رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به رویکرد دستگاه قضایی برای تادیب و اصلاح، اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری حدود ۶ هزار رای جایگزین حبس در استان صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷ 04 March 2024

به گزارش تابناک گلستان، حیدر آسیابی ظهر امروز ۱۴ اسفند در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه حبس باید آخرین راهکار و جزا برای افرادی باشد که فعلشان با سوءنیت نبوده و یا از انجام کار خود نادم هستند، اظهار کرد: توصیه ما به همه قضات محترم چرخش به سمت صدور آرای جایگزین حبس مطابق قانون و با رعایت عدالت بوده است.

وی با بیان اینکه امسال قضات محاکم کیفری استان نزدیک به ۶ هزار رای جایگزین حبس صادر کردند که پنج درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، افزود: الزام به ارائه خدمات عمومی رایگان در بین آرای جایگزین حبس صادر شده، ۳۶ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با تاکید بر اینکه ارائه خدمات عمومی رایگان در امور آموزشی، بهداشتی، درمانی، فنی و کشاورزی، دوره مراقبت و جزای نقدی از جمله انواع آرای جایگزین حبس هستند، خاطرنشان کرد: این آراء مطابق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، از سوی قضات برای محکومان فاقد سابقه کیفری که جرایم غیرعمد و سبک مرتکب شده‌اند به‌جای زندان صادر می‌شود.

آسیابی تصریح کرد: علاوه بر این آرا، مختومه شدن پرونده‌ها در مرحله دادسرا با هدف جلوگیری از ورود متهمین به زندان مثل قرار تعلیق مراقبتی از دیگر نهادهای پیش‌بینی شده در قانون است که قضات دادسراهای استان گلستان، امسال برای متهمان صادر کردند.

وی با اشاره به اینکه از قضاتی که به سمت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های قانون برای صدور آرای جایگزین حبس در قبال جرایم سبک و کسانی که سابقه دار نیستند، حرکت کنند، قدردانی می شود، ادامه داد: استفاده از مجازات جایگزین حبس به معنی آسان گرفتن به مجرمان خطرناک نیست و در جرایم خشن و جرایمی که پای جان، مال و ناموس مردم و امنیت جامعه در میان است، نگاه قانون‌گذار و رویکرد ِ قضات، سختگیرانه است.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار