جزیره کیش چهارمین مقصد گردشگری جنوب غرب آسیا به وقت بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ همچنان به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفرهای مجازی، پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور است تا در دوئل تحمیلی ویروس کرونا با اقتصاد این جزیره برنده میدان باشد.
کد خبر: ۹۵۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸ 21 March 2021

 

 کرونا همچنان یکه‌تاز میدان در مناطق مختلف است و جزیره زیبا و توریستی کیش به عنوان سرزمین جاذبه‌های گردشگری ایران نیز از این آسیب در امان نمانده اما این آسیب بهانه برای فراموشی مهمانوازی کیشوندان نشد.

این مهمانوازی نباید موجب آسیب به سلامت کیش و کیشوندان شود چراکه مهمانان باید با توجه به هشدارها و توصیه‌های ستاد ملی کرونا و شورای سلامت کیش به صورت مجازی از مناطق گردشگری این جزیره بازدید کنند و در صورت سفر با رعایت پرووتکل‌های بهداشتی رسم مهان را به جا بیاورند.

به گواه آنچه که در یک سال گذشته مشاهده شد کرونا، گردشگری و اقتصاد جامه جهانی را بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر خود قرار داده است اما می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و سفرهای مجازی مجددا رونق را به مناطق تروریستی همچون جزیره کیش که یکی از زیباترین و دل نوازترین مقاصد سفرهای داخلی است بازگرداند.

کرونا در کیش به مبارزه با اقتصاد ظرفیت‌های گردشگری و تجاری همچون تفریحات آبی، پارک ساحلی، لاک‌پشت‌های دریایی، آب انبار دوقلو، شهر باستانی حریره، شهر زیر زمینی کاریز، ساحل مرجانی، کشتی یونانی، مراکز خرید و رستوران‌های دریایی برخواسته است.

در این مبارزه نابرابر و تحمیلی برنده طرفی خواهد بود که با مدیریت صحیح، رفتار درست و اقدام به موقع شرایط را به نفع خود در دست بگیرد که بدون شک انسان با حرکت مدبرانه می‌تواند به خوبی این پیروزی را از آن خود کند.

افزایش نظارت

دبیر شورای سلامت کیش بر لزوم توجه جدی گردشگران و ساکنان به رعایت قوانین بهداشتی و افزایش نظارت‌ها در موج جدید کرونا تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های متولی سلامت با افزایش انسجام عملکردی در صدد هستند شیوع پیک بیماری کرونا را مدیریت کنند.

سعید پورعلی با اشاره به اینکه نقاط حساسی در جزیره وجود دارد که به دلیل ازدیاد حضور مردم و مسافران باید با دقت بیشتری بررسی و نظارت شود افزود: با یادآوری قوانین و مقررات به صورت مرتب و افزایش نظارت ها در شرایط پیک چهارم به پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کمک کنیم.

وی اضافه کرد: نظارت های سازمانی، صنفی، مردمی و رسانه ای ضرورت دارد و باید با رعایت تمامی ضوابط اعلامی ستاد ملی کرونا برای حفظ استمرار فعالیت ها و رونق کسب و کارها به گونه ای عمل کنیم که شاهد اعمال محدودیت های بیشتری برای جزیره نباشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: به دلیل گردشگر پذیر بودن کیش، این جزیره سخت تحت تاثیر وضعیت استان ها و شهرهایی است که بیشترین میزان مسافر از آنها به این جزیره سفر می کنند به همین دلیل وضعیت استان ها و مراکز آنها به جد رصد می‌شوند.

اعمال محدودیت‌ها

سخنگوی شورای سلامت کیش نیز با بیان این که تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ هیچ گونه مجوزی جهت برگزاری همایش ها، جشنواره ها و گردهمایی های فرهنگی و هنری در جزیره کیش صادر نمی شود گفت: برای جلوگیری از تجمات، هیچ گونه مراسمی به مناسبت چهارشنبه پایان سال و آغاز سال جدید در جزیره کیش برگزار نمی شود.

محمد رضا رضانیا تصریح کرد: محدودیت های ترافیکی و کنترلی از سوی نیروی انتظامی و پلیس راهور کیش در این منطقه اعمال خواهد شد.

وی در خصوص پذیرش محدود پلاژ های شنا و پارک آبی در جزیره کیش افزود: در راستای اهتمام به رعایت ضوابط بهداشتی و مقررات اعلام شده از سوی شورای سلامت کیش این مجموعه ها با پذیرش ظرفیت ۵۰ درصدی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رضانیا در رابطه با برگزاری مراسم قرعه کشی در مراکز تجاری کیش خاطر نشان کرد: هیچ گونه مجوزی برای برگزاری مراسم قرعه کشی، جشن و اجرای موزییک زنده در مجموعه های تجاری صادر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزار مراسم های ورزشی تا اطلاع ثانوی در جزیره کیش ممنوع است گفت: مجموعه ای که ضوابط بهداشتی را رعایت نکند بدون دریافت اخطار قبلی توسط مرکز توسعه سلامت و نیروی انتظامی کیش تا پایان تعطیلات نوروزی پلمپ می شود.

به گفته سخنگوی شورای سلامت کیش ایجاد هر گونه کمپ اسکان موقت و یا چادر در سواحل، بوستان ها و پارک های ساحلی را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: ایجاد اسکان مسافری در مدارس جزیره کیش در ایام تعطیلات نوروزی ممنوع است.

وی افزود: تا اطلاع ثانوی پروزا از شهرهای مبدا که در وضعیت رنگ بندی قرمز قرار دارند متوقف می شود.

الزام نام نویسی صاحبان خانه مسافرها در سامانه اسکان 

رییس مرکز توسعه سلامت کیش یادآور شد: با هدف نظارت گسترده بر خدمات گردشگری مالکان خانه مسافرها ملزم به ثبت اطلاعات واحد خود درسامانه eskan.kish-festival.com شدند.

وی اظهارداشت : بر مبنای شیوه نامه موجود در سازمان منطقه آزاد کیش چنانچه واحدهایی فاقد شناسنامه در زمینه اسکان گردشگران  فعالیت کنند با دستور مقام قضایی و اداره اماکن نیروی محترم انتظامی به منظور پیشگیری از تهدید سلامت عمومی نسبت به پلمپ آنها اقدام خواهد شد .

وی افزود: باتوجه به اهمیت حفظ سلامت افراد جامعه درشرایط ناشی از شیوع کرونا و همچنین شیوع ویروس جهش یافته این بیماری در بسیاری از استانهای کشورمان با قدرت سرایت و وخامت بیشتر، نظارت بر رعایت شیوه نامه ها و برخورد قاطع با ناقضان این شیوه نامه ها در دستورکار قرارگرفته است.

به گفته رضانیا از آنجا که وجود خانه های مسافری شب اجاره فاقد مجوز و عدم امکان اعمال نظارت بهداشتی برای  رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ضدعفونی و نظافت و سایر موارد مهم بهداشتی دراین خانه ها یکی از دغدغه های مهم مسئولان بهداشتی و گردشگری کشور است با برگزاری جلسات مکرر و رایزنی های فراوان بستری جهت شناسه دار شدن و کنترل و نظارت بهداشتی این خانه مسافرها به ویژه در زمان شیوع بیماری کرونا فراهم شده است و مالکان این اماکن می بایست در این سامانه واحدهای خود را ثبت نمایند.

به گفته رییس مرکز توسعه سلامت کیش  با ثبت مشخصات واحد ها درسامانه ناظران بهداشتی می توانند در جهت تامین سلامت گردشگران نظارتهای لازم را اعمال کرده و درنهایت  از شیوع  گسترده بیماری کرونا در جزیره و بین مسافرین جلوگیری کنند.

 

 
  •  
  •  

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار