شاخص کل در حالی که در پایان معاملات روز چهارشنبه مورخه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۹ بر روی کانال یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی قرار داشت، در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۹ با رشد ۲۱ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد. حالا پرسش بسیاری از سهامداران این است که در هفته پیش رو بورس چگونه خواهد بود؟ 
کد خبر: ۹۰۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ 16 October 2020

به گزارش تابناک،البته در هفته منتهی به 23 مهر 99 به مانند هفته های گذشته همچنان در بسیاری از نمادهای کوچک شاهد صف های فروش بودیم و باید منتظر ماند و دید که چه زمانی حقوقی های این نمادها برای جمع آوری صف های فروش آن ها اقدام خواهند کرد.

در هفته ای که گذشت گروه خودروی و بانکی که در هفته های قبل سرآمد بازار بودند و نمادهای آن ها با صف های خرید مواجه بودند، در آخرین روز معاملاتی نمادهای آن ها یا در صف فروش بودند و یا در بازه منفی مورد معامله قرار گرفتند. در عوض با باز شدن شپنا بعد از برگزاری مجمع، این نمادهای پالایشی بودند که بعد از هفته ها قرمزپوشی معاملات قابل تاملی را داشتند و کار خود را در ناحیه سبز رنگ به پایان رساندند.

شاخص کل در حالی که در پایان معاملات روز چهارشنبه مورخه 16 مهر ماه 1399 بر روی کانال یک میلیون و 540 هزار واحدی قرار داشت، در پایان معاملات روز چهارشنبه 23 مهر ماه 1399 با رشد 21 هزار واحدی در کانال یک میلیون و 561 هزار واحدی به کار خود پایان داد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان معاملات هفته منتهی به 16 مهر 99، ۴۰۷ هزار و ۱۹۷ واحد بود که این عدد در هفته منتهی به 23 مهر 99 به ۴۱۱ هزار و ۹۵۶ واحد رسید.

مثبت ترین نمادهای بازار کدام نمادها بودند؟

نمادهای کیا الکترود شرق (کیا)،‌ پالایش نفت تهران (شتران)،‌ بانک سامان (سامان)،‌ بیمه تجارت نو (بنو)،‌ بیمه دی (ودی)،‌ صنایع شیمیایی ایران (َیران)،‌ بورس اوراق بهادار تهران (بورس)،‌ سیمان اصفهان (سصفها)،‌ فرابورس ایران (فرابورس)،‌ حفاری شمال (حفاری)،‌ توسعه و عمران امید (ثامید)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، بورس کالای ایران (کالا)،‌ کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)،‌ مبین وان کیش (رکیش)،‌ گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)،‌ نفت پاسارگاد (شپاس)،‌ پارس مینو (غپینو)،‌ شهید قندی (بکام)،‌ پالایش نفت تبریز (شبریز)، کاشی پارس (کپارس)،‌ دارو ابوریحان (دابور)، بیمه ما (ما)، بیمه ملت (ملت)،‌ فجر انرژی خلیج فارس (بفجر)، مرآت پولاد (تبولا)، سیمان آرتا اردبیل (ساربیل) و شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

منفی ترین نمادهای بازار کدام نمادها بودند؟

در هفته‌ای که گذشت، سیمان ساوه (ساوه)، شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران (واعتبار)، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، پیوند گستر پارس (بپیوند)، ویتانا (غویتا)، سیمان لار سبزوار (سبزوا)، پمپ ایران (تپمپی)، شرکت سرمایه گذاری ارس صبا (وارس)، قاسم ایران (قاسم)، گروه صنعتی ملی (وملی)، نهادهای مالی بورس انرژی (انرژی ۱)، ‌برق آبادان (آبادا)، شرکت سرمایه گذاری نیرو (ونیرو)، کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت)، صنایع نسوز توکا (کتوکا)، بانک گردشگری (وگردش)، غتلک سازان سپاهان (فسازان)، سیمرغ (سیمرغ)، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)،‌کاشی الوند (کلوند)، گل گهر (کگل)، موتورسازان تراکتور (خموتور)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان)، نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا)، شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران سنا (وسنا) و ریخته گرس تراکتور (ختراک) از جمله نمادهای منفی معاملاتی در بازار بودند.

بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟ آیا شاخص کل به کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی باز خواهد گشت؟

 رویا ذبیحی سامانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش ها گفت: باتوجه به معاملات هفته گذشته و افزایش نظرسنجی ها به سمت آقای بایدن و انتظار کاهش قیمت دلار، اقبال به گروه های کامودیتی محور کم شده و تمایل به شرکت هایی که فروش ریالی دارند بیشتر شده است. در هفته پیش رو، نظرسنجی ها تاثیر زیادی بر بازار و نوسانات آن خواهد داشت. وی افزود: پیش بینی این است که در هفته پیش رو اقبال به گروه های سیمانی و دارو بیشتر باشد.

ذبیحی سامانی اظهار داشت: با بازگشایی پالایشی یکم، پیش بینی می شود که معاملات گروه پالایشی جالب تر شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این هفته بازگشایی نماد شستا را نیز شاهد خواهیم بود که نحوه بازگشایی این نماد هم می تواند بر روی شاخص کل بسیار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل ورود یا عدم ورود شاخص کل به کانال 1.6 میلیون واحدی بستگی به نحوه بازگشایی شستا دارد که اگر این نماد مثبت باز شود می توان امیدوار بود که شاخص کل به کانال 1.6 میلیون واحدی برگردد.

محمد بامودت دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بازار در شرایط فعلی با مجموعه ای از ابهامات پیرامون شرایط کلان اقتصادی کشور از جمله نتایج انتخابات آمریکا رو به رو است که می تواند بر روی نرخ ارز که در سال های اخیر مهمترین محرک بازار بوده است تاثیر بگذارد. به طور معمول افزایش نرخ ارز خبری مثبت برای بازار بوده است اما در صورتی که این افزایش از محل التهابات سیاسی باشد نمی تواند در کوتاه مدت خبر مثبتی برای بازار باشد.

وی افزود: ادامه افزایش نرخ ارز می تواند سیاست گذار را به سمت افزایش نرخ سود بانکی برده و بازدهی مورد انتظار فعالین بازار سرمایه از دو محل افزایش نرخ سود بانکی و افزایش ریسک های سیستماتیک افزایش خواهد یافت و شاهد کاهش  نسبت های قیمت گذاری مانند نسبت قیمت به درآمد خواهیم بود. نتیجه این ابهامات هم چنان بر بازار تاثیر گذار خواهد بود و به نظر امکان شکل گیری روند قوی در بازار وجود ندارد و بیشتر شاهد گردش نقدینگی در بین گروه های مختلف خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با این حال انتظار می رود در این هفته با کف سازی صورت گرفته در بازار شاهد روند کلی مثبتی در بازار باشیم  و احتمالا اقبال به گروه های فلزی، معدنی، شیمیایی و دارویی بیشتر خواهد بود و چنانچه شستا بازگشایی مثبتی داشته باشد امکان شکست مقاومت 1.6 میلیون واحدی نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار