اولین کنگره محمودخان دزلی
اولین کنگره محمودخان دزلی با حضور استاندار کردستان، مسئولان استانی و شهرستانی، نویسندگان، تاریخ نگاران، و شاعران علاقه‌مندان در روستای دزلی شهرستان سروآباد برگزار شد
کد خبر: ۱۱۱۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲ 25 June 2023

به گزارش تابناک کردستان اسماعیل زارعی کوشا در ابتدای مراسم کنگره مرحوم محمودخان دزلی در روستای دزلی سروآباد با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا به ویژه شهدای پرافتخار خطه‌ی کردستان و منطقه سروآباد اظهار کرد : خداوند را شاکرم که در میان مردمان باشرف، با افتخار و ولایت مردم روستای دزلی باشم. مردمی که در دوران دفاع مقدس و در دورانی که این منطقه با قدوم مبارک رهبر انقلاب در آن زمان متبرک شد تحت حملات وحشیانه رژیم بعثی بودند اما هیچگاه از کیان این سرزمین و انقلاب پا پس نکشیدند.

زارعی کوشا ادامه داد: سلام و دورد میفرستم بر نماد و الگوی غیرت، شجاعت و مردانگی مرحوم محمودخان دزلی که نه تنها برای دزلی و سروآباد بلکه برای تمام کوردستان و کوردها اسطوره‌ی آزادی و ازادی خواهی شده است .

بزرگ مردانی که برای آزادی خاک و دیارشان حماسه خلق کرده و برای مردم و خاکش از خود گذشته باشد در حافظه پر افتخار تاریخ باقی خواهد ماند که بی شک یکی از این چهره ها مرحوم محمود خان دزلی است و ماندگاری ایشان و امثال آن مرحوم و زنده ماندن در تاریخ، گذشتن از بند خویشتن و فدا شدن در راه مردم و آب و خاک‌شان بوده است .

استاندار کردستان ادامه داد : در چند دهه گذشته و عمر با برکت انقلاب اسلامی از این چهره ها کم نداشته‌ایم، شخصیتی همچون شهید سردر حاج قاسم سلیمانی که امروز نه تنها برای ایران و ایرانی بلکه برای تمام بشریت و تمامی آزادی خواهان جهان مایه فخر و مباهات است، جا دارد در کنگره بزرگ مردی همچون مرحوم محمود خان دزلی از آن شاگرد ممتاز  انقلاب یاد کرد. آن بزرگ مردی که در تنگناها در مقابل وحشی گری های داعشیان ایستاد و مانع ورود آنان از دروازه های اقلیم کردستان و پا گذاشتن در مناطق کوردنشین شد. قطعا حاج قاسم تا ابد در قلب هر کورد منصف باغیرت و باشرفی زنده است و ما کوردها هیچگاه این رشیدمردان را فراموش نخواهیم کرد .

اسماعیل زارعی کوشا گفت: اژ اصالت، تاریخ، فرهنگ، عرفان و هنر مردم کورد هیچگاه حکومت های ستم شاهی از قاجاریان تا پهلوی بعنوان یک گنجینه نه تنها استفاده نکردند بلکه همواره با دید سرکوب به مردم باشرف کورد نگاه کردند و امروز افتخار ما این است نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راس مقام معظم رهبری کوردها و کردستان را استان فرهنگی نامیدند و همواره برنوکری و خدمت به این مردم تاکید کرده اند و جای افتخار است که شخص رییس جمهور نیز خود را خادم این مردم می داند ‌و ماهم افتخارمان نوکری و خدمت گزاری این مردم است.

استاندار کردستان با اشاره به سفر اقتصادی اخیرش به اقلیم کردستان عراق افزود : در سفرم به حلپچه مردم آنجا گفتند در روزگاری که صدام ملعون از زمین و زمان بر ما آتش گشود هیچ جایی جز مردم کردستان ایران و این منطقه پذیرای ما نبود و به نیکی از مردمان با شرف این دیار یاد کردند .

زارعی کوشا با احصای دغدغه ها و مشکلات این منطقه و وعده پیگیری های لازم اصلی ترین دغدغه مردم دزلی را آب شرب عنوان کرد و افزود ان شالله تا تابستان سال جاری حل خواهد شد و به جد پیگیر سایر دغدغه های این مردمان فهیم خواهیم بود .

اولین کنگره محمودخان دزلی با حضور استاندار کردستان، مسئولان استانی و شهرستانی، نویسندگان، تاریخ نگاران، و شاعران علاقه‌مندان در دزلی برگزار شد

اولین کنگره محمودخان دزلی امروز شنبه مورخ سوم تیرماه در روستای دزلی با حضور دکتر اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان برگزار شد .  این کنگره برای اولین بار برای معرفی شخصیت ضد استعمارگر برگزار شد .

استاندار کردستان در حاشیه مراسم اولین کنگره محمود خان دزلی در روستای دزلی از غرفه های نمایشگاه صنایع دستی بازدید و بدون واسطه با مردم این منطقه دیدار کرد

محمود خان دزلی از خوانین مشهور منطقه اورامانات است که سال‌ها علیه استکبار انگلیس و رژیم ستمشاهی مبارزه کرد و هیچ وقت حاضر به تسلیم نشد و حتی در سال ۱۹۱۹ موفق به شکست انگلیس و آزادی شهر سلیمانیه از لشکر انگلیس شد.
وی بعد ازآن به توطئه رزم آرا یکی از افسران ارشد رژیم شاه که برای صلح و سازش با او آمده بود مسموم و جان خود را از دست داد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار