رویداد هنری«مشق‌های ناتمام»به یاد شهدای دانش‌آموز بمباران مراکز آموزشی و مسکونی زنجان توسط رژیم بعثی در سال 1365 برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹ 23 January 2024

به گزارش تابناک زنجان، به مناسبت گرامیداشت سالروز واقعه بمباران‌ مراکز آموزشی و مسکونی سال 65، رویداد هنری«مشق‌های ناتمام» امروز به همت حوزه هنری استان زنجان در کانون فرهنگی تربیتی سهروردی زنجان برگزار شد.

در پنجمین سال برگزاری محفل خاطره‌گویی«مشق‌های ناتمام» که به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز مدرسه نواب صفوی و ۲۲ بهمن کوچه بینش برگزار شد، ضمن خاطره‌گویی دانش‌آموزان و شاهدان واقعه از سه اثر هنری تولید شده در حوزه هنری استان زنجان نیز رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم، امیر نعمتی، رئیس حوزه هنری استان زنجان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کوچه بینش اظهار داشت: پس از گذشت 37 سال و اهمیت این واقعه تلخ، حوزه هنری استان زنجان با همکاری نهادهای فرهنگی استان در پنج سال متوالی برنامه‌های فرهنگی هنری متنوعی از قبیل برنامه‌های اجرایی و تولید آثار هنری با این مضمون را در راستای ثبت و ضبط خاطرات شاهدان واقعه انجام داده است.

                                                        نعمتی، رئیس حوزه هنری استان زنجان

رئیس حوزه هنری استان زنجان به کتاب«بچه‌های کوچه بینش» روایتِ داستانی خاطرات جمعی از دانش‌آموزان بمباران دوم بهمن سال 65 اشاره کرد که از آثار مکتوب حوزه هنری استان زنجان در سال 1402 است.

گفتنی است، این کتاب حاصل 500 ساعت‌ مصاحبه از شاهدان و راویان واقعه تلخ بمباران کوچه بینش است که شامل ۸ روایت از راویان عینی این حادثه است که با عنوان‌های «دود سیاه بالای مدرسه»، «امن‌ترین جای دنیا»، «روسیاهی کلاغ‌ها»، «رد ماندگار دست‌هایم»، «عجیب مثل رفتار بچه‌ها»، «قوها در تاریکی»، «رو به آسمان» و «راکت» توسط نویسندگان جوان زنجانی؛ زهره میر عیسی‌خانی، مهسا سیفی، لیلا دوستی‌فرد، معصومه دین‌محمدی، الناز مهدی‌زاده خدایاری و شاهین نصیری به تحریر درآمده است. 

                                                   رویداد فرهنگی مشق‌های ناتمام

نعمتی همچنین به دو کتاب مصور «عجیب مثل رفتار بچه‌ها» و «کلاغ‌های روسیاه» اشاره کرد که از دیگر آثار منتشر شده حوزه هنری استان در سال 1402 است که توسط هنرمندان جوان استان، مائده نجفلو و مینا جزئی تصویرگری شده و مضامین این دو کتاب برگرفته از داستان‌های کتاب «بچه‌های کوچه بینش» است که متون داستانی این کتاب‌ها به ترتیب توسط لیلا دوستی‌فرد و مهسا سیفی نگارش شده است.

رونمایی از محصولات تولید شده حوزه هنری استان زنجان از قبیل سه اثر مکتوب «بچه‌های کوچه بینش»، «عجیب مثل رفتار بچه‌ها» و «کلاغ‌های روسیاه» و دو عنوان اثر کمیک‌موشن از داستان‌های واقعه بمباران مدرسه بینش بخشی از رویداد هنری «مشق‌‌های ناتمام» بود که با حضور مسئولین استانی برگزار شد. 

                                تجلیل از برترین‌های رویداد فرهنگی مشق‌های ناتمام 

همچنین، تولید مستند «بچه‌های کوچه بینش» در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه به کارگردانی شبنم طارمی و وحید انصاری و تولید نماهنگ«پرواز فرشته‌ها» به کارگردانی امیرحسین نورالله از دیگر آثار هنری تولید شده حوزه هنری استان زنجان در سال 1400 است که در تولید این مستندها سعی بر آن بوده تا این واقعه تلخ از زبان شاهدان عینی و بازماندگانش به تصویر کشیده و ضبط و ثبت شود.
خاطره‌گویی مهدی یعقوبی و فرهاد تفویضی از دانش‌آموزان سال 65 و محمدرضا معجونی از امدادگران واقعه تلخ بمباران مدارس کوچه بینش، پخش نماهنگ «پرواز فرشته‌ها» و یکی از آثار کمیک‌موشن بخش‌های از رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» بود.

همچنین در این رویداد ضمن تجلیل از مادران معظم شهدای دانش‌آموز بمباران کوچه بینش از نویسندگان، راویان و هنرمندان آثار مکتوب نیز تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، این رویداد با همکاری و مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان و صداوسیمای مرکز زنجان با حضور مادران گران‌قدر شهدای والامقام بمباران مدارس کوچه بینش، معاون سیاسی امنیتی و مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیر کل آموزش و پرورش، دکتر سلامت معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و دکتر قاسمی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، دانش‌آموزان، و شاهدان آن واقعه تلخ برگزار شد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار