رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیش‌بینی‌ها در زمینه وقوع آتش‌سوزی ها در جنگل و مرتع، گفت: صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان وظیفه یک دستگاه یا یک شخص نیست و همه ما در این زمینه مسئول هستیم.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵ 12 May 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید علی معتمدی‌پور در جمع خبرنگاران، نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها هشدار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در سال زراعی اخیر، بارش‌های بسیار خوبی داشتیم که هم به لحاظ کمیت و هم پراکندگی قابل توجه بودند و همین موضوع باعث شده که سطح پوشش مراتع بسیار وسیع شود و این هم یک مزیت است و هم یک خطر بالقوه محسوب می‌شود.

معتمدی‌پور با بیان اینکه همه ادارات در اطفای حریق مراتع و جنگل‌های استان موظف به همکاری هستند، افزود: با فرا رسیدن فصل گرما و با خشک شدن علفزار‌ها و سطح پوشش مراتع، پیش‌بینی می‌شود که آتش‌سوزی‌هایی را در روز‌ها و ماه‌های آتی داشته باشیم که ضروری است همه ادارات به ویژه خانواده جهاد کشاورزی با محوریت منابع‌طبیعی، بیش از گذشته آمادگی لازم را داشته باشند.

وی همچنین از کشاورزان خواست تا به هیچ عنوان بقایای گیاهی مزارع خود را بعد از برداشت، آتش نزنند که این کار علاوه بر آسیب جدی به بافت خاک و میکروارکانیسم‌های مفید خاک، موجب سرایت آتش به مراتع و جنگل‌ها خواهد شد.

معتمدی‌پور ادامه داد: نقش جوامع محلی و سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در پیشگیری و کاهش وقوع آتش‌سوزی‌ها بسیار موثری و پررنگ است که در این زمینه نیازمند یک انسجام و هماهنگی بین جوامع محلی و دولت در کاهش یا عدم آسیب به سرمایه ارزشمند این استان در جنگل و مرتع هستیم.

این استان با داشتن حدود ۸۷۴ هزار هکتار جنگل، سهمی ۱۶ درصدی از جنگل‌های زاگرس دارد که حفظ و نگهداری از آن‌ها یک اولویت حیاتی برای جهاد کشاورزی است.
همچنین میزان مراتع استان ۵۱۹ هزار هکتار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار