معاون فرهنگی حوزه هنری استان کرمانشاه از فراخوان پویش طراحی پوستر و کاریکاتور با عنوان "بیا که بی‌تو به جان آمدم" با هدف تبیین اهمیت اهدای خون و ترویج فرهنگ ایثار و نوعدوستی در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 05 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«صابر سروش» ، اظهار داشت: با توجه به طولانی شدن اپیدمی کرونا و کاهش سطح ذخایر خون در جامعه و همچنین نیاز مبرم بیماران خاص به گروه های خونی، پویش "بیا که بی تو به جان آمدم" با همکاری مشترک سازمان انتقال خون و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه برنامه ریزی شده است.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان کرمانشاه افزود: در این پویش که در راستای فرهنگ سازی اهدای خون به عنوان کاری خدا پسندانه و انسان دوستانه انجام می‌شود، هنرمندان با زبان هنر در ۲ رشته کاریکاتور و طراحی پوستر آثار خود را حداکثر تا مورخ ۲۰ خرداد سال جاری از طریق فضای مجازی به دبیرخانه این پویش ارسال کنند.

وی با اشاره به صدور گواهی جهت شرکت کنندگان این رویداد فرهنگی هنری خاطرنشان کرد: نمایشگاه مجازی آثار منتخب ۲۴ خردادماه همزمان با روز جهانی اهدای خون به مدت یک ماه در وبسایت های حوزه هنری کرمانشاه و سازمان انقال خون استان در دسترس خواهد بود.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ترویج فرهنگ اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از همکاری حوزه هنری استان با این اداره کل در راستای ترویج و تقویت فرهنگ اهدای خون در استان، گفت: انتقال خون از همه ظرفیت ها به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر برای ترویج و تقویت فرهنگ اهدای خون در جامعه استفاده می کند.

«پژمان صالحی‌فر» با بیان اینکه زبان فرهنگ و هنر بسیار پرنفوذ و با مخاطب است، افزود: اهدای خون یک کار خداپسندانه است و نیاز به فرهنگسازی در سطح جامعه دارد که از همه فعالان بخش فرهنگ و هنر درخواست می کنیم در راستای ترویج این فرهنگ حسنه ما را یاری کنند.

او نیاز به اهدای خون را همیشگی و مستمر دانست و گفت: بسیاری از بیماران در سطح استان به صورت روزانه و مستمر نیازمند تامین خون هستند و باید روز به روز بر تعداد اهدا کنندگان خون اضافه کنیم تا در این زمینه با مشکل برخورد نکنیم.

۴۳هزار کرمانشاهی خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه نیز با اعلام اینکه سال گذشته با وجود شیوع کرونا ۴۲هزار و ۸۶۸ نفر در استان کرمانشاه خون اهدا کرده‌اند، گفت: از مجموع اهداکنندگان ۹۳.۵ درصد نفر مرد و ۶.۵ درصد نیز زن بودند.

صالحی‌فر، افزود: در مرکز انتقال خون کرمانشاه از بیماران کرونایی که یک‌ ماه از بهبودی آنها گذشته باشد پلاسمای خون گرفته می‌شود که در این ارتباط میزان اهدای پلاسمای هایپرایمیون کویید۱۹ به میزان ۴۵۹ مورد و پلاکت آفرزیس یک هزار و ۵۹۵ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۶۸۶ واحد خون فیلتردار برای افراد مبتلا به تالاسمی نیز اهدا شده است، گفت: در این مدت ۸۹هزار و ۵۶۶ واحد انواع فرآورده های خونی بین مراکز درمانی توزیع شده است.

وی یادآور شد، همچنین یک هزار و ۳۴۶ واحد هم خون و پلاکت اشعه دیده مورد نیاز مراکز درمانی بوده که به این مراکز ارسال شده است.

مرکز انتقال خون کرمانشاه در سه شیفت پذیرای اهداکنندگان است

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به کاهش چشمگیر اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: مراکز اهدای خون این ایام در سه شیفت صبح، عصر و شب در خدمت افراد نیک اندیش و اهداکنندگان است.

صالحی‌فر افزود: اگر در طول روز، روزه داری مانع حضور افراد برای اهدای خون است، آنها می‌توانند بعد از افطار و در شب برای این امر خداپسندانه مراجعه کنند.

او با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد خودروها بعد از ساعت ۲۲ اظهار داشت: بخاطر اهمیت بسیار بالای اهدای خون، تدبیری اندیشیده شده و شماره پلاک خودرو افرادی که به مراکز اهدای خون مراجعه کنند در سیستم این سازمان ثبت و با دادن نامه به آنان، پلیس راهور خودرویشان را جریمه نکنند و اگر جریمه شدند، آن را لغو کند.

صالحی فر تاکید کرد: همه ساله در طول ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون بواسطه روزه داری افراد کاهش پیدا می‌کند اما امسال این ایام با اوج گیری پیک چهارم کرونا مصادف و باعث کاهش اهدای خون شده در حالیکه نیاز بیماران و مصدومان حوادث به خون تغییری نکرده است.

در ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه اکنون تنها یک مرکز خونگیری آن هم در مرکز وجود دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و معادل ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند، از این تعداد، ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار