تابناک: پژوهش محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد نوزاد انسان در مقایسه با نوزاد نزدیکترین بستگان پستاندار به انسان، نیاز بیشتری به مواد غذایی موجود در شیر مادر دارند.
کد خبر: ۱۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 06 April 2015

پژوهش محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد نوزاد انسان در مقایسه با نوزاد نزدیکترین بستگان پستاندار به انسان، نیاز بیشتری به مواد غذایی موجود در شیر مادر دارند.

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان و به نقل از پایگاه خبری دانشگاه کالیفرنیا، محققان با استفاده از تکنولوژی جدید، پروتئین‌های قابل تشخیص شیر انسان را با پروتئین‌های قابل تشخیص میمون رزوس مقایسه کردند.

طی این بررسی، هزار و 606 پروتئین در شیر انسان که 524 تعداد از آن در این پژوهش کشف شد و 518 پروتئین در شیر رزوس شناسایی کردند، از این بین 518 پروتئین مشترک بود که سطوح متفاوتی یا یکدیگر داشتند. 93 درصد از این پروتئین‌های مشترک نیز در شیر انسان بیشتر از شیر رزوس بود.

برای مثال محققان دریافتند که شیر انسان به طور چشمگیری سطوح بالایی از پروتئنی را داراست که در هضم ترکیبات چربی مانند یاری رسان بوده و جذب آهن، ویتامین ب 12 و ویتامین دی را به طور بالقوه‌ای افزایش می‌دهد.

دکتر "Lemay" در این رابطه می‌گوید: سطوح بالای این پروتئین‌ها در شیر انسان با این موضوع که نوزاد انسان در مقایسه با میمون‌ها در مراحل زودتری از رشد خود به دنیا می آید و متعاقبا برای تغذیه و بالغ شدن به سطوح بالایی از پروتئین‌های خاص نیاز پیدا می‌کند، کاملا در تطابق است و به همین خاطر است که شیر مادر غذای کاملی محسوب می‌شود و به نوعی، دستورالعمل‌های غذایی کاملی را برای نوزاد در حال رشد فراهم می‌آورد.

این پژوهش در مجله "Proteome Research" منتشر شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار