نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امروز ۸۵ درصد از خوراک مصرفی آبزیان در حوزه‌های گرم‌آبی و سرد آبی در این استان تولید و به سراسر کشور ارسال می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴ 08 October 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، امین مالکی در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره‌های اقتصادی و ارزش افزوده قتصادی، گفت: این استان قطب تولید ماهیان سردابی کشور است و پس از ۱۲ سال تلاش صنعت‌گران و تولیدکنندگان، امروز به بزرگ‌ترین تولیدکننده خوراک آبزیان کشور نیز تبدیل شده‌ایم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امروز ۸۵ درصد از خوراک مصرفی آبزیان در حوزه‌های گرم‌آبی و سرد آبی در این استان تولید و به سراسر کشور عرضه می‌شود بنابراین این استان امروز به عنوان تکمیل‌کننده زنجیره اقتصادی آبزی‌پروری کشور شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری استانی کم‌برخوردار است، افزود: با این وجود در این استان استعداد‌های بالقوه‌ای وجود دارد و با همتی که امروز در جامعه اقتصادی شکل گرفته امیدواریم شاهد شکوفایی بیش از پیش این استعداد‌ها باشیم.

مدیر داخلی شرکت فرادانه عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری از ابتدای انقلاب اسلامی سهمی از شرکت‌های دولتی که بتوانند تکمیل‌کننده زنجیره اقتصادی باشند همچنین مقدمات اشتغال‌زایی در استان را فراهم کنند نداشته، اما هم‌اکنون زنجیره ارزش در این شرکت شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری جزء بهترین مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور یا حتی دنیا است، بیان کرد: این مزارع در حال مکانیزه شدن هستند و از بهترین آب موجود در دنیا استفاده می‌کنند و این موضوع دومین حلقه زنجیره اقتصادی حوزه آبزیان در استان به شمار می‌آید.

تمامی مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری فعال است

مالکی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تمامی مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری فعال است و هیچ مزرعه‌ای به علت مشکلات اقتصادی غیرفعال نیست، تصریح کرد: همین امر موجب شده تولید ماهی قزل‌آلا در استان به عدد ۳۰ هزار تن برسد که رقم قابل توجهی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: حلقه سوم زنجیره اقتصادی حوزه آبزیان واحد‌های فرآوری و بسته‌بندی است که امروز بهترین و مدرن‌ترین واحد‌های فرآوری آبزیان در حوزه ماهیان سردآبی در استان وجود دارد و ۸۰ درصد از صادرات ماهی قزل‌آلا کشور در این واحد‌ها آماده‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: حلقه چهارم زنجیره اقتصادی حوزه آبزیان تولید خوراک است که این حلقه در واقع مهم‌ترین بخش زنجیره محسوب می‌شود و در حال حاضر ۸۵ درصد از خوراک آبزیان کشور در این استان تولید می‌شود نکته قابل توجه این است که کیفیت خوراک آبزیان تولید شده نیز بسیار بالا و مطلوب است.

عمده صادرات خوراک آبزیان از ایران سهم چهارمحال و بختیاری است

مدیر داخلی شرکت فرادانه افزود: سال گذشته صادرات خوراک آبزیان از ایران به سایر کشور‌ها حدود ۳۵ هزار تن بود که عمده این صادرات نیز از استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

وی با بیان اینکه حلقه پنجم زنجیره اقتصادی حوزه آبزیان کارخانجات پودر ماهی است، ادامه داد: کارخانجات پودر ماهی که در جنوب و شمال کشور فعالیت داشتند در حال تعطیلی بودند یعنی حدود ۳ هزار نفر از صیادان از زنجیره صید و صیادی برای این کارخانجات خارج شده بودند، اما با قرارگیری این کارخانه‌ها در زنجیره اقتصادی تمامی آن‌ها با صد در صد ظرفیت در حال فعالیت هستند و امسال برای چهارمین سال متوالی حتی یک کیلوگرم پودر ماهی از سایر کشور‌ها وارد ایران نشده است.

مالکی عنوان کرد: سیستم حمل و نقل داخلی و خارجی آبزیان حلقه ششم زنجیره اقتصادی حوزه آبزیان به شمار می‌آید که خوشبختانه این سیستم در این استان شکل گرفته است همچنین اولین کنسرو ماهی قزل‌آلا به روش درب شفاف در استان تولید شده و امروز این محصولات به کشور روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به انجام مقدمات ایجاد کارخانه روغن‌کشی در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: در نتیجه با واردات دانه‌های روغنی می‌توانیم روغن و کنجاله سویا مورد نیاز غرب و جنوب غرب کشور را تامین کنیم نکته قابل توجه این است که این اقدام کاملا به وسیله بخش خصوصی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در استان چهارمحال و بختیاری چندین شرکت، در زمینه تولید خوراک آبزیان فعالیت می‌کنند که در این میان هلدینگ فرادانه، بزرگترین تولیدکننده خوراک آبزیان در خاورمیانه می‌باشد، فعالیت این هلدینگ از ابتدای زنجیره که تکثیر تخم چشم‌زده است آغاز می‌شود و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی و فرآوری آبزیان از زنجیره‌های ارزش این شرکت می‌باشد این هلدینگ نقش بزرگی در تکمیل زنجیره اقتصادی حوزه آبزیان کشور دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار