خبرگزاری شبستان:تجهیز تام‌کت‌های ایران به موشک ویکتوری، حزب‌الله و سپاه ایران آماده باز پس‌گیری حلب، بوئینگ بعد از ایرباس علاقمند همکاری با ایران، خرید تسلیحاتی ۱۴ میلیارد دلاری ایران از روسیه از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاریها بود.
کد خبر: ۱۸۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 21 February 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: تجهیز تام‌کت‌های ایران به موشک ویکتوری، حزب‌الله و یگان قدرتمند سپاه ایران آماده باز پس‌گیری حلب، بوئینگ بعد از ایرباس علاقمند همکاری با ایران، خرید تسلیحاتی ۱۴ میلیارد دلاری ایران از روسیه از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

تجهیز تام‌کت‌های ایران به موشک ویکتوری برای هدف‌گیری اهداف دریایی

وبگاه انگلیسی «جینز دیفنس» در گزارشی با اشاره به مجهز شدن  جنگنده‌های «اف -14 تامکت» ایران به موشک‌های جدید «نصر-2» نوشت: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) اینک جدیدترین موشک ارتقا یافته هوا به سطح به نام نصر (Victory) را با تام‌کت‌های اف- 14A ساخت شرکت گرومن در اختیار خواهد داشت.

به نوشته این رسانه انگلیسی، اعلام این خبر مصادف با مراسم پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و در حالی‌ ارسال موشک‌های نصر به بدنه نیروی هوایی ایران آغاز شده است که موشک‌های جدید نصر ایران نمونه ارتقا یافته موشک چینی« C-704» است که ساخت آن به سال 2005 میلادی برمی‌گردد و برای اولین بار این موشک‌ها در ایران در سپتامبر 2013 و زیر یک جنگنده اف- 4 فانتوم مشاهده شدند.

جینز دیفنس در ادامه نوشت: این موشک جدید ایران باید نوع ارتقا یافته نصر -2 باشد که قبلا به طور رسمی به آن اشاره نشده شد.

این وبگاه انگلیسی در توصیف موشک نصر نوشت: نسخه اولیه نصر موشکی میان برد و هدایت شونده برای هدف‌گیری اهداف دریایی تا فاصله 35 کیلومتری است. موشک نصر که در ابتدا سلاحی ضد کشتی بوده اینک به موشکی هوا پرتاب تغییر ماهیت داده و برد آن به طور موثری ارتقا و شعاع عملیاتی آن بیشتر شده است. البته هنوز قابلیت‌های بیشتر این موشک و اینکه قابلیت بکارگیری علیه اهداف زمینی را دارد یا خیر مشخص نیست.

موشک نصر در زمره سلاحهایی با برد کوتاه تا متوسط قرار میگیرد. اصلیترین تفاوت این موشک با نمونه‌های مشهوری چون کوثر و ظفر، میزان بالای  کلاهک جنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد می‌کند.  نمونه هوا پرتاب این موشک روی هواپیماهای جنگنده اف-4 فانتوم نیروی هوایی ایران نصب شده بود.

این وبگاه انگلیسی همچنین با اشاره به رونمایی از پهپاد جدید طراحی شده «شاهد -129» نوشت: ایران نسخه‌ توسعه یافته پهپاد «شاهد -129» را در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش گذاشت.

با توجه به تصاویر منتشر شده از این پهپاد، این نسخه جدید از شاهد- 129 در بخش دماغه طراحی جدید شده و شبیه نسخه آمریکایی «ام کیو- 1جنرال اتمیکز» است که در نسخه  قبلی آن چنین صیقل کاری مشاهده نمی‌شد.

جینز دیفنس نوشت: جدا از صیقل دادن و طراحی جدید دماغه این پهپاد برای افزایش توان مخابراتی، بقیه موارد چون دوربین مادون قرمز و مکان‌های حمل سلاح همانند نسخه قبلی هستند.

جینز دیفنس در خاتمه نسبت به قابلیت‌های جدید این پهپاد باز طراحی شده ایران و دیگر موارد جدیدش ابراز شک و تردید کرد.

ایران و آمریکا در تمامی مسائل غیر از توافق هسته‌ای اختلاف دارند

«استیو اینسکیپ» یکی از خبرنگاران «رادیو ملی آمریکا» که به ایران سفر کرده بود، در برنامه شبکه «پی بی اس» حاضر شد و درباره تأثیرات توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و لغو تحریم‌های هسته‌ای گفت‌وگو کرد.

وی درباره تأثیر لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران بر زندگی مردم ایران گفت: «هنوز (کاهش تحریم‌ها) تأثیری در زندگی روزمره مردم ایران نداشته است. در واقع من در گفت‌وگو با مردم ایران در خیابان‌های این کشور، بدبینی‌های زیادی را مشاهده کردم. مردم ایران از سالها رنج اقتصادی عبور کرده‌اند.»

این خبرنگار آمریکایی تصریح کرد که هنوز زود است که شاهد نتایج اقتصادی ملموس پایان تحریم‌‌ها که تنها چند هفته پیش رخ داده، باشیم.

به اعتقاد وی، «زمانی وجود داشت که مردم می‌گفتند که فقط پیش‌بینی پایان تحریم‌ها، اقتصاد ایران را بهبود می‌دهد اما ظاهراً این مسئله بهبودی در وضعیت مردم عادی ایران ایجاد نکرده است».

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در استدلال برخی مخالفت‌های داخل ایران با بهبود روابط با آمریکا گفت: «آنها از آمریکا می‌هراسند...آمریکا مقصر بسیاری از مشکلات پیشین ایران قبل از انقلاب 1979 است. یک رقابت طولانی‌مدت (بین ایران و آمریکا) وجود داشته است. آنها از بی‌اعتمادی عمیق در روابط ایران و آمریکا مطلع هستند. ایران و آمریکا در تمامی مسائل غیر از توافق هسته‌ای با یکدیگر اختلاف دارند».

اینسکیپ در خصوص رضایت مردم ایران از دولت کنونی ایران گفت: «برخی افراد احتمالاً می‌گویند که اکثر مردم ایران مخالف دولت هستند. من نمی‌توانم این را بگویم. من اعداد و ارقام نمی‌دهم اما آنچه که واضح است این است که بدبینی زیادی وجود دارد و ناامیدی‌های زیادی به این دولت وجود دارد و بسیاری از مردم ایران تحمل این دولت را ندارند».

وی درباره تأثیر اندک کاهش تحریم‌ها در زندگی مردم ایران تأکید کرد: «بسیاری از مردم ایران به صورت پایدار و محکم معتقدند که راههایی را برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی پیدا کرده‌اند و در چندین سفری که به ایران داشتم، روایاتی را درباره افرادی شنیدم که علیرغم تحریم‌های مختلف، راههایی را برای فروش فرش به المان و مواد شیمیایی به چین پیدا کرده بودند بودند».

این خبرنگار آمریکایی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: «مجلس خبرگان وظیفه نظارت بر رهبر ایران را دارد... به همین منظور بسیار حائز اهمیت است که چه کسی وارد این مجلس می‌شود و چه کسی رهبر بعدی ایران را انتخاب می‌کند. به یاد داشته باشیم که سیستمی که طراحی شده، دارای اهرم‌های متعددی برای ایجاد توازن است، دقیقا همانطور که در ایالات متحده نیز چنین مراحلی برای حفظ تواز وجود دارد، به همین خاطر سخت است که بخواهیم ایران را از مسیر کنونی‌اش به یک مسیر دیگر حرکت دهیم».

مشاور دفاعی پوتین: ایران اس-300 جدید درخواست کرده/باید مذاکره کنیم

«ولادیمیر کوژین» مشاور دفاعی پوتین امروز از پیشرفت‌های دفاعی-تجاری کشورش و روند فروش موشک‌های پدافندی اس-300 به ایران سخن گفت.

بر اساس گزارش اینترفاکس، کوژین با اشاره به عدم تحویل این سامانه که چند روز پیش مقامات ایرانی در رسانه‌ها از آن سخن گفته بودند، تصریح کرد: «ایران درخواست سامانه موشکی اس-300 (نمونه) جدید را مطرح کرده؛ این باید مورد مذاکره قرار گیرد.»

سامانه اس-300 یک سامانه دفاعی است و در تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از سوی شورای امنیت ملل متحد، تصویب شده، نامی از این نوع تسلیحات برده نشده؛ روسیه اما چندین سال «برای کمک به روند مذاکرات هسته‌ای» ارسال این سامانه به ایران را معلق کرده بود.

کوژین در خصوص آینده همکاری‌های دفاعی ایران و کشورش گفت: «ایران امید دارد که محدودیت‌های ارسال تسلیحات به این کشور، لغو شود؛ در این زمان روسیه هم آماده همکاری‌های احتمالی می‌شود.»

مشاور پوتین البته گفت که تماس‌های مقامات دفاعی طرفین، با قوت ادامه دارد؛ کوژین ادامه داد: «مذاکرات جدی روسیه و ایران با دستور کار تحویل سامانه‌های دفاعی، در حال جریان است.»

کوژین درباره وضعیت کلی روند صادرات تسلیحاتی روسی هم گزارشی داد و گفت که این روند، رو به افزایش است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از اولین دور ورود به کرملین، نوسازی تسلیحات ارتش و صادرات‌گرا کردن صنایع اسلحه سازی کشورش را در دستور کار قرار داد.

ساخت نسل جدید زیردریایی‌های کم‌صداتر، هلیکوپترهای توپدار و تانک‌های مدرن، ثمره این اقدام پوتین بود.

حزب‌الله و یگان قدرتمند سپاه ایران آماده باز پس‌گیری حلب هستند

روزنامه‌امریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی پیرامون اوضاع سوریه نوشت: باز پس‌گیری شهر حلب منجر به تقویت مواضع حکومت «بشار اسد» رییس جمهور سوریه می شود.

 به گزارش این رسانه آمریکایی، اینک نیروهای حزب‌الله لبنان  همراه با واحد قدرتمند سپاه پاسداران ایران و هزاران مبارز ماهر شیعه از دیگر کشورهای منطقه  آماده حمله مهمی به شهر حلب در شمال سوریه  هستند.

بر اساس این گزارش،  یک مقام ارشد حاضر در حلقه ائتلاف نظامی  ایران، روسیه و حکومت سوریه  در این باره گفت: «باز پس‌گیری شهر حلب موجب احیا مجدد قدرت حکومت اسد و کنترل بر کشور می شود،  و سرنگونی حکومت اسد حال دیگر مربوط به گذشته می‌شود.»

این مقام ارشد همچنین برگزاری اجلاس مونیخ در هفته گذشته پیرامون امور سوریه را فرصتی برای نیروهای تحت ائتلاف ایران در  تحکیم دستاوردهای اخیر دانست.

«فیلیپ اسمیث» از تحلیلگران اندیشکده واشنگتن در این باره گفت: «ایران اینک لژیون خود در انواع مختلف را در سوریه گسترش داده و سعودی‌ها به واسطه تلاش ایرانیان از رقابت جا مانده‌‌اند.»

این تحلیلگر آمریکایی در بخشی دیگر مدعی حضور هزاران نیروی ایرانی، متجاوز از ۸۰۰۰ هزار نیروی حزب‌الله لبنان و ۶۰۰۰ هزار نیروی عراقی و ۳۵۰۰ نیروی افغانستانی در لژیون ایران در سوریه شد.

وال استریت ژورنال در خاتمه نوشت: عملیات باز پس‌گیری حلب نشانه برجسته‌ترین  نقش ایران و نبرد نیابتی این کشور از آغاز ستیز سوریه از ۵ سال گذشته به این سو است.

مهر:

بوئینگ بعد از ایرباس علاقمند همکاری با ایران

شرکت هواپیماسازی بوئینگ می گوید از طرف دولت آمریکا مجوز گفتگو با مقامات ایران را برای فروش محصولات خود گرفته است.

پیش از این شرکت هواپیمایی ایرباس در قراردادی معادل ۲۷میلیارد دلاری با ایران قرار است بیش از ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافربری ساخت این شرکت را به ایران بفروشد.

شرکت بوئینگ در بیانیه ای که از طریق رایانامه در اختیار رسانه ها گذاشته شد اعلام کرد امیدوار است با مذاکره و قرارداد با شرکت های ایرانی رکود چند ماه اخیر خود را بهبود بخشد.

با این حال بوئینگ می‌گوید، فروش هواپیمای مسافری به ایران نیازمند موافقت رسمی دولت ایالات متحده در زمینه‌های متعدد و مشخص است.

بعد از اعلام برجام و لغو تحریم های بین المللی علیه ایران بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی برای سرمایه گذاری و همکاری های تجاری با ایران اعلام آمادگی می کنند.

چراغ سبز به بوئینگ برای گفتگو با طرف ایرانی، گامی در رقابت با شرکت ایرباس، رقیب اروپایی این غول هواپیماسازی آمریکا محسوب می ‌شود.

خرید تسلیحاتی ۱۴ میلیارد دلاری ایران از روسیه

سایت صهیونیستی دبکا فایل مدعی شد ایران برای مدرن سازی تسلیحات نظامی خود خواستار خرید ۱۴ میلیارد دلاری هواپیما های جنگنده، ناوهای جنگی و تانک از روسیه شده است.

این سایت نزدیک به محافل نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر اخیر وزیر دفاع ایران به مسکو این ادعا را مطرح کرد.

اقلامی که در این گزارش ادعا شده است که ایران خریدار آنها است عبارتند از: جنگنده های سوخو ۳۰ و ۳۵ ، هواپیماهای شناسایی TU۲۱۴R ، زیردریایی و انواع ناو موشک انداز، تانک T۹۰ ، جدیدترین نفربرهای زرهی، موشک اندازهای MRLS و انواع توپ های سنگین خود کششی.

در ادامه این گزارش آمده است که مقامات روسیه با فروش این تسلیحات به ایران موافقت کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان:

روسیه آماده تحویل موشک اس 300 به ایران است

ولادیمیر کوجین، مشاور رییس جمهور روسیه در امور همکاری‌های نظامی تاکید کرد روسیه سامانه دفاع موشکی اس 300  را به ایران تحویل خواهد داد.

وی تاکید کرد ایران هزینه این سامانه را پرداخت کرده و روسیه برای اجرای مرحله اول بارگیری سامانه برای انتقال به ایران آماده است.

کوجین ادامه داد ایران نوع پیشرفته «اس 300» را خواهان است که مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

وی همچنین از درخواست ایران برای همکاری روسیه در خاک ایران برای پیشرفته کردن سامانه‌های نظامی خود خبر داد و گفت: ایران شریک جدی روسیه در همکاری نظامی فنی است.

تسنیم:

مسکو: ایران شریک جدی روسیه در زمینه همکاری نظامی ــ فنی است

"ولادیمیر کوژین" مشاور رئیس جمهور روسیه در زمینه همکاری‌های نظامی گفت که توافق سامانه دفاع موشکی اس‌ــ300 با ایران در حال اجرایی شدن است.

وی گفت: روسیه در حال انجام مذاکراتی درباره صادرات سامانه‌های دفاعی جدید به ایران است.

کوژین اضافه کرد: ایران در تلاش برای توسعه پایگاه صنایع نظامی در سرزمین‌های خود با کمک روسیه است.

وی گفت: ایران شریک جدی در زمینه همکاری نظامی ــ فنی است.

ایرنا:

روسیه: دیدارهای دوستانه ناوهای روسی و ایرانی از بنادر دو کشور ادامه می یابد

فرمانده ناوگان دریای خزر روسیه از ادامه دیدارهای دوستانه ناوهای روسی و ایرانی از بنادر دو کشور در سال 2016 خبر داد.

دریابان «ایگور اوسیپوف» به خبرنگاران گفت: ناوهای ناوگان روسیه در دریای خزر در سال 2016 از بنادر سه کشور ساحلی خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان و جمهوری آذربایجان دیدار خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، فرمانده ناوگان دریای خزر روسیه اعلام کرد: ناوهای روسی از بندر انزلی ایران، اکتائو قزاقستان و باکو در جمهوری آذربایجان دیدار دوستانه خواهند کرد.

اوسیپوف گفت: دیدارهای دوستانه ناوها سنت نیکو شده است. در این دیدارها ناوهای روسی داغستان و تاتارستان شرکت می کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد در نیمه دوم سال جاری میلادی ناوگروه ایرانی از بندر آستراخان روسیه بازدید خواهد کرد.

فرمانده ناوگان روسیه در دریای خزر یادآوری کرد: در سال 2015 ناوهای ناوگان روسیه از بنادر ایران و جمهوری آذربایجان بازدید کردند و ناوهای جوشن و پیکان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز از بندر آستراخان دیدار دوستانه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار