معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باتوجه به گزارش های چند روز اخیر ابتلای دو بیمار مبتلا به وبا یک مورد در شهرستان همدان و یک مورد در شهرستان اسد آباد تایید شده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱ 12 September 2022

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باتوجه به گزارش های چند روز اخیر ابتلای دو بیمار مبتلا به وبا یک مورد در شهرستان همدان و یک مورد در شهرستان اسد آباد تایید شده است.


به گزارش تابناک همدان، فاطمه ترکمان اسدی با بیان این مطلب اظهار داشت: لازم است بدون هیچ تشویش خاطر و ایجاد اضطراب مضاعف در مورد وبا، راه‌های پیشگیری و علائم آن بدانیم.


وی افزود: بیماری که وبا دارد علائمی همچون سایر بیماران گوارشی طیفی از علائم را دارند اما هر فردی که باکتری وبا وارد بدن آن می شود الزاما علائم ندارد و گروه بزرگی از افراد هستند که سیستم ایمنی مناسبی دارند و باکتری وارد بدن آنها می شود و هیچ علامتی از بیماری را بروز نمی دهند.

معاون درمان دانشگاه ابن سینا همدان با بیان اینکه درصدی از افراد که به دنبال ورود باکتری در روده هایشان علائم بیماری بروز می‌دهند می توانند طیفی از علائم از خفیف، متوسط و شدید را داشته باشند، خاطر نشان کرد: معمولا این بیماران تهو، استفراغ و اسهال دارند که اسهال آنها فرم متفاوتی دارد بیماران که دچار بیماری اسهال می شوند معمولا به صورت دل پیچه و شکم درد بروز می‌کند که این شکم درد علامت مهمی در اکثر بیماران است در صورتی که در بیماران وبایی دل پیچه و شکم درد خیلی تجربه نمی کنند.


ترکمان اسدی اشاره کرد: بیمار وبایی در دفع اجابت حجم دفعی بسیار زیادی را دفع می کند، تعداد دفع اجابت مزاج زیاد است و بدون اینکه دل پیچه داشته باشد احساس نیاز به دفع پیدا می‌کند و به دنبال فرایند دفع مایع ای از فرد خارج می شود که نمایی شبیه لعاب برنجی است که معمولا بدبو هم نیست.

 

وی افزود: گاها بیماران وبایی ممکن است به دنبال دفع زیادی که دارند املاح در بدن آنها کاهش یابد و درد در پشت ساق و بدن را حس کنند و یا بسته به شدت علائم اگر به سمتی روند که میزان حجم مایع دفع آنها زیاد شود ممکن است کم اب شوند، حالت خواب آلودگی، کاهش هوشیاری، افت فشار خون یا علائم شدید تری را نیز تجربه کنند.


این مقام مسیول اشاره کرد: چنان چه افراد  علائم بیماری اسهال داشتند حتما به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و از پزشک مشاوره و درمان های لازم را دریافت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه گروه خاصی در صورت ابتلا به وبا مستعد به فرم های شدید می شوند، گفت: این گروه  شامل افرادی هستند که بیماری زمینه ای جدی دارند مانند بیمارانی که دیابت شدید پیش رونده دارند که کنترل نشده، بیمارانی که سرطان زمینه ای دارند، بیماران پیوندی و بیمارانی که دیالیز می شوند لذا اگر بیمار، بیماری زمینه ای شدید و کنترل نشده داشته باشد در صورتی که چه وبا یا هر بیماری گوارشی دیگه ای مبتلا شود آسیب بیشتری می بینند زیرا ممکن است بیماری در این افراد شدت بالاتر و عوارض جدی تری ایجاد کند.

ترکمان اسدی ادامه داد: از گروه های دیگری که حائز اهمیت هستند اطفال و سالمندان اند به این دلیل که این افراد هم ممکن است این علائم را کامل گزارش نکنند، دیر تشخیص داده شوند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در خانم های باردار نیز ممکن است به شدت به کم آبی مثل کودکان زیر ۵ سال و افراد سالمند حساس باشند و با کمترین کم آبی وضعیت تعادلی بدنشان دچار اخلال شود.


وی در خصوص درمان وبا گفت: نگرانی ای در مورد درمان وبا نداریم زیرا درمان پیچیده ای ندارد فقط مهم است فردی که مبتلا می شود به موقع به پزشک مراجعه کن، درمان بیماران وبایی با جایگزینی آب و املاح است مهم ترین و اساسی ترین رکن درمان این است آبی که از بدنشان دفع می شود حتما جایگزین شود .


به گفته وی، اکر فرم بیماری خفیف است با پودر او آر اس و مایعاتی که فرد در روز مصرف می کند به راحتی این جایگزینی اتفاق می افتد که توصیه می شود حدودا ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی سی پودر او آر اس به اعضای هر نوبت دفع اسهالی بیمار میل کند و وضعیت را جبران کند اگر شدت بیماری متوسط باشد باید درمان های جدی تر تزریقی تا فرم شدید که نیاز باشد بیمار چند روزی تزریقی سرم های مختلف و حتی گاها با حجم زیاد دریافت کند تا مایعاتی که از بدنش دفع شده به سرعت جایگزین شود.

ترکمان اسدی گفت: غیر از مایعات که حائز اهمیت است باید املاحی که از بدن دفع می شود جایگزین شود زیرا برخی از املاح بدن با اسهال و روند دفع از بدن خارج می شوند که نقش مهمی در تثبیت و تنظیم تعالد بدن دارند مثلا کلر، پتاسیم و ... که پودر او آر اس که در درمان بیماری های اسهالی بسیار مهم است مورد استفاده قرار گیرد.


به گفته وی، معادل پودر او آ ر اس با آب و نمک و شکر نیز در منزل می توان تهیه کرد جایگزین مناسبی برای املاحی که در روند اسهال ممکن است بیمار دفع کند.

وی در خصوص راه های انتقال بیماری وبا گفت: به صورت مستقیم از طریق بیماری که آلوده است و بهداشت فردی را رعایت نکند و دیگری راه مستقیم است یعنی استفاده از سبزیجات و میوه ها الوده و حتی یخ ها الوده ای که به صورت فله ای عرصه می شوند می توانند منبع آلودگی باشند.


ترکمان اسدی ادامه داد: راه جلوگيري از ابتلا به وبا بسیار ساده است کافی است بهداشت فردی خود و اطرافیان را رعایت کنیم.


وی تاکید بر شست و شوی دست ها با آب و صابون کرد و گفت:  استفاده از آب آشامیدنی سالم، تامین منابع غذایی از محل  مطمئن، جلوگیری از عدم نگه داشت غذا های پخته شده به مدت طولانی و شست و شوی طرف با آب تمیز اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار