تصمیم خروج نیروهای روس از سوریه پس از توافق پوتین و اوباما برای زیر فشارگذاشتن متحدان خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات ژنو گرفته شد.
کد خبر: ۱۹۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 17 March 2016
تصمیم خروج نیروهای روس از سوریه پس از توافق پوتین و اوباما برای زیر فشارگذاشتن متحدان خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات ژنو گرفته شد.

اوباما پیش از ترک کرسی ریاست جمهوری نیاز به کسب دستاوردی سیاسی در سوریه دارد، پوتین نیز می خواهد که هزینه های نظامی روسیه را کاهش دهد، تحریم های اروپا را از دوش خود بردارد و تا حد امکان از نزدیکی روابط خود با آمریکا سود ببرد.

انتقاد اوباما از عربستان و ترکیه در مصاحبه اش با مجله آتلانتیک برای نزدیک کردن خود به پوتین بود و پوتین نیز متقابلاً تصمیم به خارج کردن نیروهای روس از سوریه گرفت.

پوتین با چنین تصمیمی بهانه را از دست مخالفانش در غرب و کشورهای عرب نشین حاشیه خلیج فارس و مخالفان سوری گرفت زیرا این طرف های سه گانه می گفتند که استقرار نیروهای روس در سوریه حل بحران این کشور را پیچیده کرده و معادلات را به هم زده است لذا پوتین با این تصمیم می خواهد نشان دهد که درپی حل سیاسی بحران سوریه است و دشمنانش را در تنگنا بگذارد.

پوتین دو متحدش سوریه و ایران را نیز غافلگیر کرد زیرا معتقد است که دمشق و تهران به علت تغییر و تحولات نظامی و میدانی در سوریه ، مواضع سخت و انعطاف ناپذیر در مذاکرات اتخاذ می کنند.

 همین تفاوت نگاه ها باعث شد که روسیه با آمریکا برای پایان دادن به دشمنی های دو جانبه توافق کند و با این توافق دوستان را پیش از دشمنانش غافلگیر کند.

منابعی در سازمان ملل متحد نیز اعلام می کنند که تصمیم پوتین شاید در آینده باعث نزدیکی روابط ایران و عربستان شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار