کد خبر: ۱۱۲۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳ 21 August 2023

طی بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جریان های سیاسی و رسانه ای و تبلیغاتی غرب و متحدان آن ها در اقصی نقاط جهان، سیاه نمایی از ایران و تحولات مرتبط با این کشور را به یک دستورکار محوری برای خود تبدیل کرده اند. دستورکاری که مستقیما ریشه در راهبردهای دیکته شده اتاق های فکر دولت‌های غربی و جریان های مخالف با ایران دارد و هدف از آن برسازی تصویری سیاه و عقب مانده از کشوری است که تن به آنچه مطلوب غرب می باشد، نداده و نمی دهد.

به بیان ساده تر، جهان غرب سعی داشته تا از تبدیل شدن ایران به یک الگوی موفق نزد دیگر ملت ها و کشورهای آزادیخواه و مستقل جهان جلوگیری کند و مانع از شکل گیری یک دومینوی ریزشی علیه ساختارهای هژمونیک و سلطه طلبانه مطلوب خود در عرصه نظام بین الملل شود. درست به همین دلیل هم است که شاهدیم ایران از جمله کشورهایی در جهان است که روزانه هدف هزاران هجمه رسانه ای و تبلیغاتی در موضوعات مختلف قرار می‌گیرد.

در این فضا، رسانه های ایرانی و به طور خاص رسانه های برون مرزی کشورمان، از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند. رسانه هایی که با نمایش واقعیت ها و پیشرفت های ایران در حوزه های مختلف، سعی در ایجاد جبهه ای تازه در میدان جنگ رسانه ای و تبلیغاتی در برابر جریان های مخالف با کشورمان دارند. در این چهارچوب، شبکه هوسا تی وی به عنوان رسانه برون مرزی کشورمان که جامعه هدفِ کشورهای آفریقایی را در دستورکار دارد، فضا و میدان مانور مساعدی را جهت نمایش و آگاهی بخشی در باب ظرفیت های قابل توجه کشورمان در حوزه های مختلف دارد.

شاید یکی از عینی‌ترین نمودهای پیشرفت ایران در فضای تحمیل سیل گسترده ای از فشارها و تهدیدها و تحریم‌ها علیه کشورمان، اقدام تحسین برانگیز چند وقت گذشته یگان 86 نیروی دریایی کشورمان متشکل از ناوچه های دنا و مکران در انجام عملیات دریایی به دور کره زمین در فاصله زمانی 213 روز باشد. اقدامی که نمونه ای عینی از خودباوری ملت های آزاده و مستقل در جهان است و البته می تواند برای دیگر ملت ها نیز الگوساز باشد. مساله‌ای که انعکاس آن در قالب رسانه ای نظیر هوسا تی وی و برای ملت های آفریقایی که شدیدا از امپریالیسم و استعمار غربی آسیب دیده اند، می تواند حامل پیام ها و معانی قالب توجهی باشد.

در این میان، اصلی ترین معنی این موضوع نیز همان نیروی خودباوری است که می تواند زنجیر امپریالیسم و استعمار پنهان غرب بر دستان ملت های آفریقایی را پاره کند. البته که توانمندی های ایران در حوزه های موشکی، پهپادی، توان هسته ای، حوزه های مختلف علمی، کشاورزی، فناوری و البته حکمرانی نیز، همه و همه عرصه هایی هستند که پرداخت رسانه ای هوسا تی وی به آن ها در قالب برنامه های تحلیلی رسانه ای می تواند ظرفیت های قابل ملاحظه ای را به نفع جبهه ملت های آزاده در جهان فعال کند و در شرایطی که کریدورهای قدرت در جهان نیز در حال تغییر هستند، تحولات قابل توجهی را به نفع ملت های آزاده و مقاوم رقم بزند.

البته که مانورهای هوسا تی وی در مورد همین مسائل بوده که شاهد بوده ایم از زمان افتتاح این شبکه، هوسا تی وی را به آماج حملات جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و به ویژه متحدان آن ها در کشورهای آفریقایی تبدیل کرده و همگی این جریان ها از این شبکه به مثابه ابزار پروپاگاندای ایران یاد می کنند. به بیان ساده تر، محتوای ارائه شده از سوی هوسا تی وی به قدری می تواند تاثیر گذار باشد که جریان های مخالف با آن، سعی در نفیِ کلیت این شبکه و معادل سازی آن با مفاهیم منفی دارند.
رویکردی که البته چندان عجیب هم نیست و تاکنون بارها و بارها کشورهای غربی نشان داده اند که برخلاف ادعاهای خود در مورد آزادی بیان و رسانه، سخت ترین سانسورها و اقدامات تنبیهی و محدودکننده را علیه رسانه‌ها اعمال می کنند و در این رابطه به هیچکس نیز پاسخگو نیستند. از این منظر، مشکل اصلی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و مخالف با ایران با شبکه هوسا تی وی، ریشه در این مساله دارد که این شبکه، ایرانی را به افکار عمومی آفریقایی معرفی می کند که از دید غرب، نباید شناخته شود!

از این منظر، سرمایه گذاری های راهبردی روی شبکه هوسا تی وی و رسانه های شبیه به آن، نه یک نکته مثبت بلکه یک الزام راهبردی در راستای منافع ملی کشورمان و جریان مقاومت در عرصه بین المللی است که بایستی حکمرانی کلان کشورمان به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار