سادات در قیام‌ و مبارزات اسلامی، فراهم سازی بستری مناسب برای هویت‌شناسی دینی بر اساس نگرش ائمه(ص) از دیگر اهداف این همایش به شمار می رود.

نیری عنوان کرد: از برنامه های درون سازمانی این اداره برنامه‌ریزی برای ایجاد بانک اطلاعاتی از سادات به تفیک استان و شهرستان‌ است تا به دست اوریم که هر شهرستان چه تعداد سادات دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار