به گزارش تابناک تبریز، پایگاه اطلاع رسانی finanz.ru نوشت: امید ایران به بازگشت به بازار جهانی نفت پس از رفع مجازاتها فعلاً تحقق نیافته است.
کد خبر: ۱۹۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 08 March 2016
به گزارش تابناک تبریز، پایگاه اطلاع رسانی finanz.ru نوشت: امید ایران به بازگشت به بازار جهانی نفت پس از رفع مجازاتها فعلاً تحقق نیافته است.
از لحظه امضای موافقتنامه تاریخی در مورد برنامه هسته‌ای ایران که اجازه داد کشور فروش نفت در بازارهای جهانی را از سر گیرد 6 هفته سپری شده اما فروش نفت فقط به اندازه یک سوم نیم میلیون بشکه‌ برنامه ریزی شده رش کرده است. "بی ان پی پاریباس اس ای" (BNP Paribas SA) اعلام می‌کند ایران فی‌الواقع در هر قدم از احیای استخراج نفت در میادین رو به کهنه شدن گرفته تا بانک‌های خودداری کننده از انجام پرداخت‌ها با مشکل مواجه مي‌شود.
هاری چیلینگیریان استراتژیست کمپانی در لندن گفت: ایران طی احیای سهم خود در بازار که توسط دیگر اعضای اوپک تصرف شده و همچنین حین احیای استخراج تا سطح قبل از مجازاتها با موانع موقت مواحه مي‌شود. ولی موانع دارای ماهیت حقوقی و مقرراتی در آینده حفظ مي‌شود.
ایران در لحظه اعمال مجازاتهای آمریکایی و اروپایی در سال 2012 دومین کشور صادر کننده نفت اوپک بود. سال گذشته حجم استخراج نفت روزانه ایران به 8/2 میلیون بشکه رسید. این رقم در سال 2011 در حدود 6/3 میلیون بشکه در روز بود. آقای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اهمیت پس گرفتن بازارهای از دست رفته را مورد تأکید قرار داده و از ابتکار برخی اعضای اوپک و کشورهای خارج از آن در مورد منجمد کردن استخراج نفت به منظور رشد قیمت‌ها حمایت نکرده بود.
ایران در آستانه رفع مجازاتها اعلام کرده بود قصد دارد استخراج نفت خود را که در حدود یک میلیون بشکه در روز است 50% بالا ببرد. ایران در ماه فوریه صادرات نفت خود را 130 هزار بشکه در روز بالا برده و حجم کل صادرات را به 42/1 میلیون بشکه در روز رساند.
بسیاری از ناظران انتظار بروز مشکل سر راه احیای صادرات نفت ایران را داشتند. از جمله بانک‌های گولدمان ساکس و بارکلایس هشدار داده بودند رشد صادرات ایران محدود خواهد بود.
اما تهدید کاندیداهای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد لغو موافقتنامه هسته‌ای ایران باعث مي‌شود اکثر بانک‌های اروپایی از انجام معامله با ایران طفره بروند. این امر ایران را به انجام معامله پایاپای با خریداران نفت خود وادار می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار