مدیر کل کتاب‌ خانه‌های عمومی استان قم از فعالیت کتابخانه مرکزی قم در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵ 24 March 2024

به گزارش تابناک قم، مهدی توکلیان در گفت‌وگویی خبری بیان کرد: به دلیل شبکه‌ای شدن کتاب‌خانه‌های عمومی، امسال ۱۸۵ کتاب‌خانه در ایام نوروز، در کل کشور، در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

مدیرکل کتاب‌خانه عمومی استان قم، عنوان کرد: در استان قم، ۲۵ کتاب‌خانه عمومی نهادی موجود است که کتاب‌خانه مرکزی در این ایام به روی مردم باز بوده و ساعت کاری نیز اطلاع‌رسانی شده است.

توکلیان به تعداد بازدید‌کنندگان اشاره کرد و گفت: درصد حضور در سالن مطالعه و امانت کتاب بالاست و بخش‌های دیگر، مثل اتاق علم و... به علت مسافرت‌های نوروزی و روزه ماه مبارک رمضان، مورد استقبال واقع نشده است.

وی اظهار کرد: کتاب‌داران در نقش مشاور به اعضای کتاب‌خانه‌ها کار سیر مطالعاتی را انجام می‌دهند و اعضای فعالی که ارتباط بیشتری با کتاب‌داران دارند؛ از سیر مطالعاتی بهره‌مند می‌شوند و با هر فصل و مناسبتی یک بسته پیشنهادی کتاب نورسیده معرفی می‌شود؛ که در ایام نوروز هم این طرح انجام شد.

توکلیان به جشنواره زائران کریمه پرداخت و گفت: یکی از مشکلات عمده قم، عدم تابلوی راهنمای زائران گردشگر است که مراکز فرهنگی مذهبی گردشگری باید طبق مرسومات دنیا به مسافران و گردشگران معرفی شود که خلاء این امر در مدیریت شهری احساس می‌شود.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های استان قم در ادامه افزود: در کنار این جشنواره، باید تور گردشگری مجازی قم راه‌اندازی می‌شد و شهری که بین دو گنبد طلایی و فیروزه‌ای حرم مطهر کریمه اهلبیت(ع) و مسجد مقدس جمکران قرار دارد؛ معرفی شود.

وی تاکید کرد: صرف ارائه آمار و اطلاعات عدد و رقمی در این جشنواره‌ها، کمکی برای ترویج تبیین و روشنگری شهر قم نخواهد بود و در کنار آن باید یک‌سری تحلیل و تفسیر باشد؛ تا قم از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت، معرفی شود.

وی در خصوص بخش ویژه این جشنواره گفت: پرداختن به حرم اهل بیت بودن شهر قم، با وجود هجرت فاطمه معصومه(س)و امامزاده موسی مبرقع (ع) در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع، می‌تواند به عنوان یک بخش ویژه قلمداد شود.

توکلیان به بخش دیگر این جشنواره پرداخت و گفت: در خصوص فعالیت سازمان‌ها در حوزه خدمت‌رسانی، باید به جنبه فرهنگی در ایام نوروز و پیوند بین ایرانی اسلامی بودن توجه ویژه داشت، چون هر قومیتی یک آئین و سنت‌های خاص دارد که در ایام نوروز باید به آن پرداخت.‌

وی در ادامه گفت: چون قم یک شهر مهاجرپذیر است؛ تقویت بین اقوام ایرانی با آئین‌های ایرانی اسلامی را می‌توان معرفی و اهمیت ویژه‌ای برای آن در این جشنواره قائل بود.

توکلیان در پایان گفت: اینکه ما قومیت‌ها، نژادها و قبیله‌های هر منطقه را بشناسیم در بازتاب رسانه‌ای آن نیز، اصحاب رسانه یک نگاه متفاوت رسانه‌ای پیدا می‌کنند.

توکلیان با اشاره به برنامه‌های اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان در عید نوروز بیان کرد: کتاب‌خانه مرکزی قم از ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ الی ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۵ و در روزهای غیر تعطیل نیز از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۸:۳۰ دقیقه به ارائه خدمت به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی می‌پردازد.

توکلیان خاطرنشان کرد: سایر کتاب‌خانه‌های عمومی استان قم نیز از روز ۵ فروردین الی ۱۱ فروردین از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۴ و پنج‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۳ فعالیت خواهند داشت.

وی بیان کرد: به میزبانی اداره کتاب‌خانه‌های عمومی استان محفل قرآن در قرآن به عنوان" بهار در بهار" و پویش "کتاب قدیمی تو، دوست جدید من" برکزار می‌شود.

مدیر کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان قم، در ادامه بیان کرد: در قالب این طرح، عموم مردم می‌توانند کتاب‌های خوانده شده خود را با توجه "خانه‌تکانی" آئین نوروزی ایرانیان، به دیگران به اشتراک بگذارنند و دیگران را در لذت خواندن کتاب سهیم کنند.

وی اشاره کرد: از هیات‌ها، مساجد و حسینیه‌ها دعوت می‌شود تا ضمن اطلاع‌رسانی این پویش به عموم مردم در شب‌های ماه مبارک رمضان، کتاب‌های اهدا شده از سوی مردم را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۵۸۷۵۸ به کتاب‌خانه‌های عمومی استان اهدا کنند.

توکلیان به یکی دیگر از اقدامات کتاب‌خانه‌های عمومی استان قم اشاره کرد و افزود: با اهدای ۱۸۰۰ جلد کتاب از سوی اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان قم به جمعیت هلال‌احمر استان، طرح " هر پایگاه امدادی، یک کتاب‌خانه عمومی" برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این ۱۸۰۰ جلد کتاب در ۱۳ عنوان بوده و به زودی در ۱۳ پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان قم جهت ارائه به زائران شهر مقدس قم قرار خواهد گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار