مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه گفت: ۲۵ واحد آموزشی خیرساز با ۲۹ میلیارد تومان اعتبار امسال در استان در حال احداث است.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ 20 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «مرزبان نظری» اظهار کرد: امسال علاوه بر این ۲۵ مدرسه، انعقاد تفاهم‌نامه چهار تا پنج مدرسه دیگر نیز در حال انجام است که مراحل ساخت آنها به زودی آغاز خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال شمار مدارس احداثی خیرساز استان به ۴۰ تا ۴۵ واحد و اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث آنها نیز به حدود ۵۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه پارسال نیز ۴۲ مدرسه با ۵۴ میلیارد تومان با کمک خیرین در نقاط مختلف استان ساخته شد، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۱۰ خیر حقیقی و حقوقی از جمله موسساتی مانند بنیاد برکت و بنیاد علوی با این اداره کل در حال همکاری هستند.

۱۲.۵ درصد مدارس استان، نیاز به بازسازی دارند

نظری یادآور شد: هم اکنون ۱۲.۵ درصد مدارس استان نیاز به بازسازی دارند و این درحالی است که میزان اعتبارات استانی این اداره کل که در سال های گذشته ۲۰ درصد کل اعتبارات استانی را تشکیل می داد هم اکنون به ۲ درصد رسیده است که به هیچ عنوان کافی نیست.

وی اضافه کرد: در حالی که این اداره کل ۲۲۰ میلیارد تومان از محل کمک خیرین و ۲۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص بودجه دارد، اعتبار استانی اختصاص یافته به آن تنها ۱۲ میلیارد تومان است.

نظری ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ که بحث تخریب و بازسازی مدارس در کشور باز شد در طول هشت سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص اعتبارات، این طرح در قانون برنامه پنجم و ششم محقق نشد که پیش آمدن مساله تحریم ها نیز موجب کاهش اعتبارات این اداره کل شد از اینرو از بحث و ظرفیت خیرین در این زمینه استفاده شد.

احداث ۵۲۶ مدرسه با اعتبارات خیرین در استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه کار بازسازی مدارس در استان از مدارس مخروبه روستایی با تعداد دانش آموز بالا آغاز شد، افزود: در هشت سال گذشته ۵۲۶ مدرسه با اعتبارات خیرین و مشارکتی در سطح استان احداث شده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه های احداث مدارس در چند سال اخیر یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ هر متر مربع ساختمان با هزینه ۷۰۰ هزار تومان به پیمان می رفت درحالی که این میزان هم اکنون به ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

نظری با بیان جوابگو نبودن اعتبارات اختصاصی برای تخریب و بازسازی مدارس افزود: امسال از ۳۳۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی از ردیف های مختلف تنها ۱۰ میلیارد تومان آن در بخش تخریب و بازسازی است که با این اعتبار حتی یک مدرسه ۱۲ کلاسه نیز ساخته نمی شود.

سرانه فضاهای آموزشی استان کرمانشاه به ازای هر دانش آموز در حال حاضر ۶.۴ متر مربع است که این میزان ۱.۲ متر مربع بیشتر از میانگین سرانه کشوری (۵.۲ ) است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا، نزدیک به چهار هزار مدرسه دارد و حدود ۳۷۰ هزار نفر دانش آموز و ۲۶ هزار معلم در این مدارس مشغول تحصیل و فعالیت آموزشی هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار