کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است طبیعی که بر اثر نوعی جلبک میکروسکوپی به وجود می آید و مـوجب تغييـر در رنـگ آب دريا مي شوند.
کد خبر: ۹۷۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ 14 July 2021

به گزارش  تابناک جزیره به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، زمانی که جلبک ایجاد کننده رد تاید در تراکم بالا تولید شود، به صورت لکه های رنگی در آب ها که اغلب قرمز رنگ هستند دیده می شود در واقع کشند قرمز همیشه به رنگ قرمز دیده نمی شود بلکه در قالب رنگ های قهوه ای، نارنجی، ارغوانی و زرد نیز نمایان می شوند.

همچنین اغلب مردم هنگام مواجه با این پدیده در ابتدا بخاطر بوی نا متبوع ناشی از تجزیه بی هوازی و رنگ غیر طبیعی آب، علت آن را آلودگی نفتی یا ورود فاضلاب به دریا تشخیص می دهند.

تغیرات شرایط آب و هوایی (بالا رفتن درجه حرارت محیط و آب دریا)، پدیده پر غذایی، فاکتورهای هیدرولوژیکی، برخی آلودگی هایی که منشا انسانی دارند می تواند از عوامل ایجاد کننده کشند قرمز باشد.

اکسیژن رسانی به گونه های آبزی نظیر برخی از ماهیانی که نسبت به کمبود اکسیژن حساسیت بیشتری نشان می دهند به ویژه آبزیان کف زی نظیر انواع صدف ها، نرم تنان، خیار های دریایی، حلزون های دریایی و ... که قدرت تحرک و جا به جایی کمتری دارند با پدیدار شدن کشند قرمز منجربه آسیب رساندن به اندام های تنفسی و در نهایت سبب مرگ آنها می شود.

سمی بودن کشند قرمز زمانی که دارای غلظت بالایی باشد خطرناک است اما بر روی پوست انسان در موقع شنا کردن تاثیری ندارد و در نهایت این سم آنقدر در مقدار آب فرو برده شده توسط شناگر زیاد نیست که خطری برای او داشته باشد.

این پدیده همه ساله با آغاز فصل گرما در نقاطی از خلیج فارس رخ می دهد، بیشترین میزان وقوع پدیده کشند قرمز ثبت شده در جزیره کیش مربوط به اواخر فروردین سال 88 بود که موجب مرگ و میر تعداد زیادی از گونه های کف زی و برخی از ماهیان گونه طوطی ماهیان شد که پس از گذشت سه ماه به صورت طبیعی و به طور کامل برطرف شد.

لازم به ذکر است در چند روز گذشته با نمایان شدن این پدیده در بخش‌هایی از سواحل شرقی و جنوبی جزیره به اشتباه در برخی از رسانه ها به عنوان آلودگی از آن یاد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار