اتصال برق به ویژه در کولرهای گازی با اختصاص ۲۷ درصدی آتش سوزی‌های کیش به خود ،هر اسپیلت‌ را در خانه های کیشوندان تبدیل به سرمای سوزانی کرده که تهدیدی برای آرامش ساکنان آن است.
کد خبر: ۹۷۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ 18 July 2021

 کیشوندان به علت گرمای طاقت فرسای هوا و شرجی بودن کیش حداقل هشت ماه از سال را مجبور به استفاده از کولرهای گازی هستند و به جرات می توان گفت که خانه در  جزیره بدون وجود کولر آن چندان هم محل آسایش و آرامش نیست.

به همین دلیل در کیش هیچ خانه و سرپناهی بدون وجود کولر معنی پیدا نمی کند به طوریکه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مصارف انرژی برق خانه ها صرف دستگاه های سرمایشی می شود تا ساکنان این جزیره ۴۴ هزار نفری به واسطه آن قدری در منزل یا محل کار از گرمای آفتاب سوزان در امان باشند.

خانه در  کیش بدون وجود کولر آن چندان هم محل آسایش و آرامش نیست

اما وجود این دستگاه های سرمایشی به واسطه عدم استفاده صحیح و یا نصب غیر استاندارد آن در برخی مواقع برای ساکنان کیش خطر آفرین است به طوریکه در سال جاری ۲۵ خانواده ساکن در این جزیره به علت اتصال برق و آتش سوزی سیم کشی ساختمان یا اسپیلت ها دچار خسارت شده اند.

رییس اداره خدمات آتش نشانی و ایمنی جزیره کیش در این ارتباط گفت: در سه‌ماهه امسال ۹۵ فقره آتش‌سوزی در این جزیره روی داده که ۲۵ مورد آن شامل ۲۷ درصد مربوط به اتصالات ناشی از برق است.

محمدامین سرمدی اضافه کرد: عمده دلیل اتصالات برق در این جزیره نیز مربوط به استفاده از تجهیزات غیر استاندارد و یا سیم کابل های ضعیف تر از جریان مورد نیاز برق مصرف دستگاه های الکترونیکی عمدتا اسپیلت کولرهای گازی است.

وی افزود: استاندارد نبودن و ۲ تکه بودن کابل ها موقع نصب اسپلیت ها بزرگ ترین عامل ایجاد اتصالی برق است که به خاطر نوسان برق اختلاف بار در کمپرسور اسپلیت ها ایجاد می شود و چون در این لحظه فیوز نمی پرد، از هر نقطه ای که کابل ۲ تکه باشد، شروع به جرقه زدن می کند و به همین دلیل حریق ایجاد می شود.

رییس اداره خدمات آتش نشانی و ایمنی جزیره کیش اضافه کرد: علت دیگر ایجاد حریق در کیش تابلو های برق داخل منازل مسکونی، مراکز تجاری و سوله ها بوده است.

وی گفت: برای کاهش تاثیرات این دلیل لازم است هر ۲ سال یک بار فیوزهای پر مصرف و آمپر بالا تعویض شود چرا که رطوبت بالای آب و هوای جزیره پلاتین فیوزهای برق را از بین می برد و چربی موجود در منازل مسکونی به علت عدم تهویه مناسب در این فیوز ها رسوب می کند  و باعث ایجاد جرقه می شود.

سرمای سوزان در کیش

مقصر اصلی کیست؟

برخی بر این باور هستند که نصابان در جریان نصب کولرهای گازی اصلی ترین نقش را در استاندارد بودن جریان سیمکشی و برق آن دارند و عمده دلیل مطرح کردن این مساله را این می دانند که اگر اصول اساسی در این مرحله رعایت شود شاهد کاهش چشمگیر این اتفاقات خواهیم بود.

رییس جامعه بازاریان کیش نیز در این ارتباط گفت: این جامعه از چند سال گذشته نسبت به ساماندهی نصابان کولرهای گازی تحت عنوان تاسیسات و خدمات برودتی اقدام کرده و تا کنون نیز حدود ۴۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی مجوز فعالیت خود را از این جامعه دریافت کردند.

رحمان سادات نجفی اضافه کرد: با توجه حساسیت شغلی آنان در ایمنی ساختمان این جامعه با همکاری موسسه علوم و فنون کیش قبل از اعطای مجوز به هر کدام از فعالان تاسیساتی و برودتی در قالب دوره های فنی و حرفه ای به آنان آموزش های مهارتی را ارایه کرده است.

وی یادآور شد: دارندگان مجوز در این جامعه دارای کارگروه های تخصصی نرخ گذاری، تدوین آیین نامه و الزامات کار بوده و تک تک آنان به عنوان یک واحد صنفی دارای مجوز فعالیت کرده و در قبال خدمات ارایه شده پاسخ گو هستند.

رییس جامعه بازاریان کیش با بیان اینکه آتش سوزی از خود اسپیلت ها به ندرت اتفاق می افتد و عمده حوادث در مسیر انتقال انرژی آن روی می دهد افزود: نصابان غیر مجاز و فاقد مجوز از چالش های پیش روی خدمات تاسیساتی و برودتی جزیره است.

وی افزود: این جامعه در نظر دارد با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به ساماندهی بیشتر این افراد اقدام کند و از مردم نیز انتظار داریم از فعالانی استفاده کنند که دارای مجوز از این جامعه هستند.

سادات نجفی گفت: فعالان دارای مجوز در صورت بروز حوادث و نقص خدمات باید پاسخگو باشند و در غیر اینصورت مردم می توانند با شکایت به جامعه پیگیر خواسته های خود باشند اما درصورتی که خدمات از افراد فاقد مجوز گرفته شده باشد پیگیری شکایت مقدور نیست.

وی اظهار داشت: همچنین باید توجه داشت که آتش سوزی اسپیلت ها در تمام نقاط دنیا یکی از عمده دلایل حریق ساختمان در فصول گرم بوده و مختص جزیره کیش نیست و تنها راهکار کاهش حوادث مربوط به آن استاندارد سازی مسیر عبور انرژی آن است.

سرمای سوزان در کیش

علاج واقعه

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت عمران آب و خدمات جزیره کیش نیز در این ارتباط گفت: وسایل خنک کننده از لوازم تامین رفاه و آسایش بوده و استفاده از آن در کیش به علت اقلیم گرم و مرطوب بسیار متداول است.

مسعود احمدی یادآور شد: این دستگاه صرف نظر از رفاهی که فراهم آورده مهمترین عامل اتش سوزی در جزیره کیش در فصل گرما بوده و همه ساله با افزایش دمای هوا در جزیره شاهد آتش سوزی های متعدد در کاربری های مختلف از جمله اماکن مسکونی، هتل ها و بازارها هستیم.

وی افزود: در سال های گذشته طی بررسی های میدانی و علمی استفاده از کابل برق با طول و قطر نامناسب و اتصالات متعدد و نا ایمن، عدم استفاده از فیوز نامناسب و استاندارد، کثیف بودن و سرویس نکردن به موقع این وسایل عمده دلیل حریق های جزیره است.

وی در خصوص پیشگیری و کاهش احتمال آتش سوزی در اسپیلت ها گفت: اسپیلت از نمایندگی ها و عوامل فروش واجد صلاحیت خریداری و سرویس دوره ای به صورت منظم به خصوص قبل از شروع فصل گرما توسط سرویس کاران مجاز و دارای تخصص و ترجیحاً نمایندگی ها و عوامل فروش رسمی انجام شود.

احمدی یادآور شد: تعویض فوری کابل، اتصالات و فیوزهای ناایمن و غیر استاندارد، نصب کلید محافظ جان مناسب و استاندارد در جعبه برق، فیوز متناسب استاندارد برای هر اسپیلت و سیستم ارت در ساختمان از دیگر توصیه های ایمنی برای کاهش این حوادث است.

نکات ایمنی در بالا گفته شد و آنچه که برای نتیجه گیری باقی می ماند رجوع به شعر سعدی شیرازی است که می گوید:

علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد         دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست

به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز       وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار