کد خبر: ۱۹۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 02 March 2016
به گزارش تابناک یزد، «روزنامه دنیای اقتصاد» نیز درگزارش اول امروز خود به موضوع تامین منابع مالی در دوران روکود می پردازد.

 این روزنامه در این گزارش با عنوان«آزادسازی منابع محبوس» می نویسد:« نظام تصمیم‌گیری ایران از دو سال و نیم گذشته تصمیم گرفت یک چالش 12 ساله با مدعیان خارجی را خاتمه دهد.
مجموعه این تلاش‌ها در توافقی تحت‌عنوان برجام متجلی شد که تنها یکی از ثمرات آن آزادسازی 29 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در خارج بود. در مقابل اراده و تلاش دو سال و نیمه در عرصه دیپلماسی غفلت 20 ساله در حوزه اقتصاد قرار دارد.

گفته می‌شود نزدیک به 30 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در قالب بدهی‌های دولت، به‌‌دلیل برخی خلأهای ساختاری حبس شده است. حبس این حجم از منابع علاوه‌بر اینکه منجر به شکل‌گیری انجماد پولی و تنگنای اعتباری شده، در «نهادینه شدن تورم بالا و رشد اقتصادی پایین»، «کاهش ظرفیت سرمایه‌گذاری» و «تهدید رفاه بازنشستگان» اثر داشته است. به همین دلیل گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در قالب همایش سیاست‌های پولی پیشگام گفت‌و‌گویی شد تا با توجه به تجربه دنیا به تبیین این چالش و روش‌های برون‌رفت آن بپردازد. تمامی سخنرانان بر این نکته تاکید داشتند که شکل‌دهی بازار اوراق بدهی دولت، می‌تواند به حذف یک عامل بزرگ ایجاد اختلال در نظام اقتصادی منجر شود. در کنار حل چالش بدهی‌ها، امکان تامین مالی بی‌واسطه و فرصت سرمایه‌گذاری در بازار جدید برای صاحبان پس‌انداز از دیگر دستاوردهای این ابزار نوین مالی عنوان شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار