گزارش ویژه از: مهدی کاظمی فرد
وزیر آموزش وپرورش: با بیان لفظی و زبان صورت و سخنرانی تحول ایجاد نمی شود/ خراسان جنوبی گنجینه عظیم علمی و فرهنگی کشور است/ استاندار: خراسان جنوبی با دارا بودن گنجینه های عظیم علمی، فرهنگی ترین استان کشور محسوب می شود/امام جمعه بیرجند: معلم باید مبتکر باشد و وظیفه دارد استعدادهای دانش آموزان را کشف کند/مدیرکل آموزش و پرورش استان: این همایش برای نخستین بار به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می شود
کد خبر: ۱۵۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷ 27 December 2015

وزیر آموزش وپرورش: باید تمام اعضای جامعه به این باور برسند که امروز،دیگرسرمایه های یک ملت نه در چاه های نفت و نه در بانک ها،بلکه در دبستان ها است و باید ببینیم که برای حفظ و پرورش این سرمایه ها چه کرده ایم؟

 

همایش ملی دو سالانه آموزش ابتدائی کشور با پیام رییس جمهوری و با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار خراسان جنوبی، رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی،  مسئولان کشوری و استانی، جمع کثیری از اندیشمندان و پژوهشگران، و معلمین به مدت دو روز در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور افتتاح و از دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش ایران اسلامی در جمهوری اسلامی و پدر تعلیم وتربیت کشور تجلیل شد.

وزیر آموزش وپرورش در مراسم افتتاحیه همایش  پس از قرائت پیام رییس جمهوری و با بیان اینکه  معلمین زیادی در کشور تربیت یافته  استاد  دکتر شکوهی هستند ، گفت: باید بتوانیم منش و روش استاد شکوهی را در همه ارکان آموزش وپرورش به خصوص در دوره پیش دبستانی ودبستانی که زیرساخت منابع انسانی را شکل می دهد،‌ بکار گیریم.

فانی با تاکید بر این که این همایش ملی باید به فرصتی جهت توجه بیشتر به دوره ابتدایی و تاثیر و نقش ارزنده آن در همه بخش های جامعه تبدیل شود، گفت:باید تمام اعضای جامعه به این باور برسند که امروز،دیگرسرمایه های یک ملت نه در چاه های نفت یا در بانک ها،بلکه در دبستان ها است و باید ببینیم که برای حفظ و پرورش این سرمایه ها چه کرده ایم.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه دوره ابتدایی زیرساخت شخصیت دانش آموزان را شکل می دهد اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه باید به دوره ابتدایی از لحاظ کمی و کیفی بیش از پیش توجه شود.

به گفته وی ارکان نظام آموزش و پرورش «منابع انسانی، مدیریت و راهبری آموزشی، فضا و تجهیزات آموزشی، منابع مالی و بودجه ای، پژوهش و ارزشیابی» است که در راس این زیرنظام ها، زیرنظام منابع انسانی قرار دارد چرا که تحول در نظام آموزش و پرورش تحول در نظام منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به سخن  مقام معظم رهبری که  فرموده اند "تحول یک کلمه است لیکن پشت این کلمه یک دنیا کار نهفته است" عنوان کرد: اگر به دنبال تحول هستیم بیان لفظی تحول ایجاد نمی کند و لازمه ایجاد تحول، تحول در ارکان نظام آموزش و پرورش است که معلم مهمترین رکن  آن است.

پیام رییس جمهوری و تشکر و قدردانی از میزبانی مردم شریف بیرجند

رییس جمهوری نیز در پیامی که به همایش بیرجند ارسال کرد، این نکته را مورد تاکید قرار داد که: مقطع ابتدایی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مقاطع تحصیلی است و به جرأت می‌توان گفت هیچ یک از دوره‌های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست، چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد، در آن بنیان نهاده می‌شود.

رییس جمهوری همپچنین با تقدیر از خدمات دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و پدر تعلیم وتربیت کشور یادآور شد: امروز پیشرفت و درخشش علمی کشور حاصل تلاش و همت فرهیختگانی هم چون استاد شکوهی است.

رییس جمهوری بطور خاص از زحمات ارزنده دست‌اندرکاران این همایش و از میزبانی مردم شریف بیرجند که همواره مهد پرورش اندیشمندان بوده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

انسداد مبادی بی‌سوادی از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پروش در بدو ورود به بیرجند نیز در جمع خبرنگاران گفت: امروز نخستین همایش ملی اموزش ابتدایی در بیرجند برگزار می‌شود که امیدواریم این همایش زمینه‌ای برای توسعه کیفی آموزش ابتدایی در کشور باشد.

فانی با بیان این که در دولت یازدهم انسداد مبادی بی‌سوادی یکی از سیاست‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است تاکید کرد: در این راستا توانسته‌ایم از طریق خانه به خانه کودکان بازمانده از تحصیل را شناسایی کنیم.

 خراسان جنوبی گنجینه عظیم علمی و فرهنگی کشور است

استاندار خراسان جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه  استان خراسان جنوبی با دارا بودن گنجینه های عظیم علمی، فرهنگی ترین استان کشور محسوب می شود گفت وجود اندیشمندانی از جمله دکتر شکوهی، پرفسور گنجی، پرفسور معتمدنژاد و ...؛ استان خراسان جنوبی را به عنوان دیار علم وادب در ایران بلندآوازه ساخته است.

 کشف و تحقیق در بین دانش اموزان ابتدائی نهادینه شود

 دکتر کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی  و دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی کشور نیز در این همایش  با بیان اینکه کشف و تحقیق در دانش اموزان ابتدائی و پیش دبستانی نهادینه شود و به دنبال تحقیق باشند  تا به یادگیری عمیق برسند، گفت: در این سنین سازمان فکر و ذهن انسان ساخته می شود.

وی اظهار کرد: اگر در دوران کودکی بخصوص دوران پیش دبستانی بتوانیم کودکان را به خوبی تربیت کنیم و آموزش دهیم که انسانی خودمدیریت شوند، طبیعتا وضعیت تحصیلات فردی آنها خیلی بهتر خواهد شد و وقتی به دوران تحصیلات عالی می رسند، آثار شکوهمندی بیشتری خواهند داشت.

خرازی با بیان  اینکه علوم شناختی از علوم جدید است که با ذهن انسان سر و کار دارد، افزود: آموزش و پرورش نیز با ذهن انسانها سروکار دارد و اگر ذهن و مغز انسانها را بهتر بشناسیم که چگونه رشد می کند و با چه مشکلاتی مواجه است و چگونه می توان رفع کرد، بهتر می توانیم زمینه پیشرفت دانش آموزان را فراهم کنیم.

 دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی کشور با تاکید بر اینکه کودکان نیاز به کار آموزشی دارند تا ذهن آنها سامان بگیرد و خود کودک از لحاظ سنی خودش را اداره کند، گفت: اگر به کودکان یاد دهیم که بهتر فکر و قضاوت کنند و چگونه خود را مدیریت کنند، پیشرفت ما بیشتر خواهدبود.

خرازی با بیان اینکه در این سنین سازمان فکر و ذهن انسان ساخته می شود،‌ گفت: در علوم شناختی این موضوع مطرح است که دوره هایی وجود دارد و ساختارهای ذهنی ما به نوعی است که در این دوره ها، ظرفیت های یادگیری زیادی دارد که اگر از آنها استفاده نشود این ظرفیت ها به هدر می رود.

وی با بیان اینکه  مغز شبکه عظیم اطلاعاتی است که اگر استفاده نشود این شبکه ها کم کم از بین می رود گفت:‌در اثر یادگیری، اتصالات جدیدی در مغز به وجود می آید.

 رئیس شورای راهبردی روابط خارجی  با بیان اینکه دوره ابتدایی، دوره حساس برای یادگیری زبان است، خاطرنشان کرد: اگر تفکر کردن را به کودکان بیاموزیم، سامانه ذهنی او بگونه ای می شود که بعد می تواند خود را درست مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش در دوران پیش دبستانی و دبستانی، اگر نحوه آموزش بگونه ای باشد که دانش آموزان کشف و تحقیق کنند؛ یادگیری عمیقی را ایجاد می کند، یادآور شد: علوم شناختی می تواند به آموزش و پرورش کمک کند که در چه سنی اموزش شروع شود و یا اینکه نحوه آموزش و ارزشیابی چگونه باشد.

 معلمین به دنبال کشف استعداد های دانش اموزان باشند

امام جمعه بیرجند نیز با بیان اینکه شکوفایی دانش آموزان از تمامی ابعاد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مربیان و معلمان باید از تحمیل مطالب به دانش‌آموزان پرهیز کنند چرا که تحمیل به توجیه احمقانه و یا حالت دفاعی منجر می شود.

حجت الاسلام علی رضائی با بیان اینکه یکی از نکاتی که آینده تربیت و بشریت به آن بستگی دارد، مراجعه به فطرت است اظهار کرد: تربیت یک تغییر رفتار است و باید رفتار فرزندان ما عاقلانه و هوشمندانه شود و این از دو مسیر «عادت و تفکر» میسر می شود.

وی تفکر منطقی را به منزله هدف و روش دانست  و تصریح کرد: تفکر مساله اساسی تربیت است اما همواره ترس از فکر، سدی در برابر پیشرفت است.

رضایی افزود: معلم و مربی که می خواهد تفکر خلاق درست کند، باید خودش آگاه باشد،‌ یک معلم باید مبتکر باشد و وظیفه دارد استعدادهای انش آموزان را کشف کند.

وی با تاکید بر اینکه یک معلم باید برای دانش آموزان ایجاد علاقه در زمینه تفکر خلاق کند و راههای روشن را به آنها نشان دهد، افزود: مربیان و معلمان باید از تحمیل مطالب به دانش‌آموزان پرهیز کنند چرا که تحمیل به توجیه احمقانه و یا حالت دفاعی منجر می شود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه شکوفایی دانش آموزان از تمامی ابعاد باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: در هفت سال اول زندگی، والدین بالاترین نقش را در تربیت فرزندان برعهده دارند.

دوره ابتدائی نیازمند توجه بیش از پیش است

سخنران دیگر همایش دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بود. وی با انتقاد از اینکه دوره ابتدایی در فضای عمومی جامعه جدی گرفته نمی شود، گفت: باید بازخوانی سند تحول بنیادین از طریق همایش ملی ‌آموزش ابتدایی انجام شود. ( این سخنرانی به دلیل نکات پر اهمیت آن جداگانه تقدیم علاقه مندان شده است.)

ارسال بیش از هزار 700 مقاله به همایش ملی آموزش ابتدائی

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در مراسم افتتاحیه  این همایش گفت : همایش ملی آموزش ابتدایی رویدار بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت است که از اردیبهشت امسال کلید آن زده شده و در مدت زمان کوتاهی، روند کار انجام شد و 9 کمیته برای برگزاری هرچه بهتر این همایش تشکیل شد.

لامعی افزود: این همایش برای نخستین بار به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می شود و رویکرد آن تجلیل از مقام شامخ دکتر شکوهی چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران است.

وی با بیان اینکه این همایش در نوع خود بی سابقه است و میزان استقبال از آن بالا بوده است، عنوان کرد: یکهزار و ۷۳۵ مقاله به دبیرخانه همایش ملی آموزش ابتدایی در بیرجند رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان  با بیان به اینکه 269 پوستر به همایش رسیده و یکصد مقاله در همایش ارائه می شود، اظهار امیدواری کرد: یافته های این همایش در نظام تعلیم و تربیت کاربردی شود و دانش آموزان از نتایج آن بهره مند شوند.

به گفته لامعی  مجموعه مقالات این همایش در دو جلد کتاب به چاپ رسیده است، که: یک جلد کتاب در همایش توزیع می شود و جلد دیگر بعد از اتمام همایش برای شرکت کنندگان ارسال می شود.

وزیر آموزش و پرورش مدرسه ای را به نام دکتر شکوهی هدیه کرد

گفتنی است در این همایش دکتر فرشید شکوهی فرزند دکتر غلامحسین شکوهی پیام تشکر دکتر شکوهی را قرائت کرد و در ادامه مراسم «سند هویتی دکتر شکوهی  ، تمثال دکتر شکوهی در کنار مقبره ابن احسام خوسفی، تمبر دکتر شکوهی » با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان رونمایی  و تقدیم فرزند دکتر شکوهی شد. دکتر شکوهی به دلیل کهولت سن موفق به شرکت در این مراسم نشد.

همین گزارش حاکی است، مسئولین و شرکت کنندگان در همایش پس از مراسم افتتاحیه، ضمن بازدید از نمایشگاه دانش آموزان و کلنگ زنی آموزشگاه دکتر شکوهی که از سوی وزیر آموزش و پرورش به اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی هدیه شده، به شهرستان خوسف سفر کردند تا در شب شعری به عنوان  دکتر شکوهی شرکت کنند.

 ثبت خانه دکتر شکوهی در فهرست آثار ملی کشور

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حاشیه این همایش از ثبت خانه دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت خانه دکتر شکوهی در زادگاهش، شهرستان خوسف واقع است و دارای ویژگی های معماری، فرهنگی و سنتی است که به همین دلیل در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود.

شریعتی منش با بیان اینکه این بنای زیبا که به عنوان یک خانه باغ تاریخی است دارای فضاهای تابستان نشین مشرف به باغی زیبا و زمستان نشین است، ادامه داد: از دیگر بخش های آن می توان به یک ایوان با پوشش تاق و تویزه، سردر ورودی و هشتی اشاره کرد که با کاهگل و گچ اندود شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار