مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نرخ بیکاری این جزیره کمتر از میانگین کشوری و زیر چهار درصد قرار دارد.
کد خبر: ۹۸۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵ 23 August 2021

محمدعلی جلایر روز دوشنبه اظهار داشت: این که جزیره به دلیل اجرای طرح های مختلف از پتانسیل ها و ظرفیت های قابل توجهی برای جذب نیروی کار از نقاط مختلف کشور دارد.

وی با بیان این که اکنون ۳۵ هزار نفر در تامین اجتماعی کیش بیمه شدند، یادآور شد: از این تعداد ۳۲ هزار نفر بیمه شده اجباری در واحدهای ساختمانی، شرکت های سرمایه گذاری و واحدهای خدماتی و گردشگری و بقیه در مشاغل اختیاری مشغول به کار هستند.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد کیش به منظور حمایت از جامعه کارگری در راستای دستیابی به اهداف و سیاست های کلان این سازمان در بخش های مختلف از جمله حمایت از حقوق کارگران و ارتقای سطح رفاه آنان سامانه هوشمند اشتغال را راه اندازی کرده و تا کنون ۴۵ درصد اطلاعات کارگران در آن ثبت شده است.

به گفته جلایر سامانه هوشمند کار و اشتغال با هدف استانداردسازی شرایط کسب و کار، صیانت از حقوق کارگران و حمایت از کارفرمایان و سرمایه گذاران راه‌اندازی شده است.

مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش افزود: این اقدام در حذف قرارداد های سفید امضا تاثیر گذار بوده چرا که کارگران می توانند در قالب خدمات این سامانه از کارت اشتغال بهره‌مند شود.

وی با بیان این که احصا حقوق کارگران از کارفرمایان از دیگر مزایای سیستمی شدن فعالیت های کارگری و کارفرمایی در جزیره است، افزود: در خصوص ارتقای رفاه کارگران علاوه بر تشکیل و تجهیز کمپ های کارگری، افرادی که نقش مهمی در توسعه جزیره دارند از برخی امتیازات برخوردار خواهند شد.

وی در خصوص سازش ۲۵ درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در کیش، گفت: امسال ۱۶۱ پرونده در اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل و پس از رسیدگی به تمام پرونده ها، حکم نهایی آنها صادر شده که ۲۵ درصد این پرونده با سازش طرفین خاتمه یافته است.

جلایر اضافه کرد: با رسیدگی به دعاوی این پرونده ها هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از حقوق کارگران از کارفرمایان احصا شده و علاوه بر آن ۴۱ مورد از این پرونده ها با همکاری کارگر و کارفرما به سازش منجر شده است.

وی با بیان این که برطرف کردن دعاوی بین کارگران و کارفرمایان با هدف سازش، یکی از مهم‌ترین سیاست ‎های اتخاذ شده این اداره است افزود: اختلافات فردی بین کارفرما و کارگر ناشی از اجرای مقررات قانون کار، سایر مقررات تبعی، موافقتنامه های کارگری است.

وی گفت: با اتخاذ تمهیدات لازم اطاله دادرسی به اختلافات کاگری و کارفرمایی در این جزیره به کمتر از یک ماه کاهش یافته و سعی می شود با حداکثر رعایت عدالت، نسبت به این اختلافات در واحد کار و خدمات اشتغال کیش رسیدگی شود.

جلایر افزود: از ابتدای مرداد به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه، ثبت شکایات کارگری سامانه ای شده و کارگران می توانند با مراجعه به سامانه هوشمند کار و اشتغال به آدرس الکترونیکی job.kish.ir نسبت به ثبت دادخواست خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار