کد خبر: ۱۱۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 15 October 2015

کارشناس ارشد تربیت‌بدنی زندان‌های گیلان با اشاره به کمبود فضا و امکانات در زندان‌ها، گفت: با توجه به سادگی و کم‌خرج بودن ورزش کبدی و عدم نیاز آن به محوطه بزرگ و وسایل بازی خاص، این رشته ورزشی برای زندانیان انتخاب شد.

محمد نیری، کارشناس ارشد تربیت بدنی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به اینکه در زندان‌ها با کمبود فضا و امکانات مواجه هستیم، اظهار کرد: محیط بسته و آمار زیاد زندانیان در کنار تمامی مشکلاتی که یک زندانی به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده و از لحاظ روانی با آن مواجه است، ما را بر آن داشت که برای کاهش این آسیب‌ها و افزایش سلامت جسمی و روحی زندانیان، به فکر ورزش‌هایی باشیم که علاوه بر تحرک و افزایش سلامتی، به صورت بازی اجرا شود، تا هم با نشاط و شادابی همراه شده و هم تخلیه انرژی انجام شود.

وی ورزش کبدی را یک بازی اصیل بومی - محلی ایرانی دانست و افزود: همه ما بازی کبدی را به نام «زو» می‌شناسیم که ریشه مازنی دارد؛ اما در گیلان به بازی «شیرین دودو» معروف است. لذا با توجه به سادگی و کم‌خرج بودن ورزش کبدی و عدم نیاز آن به محوطه بزرگ و وسایل بازی خاص، این رشته ورزشی برای زندانیان انتخاب شد.

کارشناس ارشد تربیت بدنی زندان‌های گیلان با بیان اینکه کبدی یک بازی خارج سالن و سالنی پرتحرک و ترکیبی از ورزش‌های کشتی و راگبی است، تصریح کرد: بازیکنان برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف، به مهارت، انعطاف‌پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرأت نیاز دارند؛ در واقع این بازی با نشاط و لذت زیادی اجرا می‌شود.

نیری درباره برنامه‌های سازمان زندان‌ها جهت توسعه ورزش کبدی در بین زندانیان، گفت: در همین راستا، اداره تربیت بدنی سازمان زندان‌ها، تفاهم‌نامه‌ای را با فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی منعقد کرد و پس از آموزش اولیه به مددجویان سراسر کشور، اولین جشنواره ورزش کبدی به صورت همزمان در 15 مهرماه 94 در زندان‌های مرکزی برگزار شد. اداره‌کل زندان‌های گیلان نیز هماهنگی‌های لازم را جهت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با هیأت کبدی استان انجام داد و با حضور دو نفر از مربیان گیلانی کبدی که از اعضای تیم ملی نیز هستند، آموزش ورزش کبدی ویژه مددجویان را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعامل بسیار مطلوبی که بین مدیرکل زندان‌های گیلان و مدیرکل ورزش و جوانان استان وجود دارد، تلاش داریم که بعد از این جشنواره نیز بتوانیم ورزش کبدی را در همه زندان‌های استان به نحو مطلوب دنبال کنیم و کبدی را بعد از ورزش صبحگاهی و همگانی به قطب سوم ورزش زندان‌های گیلان مبدل سازیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار