کد خبر: ۱۴۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸ 20 December 2015
کلمه آزادی از کلمات زیبایی است که هر انسانی را از حس داشتن آن به وجد می آورد و حسی مانند روییدن دو بال بر شانه ها را به انسان می بخشد که می تواند با آن به هر سو پرواز کند. البته این واژه مختص کارهای سیاسی و اجتماعی نیست و چند وقتی است پای به دنیای اقتصاد ایران نیز گذاشته است.

به گزارش «تابناک یزد»، چند وقتی است شنیدن این کلمه و کلماتی مانند آزادپزی نانوایی ها یا آزادسازی نرخ ارز، و آزادسازی نرخ هواپیما و آزادی های نظیر اینها، نه تنها باعث بال در نیاوردن می شود، بلکه سنگینی بیشتری را بر روی شانه های افراد می آورد.

اوایل همین ماه بود که شرکت هواپیمایی کشوری، دستورالعمل نرخ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را ابلاغ کرد که البته همزمانی این اتفاق با وجود تقاضا برای سفرهای زیارتی اربعین و شهادت امام رضا، مزید بر علت شد تا قیمت ها نجومی افزایش یابد؛ هر چند دلیل این همزمانی نیز جای بحث زیادی داشت.

البته مسئولان بر این باورند، آزادسازی نرخ ها، مطابق برنامه پنجم توسعه صورت گرفته و باید تا پایان این برنامه آزادسازی ها انجام می شد؛ البته تنها نرخ بلیت هواپیما شامل آزادسازی نشد و بعد از بلیت هواپیما قیمت بلیت اتوبوس، قطار و حتی برخی کالاهای اساسی از جمله روغن نیز افزایش پیدا کرد.

کسانی که طرفدار آزادسازی قیمت ها هستند، عموما افراد ذینفع در شرکت ها بوده و بر این باورند که آزادسازی نرخ ها شرایطی را ایجاد می کند تا خدمات بهتری از سوی شرکت های مسافربری برای مسافران صورت گیرد. همچنین باعث می شود سرمایه گذاران برای وارد شدن به این بازار انگیزه بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر انگیزه رقابت را در میان شرکت ها افزایش می دهد.

اما چیزی که در این میان عملا نصیب مردم می شود، رقابت برای بالا بردن قیمت هاست و نه تنها خبری از افزایش کیفیت در خدمات به چشم نمی خورد، بلکه در روزهای اخیر، شکایات از دیرکرد پروازها و برخوردهای نا متعارف با مسافران به خصوص مسافران پروازی بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد.

جالب آنکه پس از ورود مجلس به این موضوع و جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان این وزارت خانه اعلام کردند، افزایش قیمت ها به دلیل آزادسازی نبود و به این ترتیب همه تقصیرات بر گردن بلیت های چارتری انداخته شد و در واقع عذری بدتر از گناه را حواله مشتریان کردند.

عبدالرحمان رستمیان، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این روند گفت: آزادسازی به معنای افزایش دو برابری قیمت ها نیست. اساسا آزادسازی در شرایط موجود امکان پذیر نیست، ظرفیت هواپیمایی کشور ما مشخص است. ما نمی توانیم از وسایل به روز دنیا استفاده کنیم؛ بنابراین، نمی توانیم شرایط را نیز بهتر کنیم و بر اساس آن قیمت های خود را افزایش دهیم.

هم اکنون هواپیماهای ما مربوط به ده ها سال قبل می شود. ما هواپیمای جدید وارد ناوگان نکرده ایم که بخواهیم قیمت ها را افزایش دهیم، بنابراین بالا رفتن قیمت ها در شرایط موجود به هیچ عنوان منطقی نیست.

با شرایط موجود و با توجه به گفته های مسئولان می توان به این نتیجه رسید که آزادسازی تنها به نقره داغ کردن مصرف کننده ها انجامیده است، زیرا در ازای پول بیشتر نه تنها خدمات بیشتری دریافت نمی کند، بلکه همان امکانات قبلی هم کاهش پیدا می کند، پس تنها آسیب به خدمات گیرنده وارد می شود و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

پرواز قیمت ها و فرود نظارت ها به وضوح قابل لمس است و نتیجه آن بیلت یکسره 700 هزار تومانی به کیش و بلیت رفت و برگشت یک میلونی به مشهد مقدس است که در روزهای اخیر رکورد افزایش ها را شکسته اند. حال با این اوضاع معلوم نیست برج مراقبت نهادهای نظارتی قادر به کنترل فرود آوردن این قیمت ها خواهند بود یا بار دیگر شاهد تیک آف قیمت ها در آژانس های مسافرتی خواهیم بود.


تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار