از انتشار خبر‌های تلخ کرونا چنین برمی آید که حال هرمزگان و البته جزیره کیش خوب نیست. مرگ و میر‌های روزانه همه را داغدار کرده است.
کد خبر: ۹۸۶۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳ 17 August 2021

کیش که این روز‌ها در سوگ فرزندانش خون گریه می‌کند از مردم و مسئولان کمک می‌طلبد. از دست دادن افرادی که جزو کتاب خاطرات کیش اند و از قدیم الایام در این خاکپاره مرجانی سکنی گزیدند همه را متاثر کرده است.

به محض اینکه گوشی تلفن همراه خود را بر می‌داریم و چرخی در فضای مجازی می‌زنیم بهت و حیرت و غم ما را فرا می‌گیرد، عکس خانم .. آقای.. با نوار مشکی حکایت از جدال سخت آنان با کرونا و مغلوب شدن برابر این ویروس قاتل دارد.

چه خانواده‌ها که داغدار شدند و چه عزیزانی که از دست رفتند. کیش یک خانواده ۴۰ هزار نفری است و همه یکدیگر را می‌شناسند این روز‌ها در داغ فرزندان خود می‌سوزد.

چرا اینگونه شد؟!

از ابتدای شیوع کرونا تا اواسط تیر هر چند روز یکبار و گاهی هر ماه یکبار شاهد از دست دادن عزیزی به علت کرونا بودیم که اغلب هم مسن بودند و یا بیماری زمینه‌ای داشتند. اما از نیمه تیر به بعد مرگ و میر‌ها روزانه شد تا اینکه مرداد ۳ عزیز در یک روز از دست رفتند و یکباره آمار ۲۵ نفری کیش به ۴۵ نفر افزایش یافت.

شیوع گسترده ویروس دلتا در کیش به علت تردد افراد مختلف به ویژه از شهر‌های جنوبی، کیش را زمینگیر کرد.

مردم خسته از ماسک زدن به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تفاوت شدند، با چرخی در شهر به راحتی می‌توان متوجه شد که درصد رعایت نکات بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

دکتر فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید هرمزگان از لحاظ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جزو سه استان آخر است و همین بی توجهی‌ها موجب بروز موج پنجم کرونا در استان و به ویژ ه در کیش شده است.

در بسیاری از اماکن مردم ماسک نمی‌زنند و مسافرانی هم که به کیش می‌آیند تصور می‌کنند در کیش خبری از کرونا نیست، هر چند گزارش‌های مختلفی از شرایط بحرانی کیش روزانه از صدا وسیما پخش می‌شود و تمام واحد‌های محتوایی، خبر، صدا و سیما و فضای مجازی مرتب اطلاع رسانی می‌کنند و البته گزارش ها‌ی خبر کیش در شبکه‌های سراسری هم برای مخاطبان خارج از جزیره پخش می‌شود، اما گویا مردم نمی‌خواهند موضوع را جدی بگیرند.

دیروز که برای تعویض روغن خودرو به مکانیکی مراجعه کردم هیچ کدام از کارکنان آنجا ماسک نداشتند البته استفاده از ماسک در گرمای بالای ۴۰ درجه کیش با رطوبت بالای ۸۵ درصد کار دشواری است چرا که مدام ماسک‌ها خیس می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کرد و این کار عملا مقدور نیست، اما جان خود و عزیزانمان بسیار با ارزش‌تر از آن است که با عادی انگاری ما تهدید شود. در بسیاری از اماکن سرپوشیده هم مردم بدون ماسک تردد می‌کنند.

تنها جایی که نسبتا با نظارت‌های بیشتر به مردم متذکر می‌شوند که بدون ماسک نمی‌توانند وارد شوند بازار‌های کیش است که به گفته رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش از همان ابتدای شیوع کرونا موضوع را جدی گرفتند و جلوی بازار‌ها نیرو‌های انتظامات اجازه ورود افراد بدون ماسک را به داخل بازار نمی‌دهند.

بازار‌های کیش با آنکه بسیار پر رفت و آمد است، اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مرکز شیوع کرونا نشد، اما به هر حال باید بیش از پیش مراقبت کرد تا زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

سایه مرگ روی جزیره کیش

در محدودیت‌های شدید، بازار‌ها مجدد تعطیل شدند و فعالان اقتصادی هر چند فشار‌های زیادی را تحمل می‌کنند، اما به مقررات احترام گذاشته، پیش قدم شدند و بار دیگر بازار‌ها تعطیل شد.

به نظر می‌رسد مهمترین نکته در خصوص شیوع کرونا رفت و آمد‌های زیاد است، نشست و برخاست بیش از ۵۰ پرواز روزانه که البته این روز‌ها به حدود ۳۰ پرواز کاهش یافته یکی از علل گسترش شیوع کروناست، دورهمی‌هایی که بدون توجه به شرایط این روز‌های کیش شکل می‌گیرد یکی دیگر از عوامل شیوع کروناست.

به طور مثال در اوج گسترش بیماری تقریبا ۳ روز قبل از آغاز محرم یکی از کافه‌های کیش به صورت مخفیانه مراسم تولد برگزار کرد و تعدادی در این مراسم دور هم جمع شدند و یا اینکه پس از آغاز محرم در یکی از منازل کیش مراسم عزاداری برگزار شد و تعدادی از اهالی کیش در این مراسم حضور داشتند.

این اجتماعات قطعا موجب گسترش شیوع بیماری می‌شود.

دکتر فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده: مراسم عروسی و عزا ۶۰ درصد، رفت و آمد در ادارات ۴۵ درصد موجب افزایش کرونا می‌شود و البته سفر به روستا‌های استان هم یکی از عوامل مهم گسترش کروناست.

دکتر مصطفی نادعلی نژاد رئیس بیمارستان کیش وقتی خبر از بستری شدن ۶۰ بیمار در بیمارستان می‌دهد و نگران وخامت حال چند نفر از آنان است یعنی زنگ خطر جدی که هم مردم باید به آن توجه کنند هم مسئولان.

کرونا کمر شکن است

تمام اعضای یک خانواده کرونا گرفتند از بچه‌ها گرفته تا پدر خانواده، چه کسی باید به آنان رسیدگی کند؟

همه بدحال و بیمار حتی توان آماده کردن خوراک هم برای خود ندارند حتی نمی‌توانند دارو‌های خود را استفاده کنند، مادر خانواده روز‌ها در بیمارستان بستری است، پدر و بچه‌ها در حال نبرد با ویروس کرونا توانی در بدن ندارند نگران حال مادر هم هستند.

وقتی با مریم خانم تلفنی صحبت می‌کردم با کلمات منقطع در حالی که نفسش بالا نمی‌آمد صحبت می‌کرد و می‌گفت: تو را به خدا فقط مراقب خودتان باشید با اینکه سه هفته از آغاز بیماری می‌گذرد، اما همچنان نمی‌توانم نفس بکشم، چندین بار گفت مرگ را با چشمانم خودم دیدم مراقب باشید.

سایه مرگ روی جزیره کیش

او که همسر و فرزندانش هم درگیر کرونا هستند بسیار غمگین و مضطرب بود و فقط از خدا سلامتی خود و خانواده اش را طلب می‌کرد.

مادر دیگری به همراه تمام اعضای خانواده کرونا گرفته وقتی برای خبرگزاری صدا و سیما پیام صوتی ارسال کرد نفسش بالا نمی‌آمد و از هزینه‌های سنگینی که کرونا در خانواده او تحمیل کرده بود بسیار ناراحت بود درد و رنج بیماری از یک طرف او را تحت فشار قرار داده و هزینه‌های سنگین درمان از طرف دیگر قامت او و خانواده اش را خم کرده است.

ویروس دلتا مهاجم‌تر است بیمار مبتلا را تا یک ماه گرفتار می‌کند مثل قبل پس از سپری شدن دوره ۱۴ روزه، بیماران سرپا نمی‌شوند.

پس از گذشت یک ماه همچنان افراد مبتلا در گیر ضعف بدنی هستند و نمی‌توانند به روال عادی بازگردند. پس پیشگیری بهتر از درمان است.

بیمارستان کیش محشری غیر قابل تصور

تصاویر ارسالی مردم از تنها بیمارستان کیش حکایت از عمق فاجعه دارد. تعداد زیادی از مردم با سرفه‌های پی در پی در بیمارستان روی صندلی‌ها نشسته یا خوابیده اند و کادر درمان محدود بیمارستان با سرعت هر چه تمام‌تر در حال رسیدگی به بیماران. این صحنه‌ها تا کنون در کیش دیده نشده بود صحنه‌های تلخ و تکان دهنده که موجب وحشت مردم شده است.

اما به واقع مردم باید بترسند از غول کرونا باید واهمه داشت که اگر گرفتارمان کند معلوم نیست مجدد به خانه باز گردیدم و کنار عزیرانمان باشیم یا باید ترک دنیا کنیم و خانواده هایمان داغدار شوند.

وقتی دکتر نادعلی نژاد رئیس بیمارستان در بخش خبری سیما با مردم گفتگو کرد و گفت: ۸۰۰ نفر در یک روز به بخش تنفسی بیمارستان مراجعه کردند همه مخاطبان که صحبت‌های او را می‌شنیدند متعجب شدند. این بهت و حیرت از تماس‌های پی در پی آنان با واحد خبر صدا و سیمای مرکز کیش مشخص بود.

کمی تدبیر چاره گشا

برگزاری پی در پی جلسات شورای سلامت نشان از عمق فاجعه دارد شور و مشورت و بازگو کردن مشکلات چاره گشا نیست باید اقدامی عاجل صورت می‌گرفت که با همت رئیس مرکز توسعه سلامت و رئیس بیمارستان و مسئولان حاظر در شورای سلامت صورت گرفت.

اجرای محدودیت‌های شدید حاصل تلاش مسئولان کیش بود هر چند این تعطیلی‌ها و قرنطینه‌ها به مذاق برخی خوش نمی‌آید، اما آیا می‌توان به کشتار بی رحمانه کرونا بی تفاوت بود؟

به هرحال منع تردد شبانه، کاهش پرواز‌ها، بسته شدن مسر دریایی، ممنوعیت تردد در سواحل و بوستان‌ها کاهش ساعت فعالیت ادارات و شیفتی شدن ادارات با ۳۰ درصد نیروی انسانی اجرایی شد.

حالا در کیش شور و هیاهو و رفت و آمد دیده نمی‌شود، شهر خالی و خاموش است، اما تنها راه برون رفت از چنگال کرونا همین بود.

مسئولان تدبیر کردند و شهر نیمه تعطیل شد، اما مردم همراه هستند؟ برای پاسخ به این سوال با تیم خبری راهی سواحل و تفرجگاه‌ها و ادارات و بازار‌ها و همه جای شهر شدیم. بله بازار‌ها تعطیل است، بانک‌ها تعطیل است، اما برخی ادارات همراه نیستند نیرو‌های خود را به اجبار سرکار می‌کشند و در صورت اعتراض کارمندان می‌گویند از اداره کل نامه نیامده است.

آقای ۵۲ ساله‌ای که ۲ ماه پیش قلبش را عمل کرده در یکی از پر رفت و آمد‌ترین بخش‌های یک اداره مشغول کار، خانمی با بیماری زمینه‌ای دیابت در یکی دیگر از بخش خای پر رفت و آمد ادارات خدماتی مشغول به کار است هر چند از پزشک معالج خود نامه محدودتی و مممنوعیت کار دارند، اما مدیران و مسئولان ادارات به این نامه‌ها توجهی نمی‌کنند و آنان را مجبور به حضور در محل کار می‌کنند.

بسیاری از ادارات می‌توانند یک روز در میان فعال باشند، اما زیر بار نمی‌روند می‌توانند از توان نیرو‌های خود به صورت دورکاری بهره ببرند، اما نمی‌پذیرند و همکاری نمی‌کنند.

یک نفر از نیرو‌های همین ادارات به علت ابتلا به کرونا از دنیا رفت و بیش از ۷ نفر آنان به بیماری مبتلا شدند.

موضوع را از روابط عمومی مرکز توسعه سلامت و دبیر شورای سلامت پیگیری کردیم هر دو مرجع گفتند ملاک مصوبات شورای سلامت است و مسئولان ادارات باید تمکین کنند.

اگر بپذیریم تمام این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای سلامتی خودمان است شاید منطقی‌تر برخورد کنیم.

به سواحل کیش سر زدیم تعدادی از خانواده‌ها که البته مسافر هم بودند بدون ماسک کنار ساحل نشسته و مشغول تفریح و استراحت بودند، فرزندانشان در دریا شنا می‌کردند واقعا دیدن این صحنه‌ها و عادی انگاری‌ها لرزه به اندامم انداخت. کوچکترین فردی که یکی دو روز گذشته در استان هرمزگان جان باخت یک کودک سه ساله بود این آمار‌ها زنگ خطر جدی است که برخی نمی‌خواهند به آن توجه کنند.

با پلیس همراه بودیم و وقتی به رانندگان متخلف تذکر داده می‌شد که مقررات را نقض کردند و نباید در سواحل تردد کنند برخی عذر خواهی می‌کردند و می‌رفتند برخی هم شاخ و شانه می‌کشیدند و البته جلوی دوربین خبرگزاری صدا و سیما را میگرفتند که تصویر گرفته نشود.

هتل‌ها بی رونق‌تر از همیشه

مسافرانی که به کیش سفر می‌کنند یک گلایه دارند که در این وضعیت چرا تور‌های گردشگری فعال اند و با ترفند‌های مختلفی مانند تور قسطی مردم را به کیش می‌کشانند.

البته این دفاتر گردشگری در شهر‌های دیگر مستقر هستند و مسئولان نظارتی باید به آنان هشدار بدهند.

مسیح الله صفا مدیر عامل جامعه هتلداران کیش می‌گوید در حال حاضر تنها ۲۰ درصد ظرفیت هتل‌های کیش اشغال است و تقریبا اقبالی برای سفر به کیش وجود ندارد او از مرگ مرد ۶۳ ساله از کارکنان یکی از هتل‌های کیش هم ابراز تاسف کرد و گفت: این روز‌ها همه اصناف و جوامع کیش داغدار هستند و تقریبا هر روز یک نفر از خانواده‌های کیش از دنیا می‌رود.

سایه مرگ روی جزیره کیش

این همه تلخی و غم به لذتی زودگذر و تفریحی چند روزه نمی‌ارزد، هر چند ندیدن عزیزانمان در یک و سال ونیم اخیر بی تاب و دلگیرمان کرده، اما باید بدانیم با کوچکترین غفلتی اعضای خانواده خود را در خطر می‌اندازیم و چه بسا سال‌ها در غم و حسرت از دست دادن عزیزانمان باید بسوزیم و اندوهگین باشیم.

ماجرا‌ی تلخ واکسن که می‌توانست شیرین باشد

بخش خصوص کیش که از ابتدای شیوع کرونا پای کار آمدند و با تهیه مایحتاج دارویی بیماران کمک بزرگی به سلامت جامعه کردند این بار هم آستین همت را بالا زدند تا هم شهریان خود را از مرگ نجات دهند.

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای واردات یک و نیم ملیون دُز واکسن کرونا از طریق شرکت داروسازی معتبر مستقر در کیش و البته موافقت نکردن وزارت بهداشت با این درخواست انسانی و اخلاقی سوال تعجب برانگیزی بود که در ذهن همه اهالی کیش شکل گرفت.

پس از چندی حمید رضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد از واردات ۵ میلیون دُز واکسن از مناطق آزاد خبر داد و گفت: این واکسن‌ها ابتدا برای واکسینه شدن اهالی مناطق آزاد مصرف می‌شود و پس از آن در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد تا در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

سایه مرگ روی جزیره کیش

 

اما با این درخواست هم موافقت نشد و ساکنان مناطق آزاد با هر تدبیری پیش رفتند نتوانستند وزارت بهداشت را متقاعد کنند.

به نظر می‌رسید وقتی مردم فوج فوج به ارمنستان عزیمت کردند تا واکسن دریافت کنند مسئولان تکانی به خود دهند، ولی باز هم گشایشی نشد و با توجه به اینکه بار‌ها بخش خصوصی کیش اعلام آمادگی کرد که هنوز هم سر وعده و درخواست خود هست و تمایل دارد واکسن وارد کند وزیر بهداشت در سفر به بندرعباس در پاسخ خبرگزاری صدا و سیما گفت: درخواستی از طریق بخش خصوصی برای واردات واکسن نداشتیم و اگر هم بخش خصوصی واکسن وارد کند باید در اختیار وزارتخانه قراردهد تا بر اساس اولویت مناطق بحرانی واکسیناسیون صورت گیرد.

کیش می‌توانست ارمنستان شود و علاوه بر اینکه یک منطقه ایمن می‌شد با پذیرش گردشگران سلامت به آنان واکسن تزریق می‌کرد و اقتصاد فلج شده کیش که در گرو رفت و آمد مسافران است جان میگرفت.

پس از رسانه‌ای شدن آمادگی بخش خصوصی برای واردات واکسن و مخالفت وزیر بهداشت، دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت بازهم در موضع گیری دیگری اعلام کرد هیچ منطقه از کشور را ویژه نخواهیم دید و واکسیناسیون برای افرادی که به کیش سفر کنند و ایمن شوند در دستور کار نیست.

حالا دیگر هیچ خرد و عزمی برای برون رفت کیش از بحران‌های اقتصادی و بهداشتی نیست و کار تا آنجا پیش رفت که این روز‌ها کیش علاوه بر بحرانی‌ترین منطقه هرمزگان و شاید کشور از نظر شیوع کرونا، با کشکلات اقتصادی زیادی از جمله حذف معافیت‌های مالیاتی و کاهش شدید مسافر روبروست و هر لحظه بیشتر در بحران فرو می‌رود.

با آغاز به کار رئیس جمهور منتخب که خود سبقه قضایی دارد و می‌تواند کمک بزرگی به احیاء مناطق آزاد باشد بارقه‌های امید در کیش نمایان شد و اهالی این جزیره مهم گردشگری و اقتصادی منتظرند تا اقدامات موثر و تصمیم‌های مدبرانه رئیس جمهور برای بالندگی کیش را ببینند و دلگرم‌تر از همیشه به توسعه کیش کمک کنند.

اوج گیری کرونا در کمتر از یک ماه و تلفات بی سابقه

از ابتدای شیوع کرونا تا اواسط تیر حدود ۲۳ نفر در کیش فوت کردند، اما به یکباره کمتر از یک ماه ۲۲ نفر در کیش قربانی کرونا شدند که این آمار تکان دهنده هم مردم و هم مسئولان را شوکه کرد.

هر چه مسئولان حوزه بهداشت و درمان فریاد زدند که کیش در بحران است، شرایط پرخطر دارد و در وضعیت قرمز به سر می‌برد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و رفت و آمد‌ها را کم کنید هیچ گوشی بدهکار نبود، یک مرکز توسعه سلامت با کادر درمانی محدود و تنها یک بیمارستان با نیروی درمانی که ۱۸ ماه است شبانه روز خدمت می‌کنند حریف این موج سهمگین نیستند و همکاری مردم و مسئولان حوزه‌های مختلف می‌توانند اوضاع را بهبود بخشند.

با اینکه کادر درمان هر دو نوبت واکسن را دریافت کردند، اما تعدادی از آنان مجدد مبتلا شدند بیمارستان مملو از مراجعه کنندگان کرونایی شد، اما دست مریزاد به مسئولان بهداشتی کیش که یکبار دیگر جانانه ایستادند و در شورای سلامت مصوبات و مقررات محدودیت‌ها و ممنوعیت را تصویب کردند.

حالا از دو سه روز گذشته کم کم آمار‌ها رو به کاهش است، اما نه در حدی که آرامش حاکم شود، اما حدود ۲۰ درصد مراجعات به بیمارستان کمتر شده است و این نشان می‌دهد که سر جان و سلامتی کردم نمی‌شود اغماض کرد و تصمیم شورای سلامت درست بود.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های به جا

با آغاز محدودیت‌های شدید کرونایی از ۱۵ مرداد و قرنطینه از ۲۵ مرداد کمی از افزایش لجام گسیخته کرونا کم شد، اما باز هم برخی به خیال اینکه بیماری و مرگ فقط برای دیگری است به توجه به شرایط اسفناک بیماری به گشت و گذار می‌روند.
اجرائیات سازمان منطقه آزاد کیش به همکاری فرماندهی انتظامی کیش و پلیس راهور اماکن ممنوعه را کنترل می‌کنند.

از ساعت ۲۳ تا ۴ بامداد ممنوعیت تردد شبانه با خودرو در کیش اجرا می‌شود.

سایه مرگ روی جزیره کیش

 

سرگرد محمد زنگانه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کیش اطلاعات جدیدی از تخلفات داد: در همین مدت محدودیت‌های شدید، بیش از ۸۵۰ خودرو متخلف جریمه شدند. جریمه تردد شبانه در ساعات ممنوعه ۲۱۰ هزار تومان است.

البته در این مدت حدود ۸۰ موتور شارژی که در سواحل و بوستان‌ها تردد می‌کردند توقیف شدند.

اما رانندگانی که مسافران و اهالی کیش را به ساحل ببرند و موجب تجمع در سواحل شوند نیز ۵۳۵ هزار تومان جریمه می‌شوند.

همه این بگیر و ببند‌ها و جریمه‌ها و نظارت‌ها برای حفظ سلامتی افراد جامعه است مهار کرونا تنها در یک صورت امکان پذیر است، مشارکت همگانی و واکسیناسیون عمومی.

با اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها کمی کرونا مهار شده است، اما به حدی نیست که آسودگی خاطر به همراه داشته باشد.

در حال حاضر هم حدود ۳۲ درصد اهالی کیش برابر کرونا واکسینه شدند آن هم دُز اول واکسن را دریافت کردند تا واکسیناسیون ۷۰ درصد جامعه فاصله بسیار است و همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی گرفت.

دکتر ستاریان مسئول واکسیناسیون مرکز توسعه سلامت البته از روند مطلوب واکسیناسیون خبر داد و گفت: در یک روز ۸۵۵ نفر از اهالی کیش واکسینه شدند و در حال حاضر ۳ میز واکسیناسیون در تالار شهر مستقر ایت که ظرفیت افزایش تا ۷ میز وجود دارد، اما در حال حاضر میزان ورود واکسن به کیش در حدی نیست که میز‌ها را افزایش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده که دیروز نوبت اول واکسن خود را در تالار شهر تزریق کرد از آمادگی مصلی برای واکسیناسیون عمومی خبر داد و گففت: با استاندار و نماینده، ولی فقیه در هرمزگان گفتگو کرده و از ایشانخواسته است سهمیه بیتشری به کیش اختصاص دهند.

با وجود اینکه بیش از یک هفته از صدور مجوز وزیر بهداشت برای واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در کیش می‌گذرد، اما همچنان خبری از واکسیناسیون عمومی نیست و تنها افراد متولد ۱۳۵۷ به قبل بر اساس ثبت نام در سامانه سلامت و دریافت پیامک نوبت دهی واکسینه می‌شوند.

البته بانوان باردار هم بر اساس بررسی پرونده سلامت و بارداری آنان اگر شرایط تزریق واکسن را داشته باشند به مرکز توسعه سلامت دعوت می‌شوند.

برکت یا واکسن خارجي

اقبال عمومی برای واکسیناسیون در کیش وجود دارد و کمتر کسی را می‌بینیم که تمایلی به تزریق واکسن نداشته باشد با توجه به توصیه خاتم دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و دکتر محمد رضا رضانیا سخنگوی شورای سلامت کیش اولین واکسن بهترین واکسن است و برای ایمنی جامعه فرقی نمی‌کند چه واکسنی تزریق شود.

در حال حاضر واکسن سینوفارم و آسترازنکا (خارجی) و واکسن برکت در تالار شهر کیش به متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کرده اند تزریق می‌شود.

البته واکسن برکت هم متقاضیان خود را دارد و کسی از تزریق واکسن ایرانی برکت امتناع نمی‌کند.

جزیره کیش بیش از ۳۱ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال دارد که تا کنون ۱۲ هزار و ۶۳۷ نفر آنان نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

البته هزار و ۶۴۷ نفر هم نوبت دوم واکسن را تزریق کردند.

روزانه بیش از ۶۰۰ نفر در کیش واکسن می‌زنند و این آمار به روزانه بیش از ۸۵۰ نفر هم رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده است سهمیه‌های جدید واکسن در یکی دو روز آینده به شهر‌های استان هرمزگان از جمله کیش وارد می‌شود و قطعا روند واکسیناسیون سرعت می‌گیرد.

محدودیت‌ها به زودی به پایان می‌رسد و تجربه ثابت کرده بعد از فروکش کردن یکی دو هفته‌ای امار‌های کرونا در جزیره مرجانی کیش، به دلیل گردشگر پذیر بودن این جزیره کوچک و محصور، باز هم امار‌های ابتلا و بستری بالا می‌رود. چاره کار اعطای سهمیه بیشتر واکسن به جزیره کیش، واکسیناسیون گسترده ساکنان و تخصیص سهمیه‌ای ویژه برای توسعه گردشگری سلامت است.

سایه مرگ روی جزیره کیش

 

 

نویسنده: مهدی هوشیار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار