کرونا یک سالگی خود را پشت سرگذاشت و در آستانه سالگرد ورودش به کشور نوع جدیدی از آن رونمایی شده به نام کرونای انگلیسی؛ تقارن ورود این نوع جدید با پایان سال و دید و بازدیدها، خریدها و شلوغی بازار نگرانی‌هایی را درباره اوج‌گیری این ویروس دوچندان کرده و گویا اسفند سختی در پیش رو داریم.
کد خبر: ۹۴۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳ 23 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛اگرچه کرونای انگلیسی در چند استان محدود کشور شیوع پیدا کرده و به بسیاری از استان ها هنوز نرسیده اما در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی فراگیرشدن آن در تمام کشور دور از انتظار نیست.

پس از گذشت یکسال از ورود ویروس کرونا به کشور، تجربه نشان می‌دهد که قرنطینه کردن شهرها و ایجاد محدودیت های کرونایی در عدم انتظار ویروس و سرایت آن بسیار موثر است و مسوولان باید برای جلوگیری از نوع انگلیسی این ویروس این موضوع را در اولویت قرار دهند.

تاکید بر ماندن مردم در خانه، رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک و شستشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، حذف مسافرت ها و ترددهای غیرضروری، برگزار نکردن هرگونه مراسم جشن و عزا و دورهمی می تواند به کاهش چرخه انتقال ویروس کمک زیادی کند.

اگرچه واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشور آغاز شده اما این موضوع هنوز عمومی نشده و تنها به کادر درمانی تزریق شده و عمومی شدن واکسن زمان بر است و از این رو بهترین راهکار برای جلوگیری از انتقال ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است.

 

نگرانی‌ها از همه‌گیری کرونای انگلیسی

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت اکنون در کشور ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی است اما کرونای انگلیسی وارد استان خوزستان شده و هر روز نیز قربانی می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اعلام اینکه اگر با همین شرایط حرکت کنیم، خیز چهارم کرونا اتفاق می‌افتد، گفت: ویروس را نمی شود تغییر داد اما می‌توان جلوی انتشار آن را گرفت. به گفته او ویروس کرونای جهش یافته در کودکان و نوجوانان نسبت به ویروس قبلی، علامت دار شده و نیاز به بستری آنها بیشتر شده است.

از سوی دیگر وزیر بهداشت نیز در جلسه ستاد کرونا از بی توجهی عده‌ای به پروتکل‌های بهداشتی عصبانی شد و گفت: فریاد می‌زنیم اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟

دکتر «سعید نمکی» با بیان اینکه ویروس جهش یافته در کشور در گردش و به مراتب سرکش‌تر و مهاجم‌تر از ویروس قبلی است، اظهار داشت: کانون اصلی گرفتاری ما در خوزستان با ویروس جهش یافته انگلیسی، مسافرانی بودند که از کشور عراق می آمدند و از این رو مرزهای خوزستان را بستیم و تا اطلاع ثانوی، عبور و مروری از مرزها نخواهیم داشت و با همکاری وزیر کشور مرزهای ما و عراق در استان‌های غربی مانند کرمانشاه و ایلام نیز به سرعت بسته خواهد شد.

ممنوعیت تردد مسافر از مرزهای کرمانشاه

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه به واسطه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و داشتن ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی محل عبور و مرور اتباع خارجی است و از این رو نگرانی ها در این استان به واسطه ترددهای مرزی بیشتر است.

 

کرونای انگلیسی اگرچه تاکنون به استان کرمانشاه وارد نشده اما امکان سرایت آن به استان دور از انتظار نیست و از این رو مسوولان در اقدامی منطقی تردد مسافر را از روز شنبه سوم اسفندماه تا اطلاع بعدی از مرزهای استان به منظور مقابله با کرونای انگلیسی را ممنوع کردند.

آنچنان که «مسعود بهرام‌نژاد»؛ سخنگوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا کرمانشاه به ایرنا اعلام کرد: براساس تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا با توجه به تهدیدات بهداشتی و شیوع واریانت جدید ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در کشور عراق، پایانه‌های مرزی پرویزخان، خسروی، شوشمی، سومار و شیخ صله تا اطلاع بعدی به روی مسافران ورودی و خروجی مسدود می‌شود.

وی اظهار داشت: مسافران عراقی که اکنون داخل کشورمان هستند می توانند با مراجعه به مرز و با همراه داشتن تست کرونا از مرز خارج شوند.

سخنگوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان کرمانشاه گفت: ترانزیت و فعالیت تجاری همچون روال گذشته و با تدابیر بهداشتی در مرزها انجام می‌شود و رانندگان خودروهای ترانزیت با انجام آزمایش تشخیصی قطعی کرونا (رپید تست یا پی سی آر) تحت نظارت نیروهای بهداشتی مستقر در نقطه صفر مرزی و منفی شدن نتیجه آزمایش، می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

کرونا انگلیسی در راه کرمانشاه

اما استاندار کرمانشاه نگران ورود نوع انگلیسی کرونا به استان است و در جلسه ستاد کرونای استان با اشاره به شناسایی ویروس کرونای انگلیسی در استان خوزستان، گفت: اگر خدای نکرده این ویروس به استان ایلام برسد، شک نکنید به سرعت به کرمانشاه وارد می‌شود و می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد چرا که این نوع ویروس همه‌گیری فراوانی دارد و هیچ فردی را در امان نمی‌گذارد.

«هوشنگ بازوند» با اشاره به اینکه پیک چهارم کرونا در پیش است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین راهکار در حذف چرخه انتقال این ویروس دانست و با بیان اینکه اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم استان زیر ۵۰ درصد است، تاکید کرد: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه شهرها به بالای ۸۵ درصد برسد تا شاهد اوج گیری کرونا در استان نباشیم.

او به تصویب محدودیت‌های ۲۴ گانه کرونا در سطح استان نیز اشاره کرد و افزود: در این محدودیت فعالیت هیچ شغلی تعطیل نشده، اما باید پروتکل‌های ابلاغی به شکل جدی رعایت شوند.

استاندار کرمانشاه همچنین از برگزاری مراسم عزا به عنوان یکی از عوامل شیوع بیماری نام برد و تصریح کرد برگزاری مراسم‌ ختم پرجمعیت به هیچ عنوان پسندیده نیست از این رو شهرداران باید مانع برگزاری این مراسم‌ها به ویژه در سطح آرامستان‌ها شوند. او تاکید کرد برگزاری مراسم‌های فاتحه می‌تواند منجر به ابتلا به کرونا و مرگ تعدادی از شهروندان شود از این رو هیچ سهل انگاری در این زمینه پذیرفته شده نخواهد بود.

اگرچه شهرستان های استان کرمانشاه اکنون در وضعیت زرد و آبی قرار دارند و شهرستان قرمز ندارد اما نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی می‌تواند استان را به وضعیت قرمز برگرداند همانطور که در آبان امسال این وضعیت در اغلب شهرستان‌های استان حاکم بود و جان افراد زیادی را گرفت و شمار فراوانی را نیز به کرونا مبتلا کرد.

 

رعایت پروتکل‌ها همچنان مهمترین راهکار مقابله با کرونا

شاید بخشی از بی‌توجهی و بی‌اعتنایی مردم در ماه‌های اخیر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به موضوع آغاز واکسیناسیون کرونا مربوط باشد و مردم به خیال اینکه واکسن وارد کشور شده زیاد کرونا را جدی نمی‌گیرند اما دکتر «محمدرضا منصوری» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امکان تجویز واکسن کرونا در استان اکنون فراهم شده است، افزود: از همه مردم می‌خواهیم تا زمان عمومی شدن واکسیناسیون تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و سرایت آن رعایت کنند.

وی توضیح داد که بنده هم جزو افرادی هستم که واکسن دریافت کردم چرا که ویروس کرونا همه‌گیری است و در همه جا بومی شده و به صورت آندمیک درآمده و مردم ما هم به خوبی رعایت می‌کنند اما راه اصلی پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون است اما واکسیناسیون به این منزله نیست که خیالمان راحت باشد که از نظر بیماری کووید ۱۹ وضعیت خوبی دارم و به حفاظت‌های فردی، مسوولیت‌های اجتماعی و خانوادگی بی‌توجه باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه پایه اصلی پیشگیری از ویروس کرونا را همچنان حفاظت فردی، فاصله گذاری اجتماعی، خودداری از تجمعات، زدن ماسک و شستن دست‌ها دانست و افزود: واکسن اکنون وارد شده و به تدریج تجویز می‌شود اما زمان تجویز آن به همه مردم زمان زیادی می‌برد و در این فاصله مردم نباید از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل شوند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه واکسیناسیون در استان کرمانشاه با تزریق واکسن کرونا به ۳۰۵ نفر از همکاران در بخش‌های درمانی آغاز شده و در مراحل بعدی ادامه خواهد یافت.

ورود کیت تشخیص کرونای انگلیسی به کرمانشاه

اگرچه کرونای انگلیسی وارد کرمانشاه نشده اما دانشگاه علوم پزشکی خود را برای این موضوع آماده کرده و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز با اعلام اینکه تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کرمانشاه شناسایی نشده است، گفت: تشخیص این نوع ویروس نیاز به کیت‌های خاصی دارد که این نوع کیت به تعداد محدود تحویل استان شده اما به دلیل محدودیت تعداد این نوع کیت‌ها، فقط از افرادی که مشکوک هستند تست گرفته می‌شود.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با اشاره به اینکه به طور معمول شدت علایم در این نوع بیماران بیشتر است و از طرفی فرد ظرف مدت کوتاهی دچار تشدید علایم می‌شود، توضیح داد که به طور معمول این نوع کرونا در افراد جوان بیشتر دیده می‌شود و یادآور شد که کرونای انگلیسی پیر و جوان نمی‌شناسد و همه در معرض خطر هستند، بنابراین تنها راه مقابله پیشگیری و رعایت هرچه بیشتر و دقیق‌تر پروتکل های بهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه باید برای مقابله با کرونای انگلیسی آمادگی کسب کنیم، اظهار داشت: اگر مردم پیشگیری کنند به طور قطع شاهد اوج گیری کرونا در استان نخواهیم بود.

 

محدودیت‌های کرونایی از اوایل اسفند در استان کرمانشاه باز برقرار شده و این بار برای جلوگیری از پیک چهارم و ورود کرونای انگلیسی قرار است بخش هایی با محدودیت خدمات ارایه دهند. بازار روزها و میادین میوه و تره بار و دستفروشان از جمله جامعه هدف این دور از محدودیت‌ها است و استفاده از ماسک برای همه افراد ارائه دهنده و خدمت گیرنده الزامی شده است.

جانمایی و خط کشی رعایت فاصله گذاری اجتماعی جهت غرفه ها و افراد عرضه کننده به فاصله حداقل ۹ مترمربع از یکدیگر، استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب شامل بسیج و هلال احمر و نیروهای جهادی تحت عنوان مراقب سلامت ناظر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخذ گزارش عملکرد روزانه از آنها، تعیین ظرفیت مساحت مکان روز بازار و محدودیت در فعالیت تعداد غرفه ها با در نظر گرفتن فاصله فیزیکی حداقل ۹ متر مربع از یکدیگر، برنامه ریزی جهت ساماندهی و رعایت پروتکل های بهداشتی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از هر گونه تجمع و ازدحام و جلوگیری از فعالیت غرفه های نقض کننده پروتکل بهداشتی از دیگر محدودیت های اعمال شده در استان کرمانشاه است.

باتوجه به آمارها و شواهد عینی از بی توجهی بخشی از مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، اسفندماه سختی پیش رو داریم که با رعایت توصیه‌های بهداشتی می توان این مرحله را نیز با کمترین خسارت و تلفات پشت سرگذاشت که این مهم نیازمند همراهی و همکاری همه آحاد مردم است.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار